Zachód nadal dominuje na europejskim rynku e-commerce

W 2012 roku całkowity obrót ze sprzedaży internetowej w krajach Europy Zachodniej wynosił 158 miliardów euro. Według prognoz, w 2013 roku ma on osiągnąć wartość 173,8 miliardów euro (wzrost o 10%).

Według raportu  “Western Europe B2C E-commerce report 2013” opublikowanego przez Ecommerce Europe, organizację zrzeszającą sprzedawców internetowych, kraje Europy Zachodniej są obecnie na pierwszym miejscu jako największy rynek e-commerce z 50% udziałem w całości sprzedaży na terenie Europy. Do krajów tych autorzy raportu zaliczają Belgię, Francję, Irlandię, Holandię, Luksemburg i Wielką Brytanię.

Kraje Europy Zachodniej zamieszkuje 162 miliony osób, z których 134 miliony ma dostęp do internetu. Szacuje się, że 90 milionów robi zakupy w sieci. 

Wielka Brytania jest w tej grupie liderem pod względem obrotów, które osiągają wartość 96,193 miliardów euro. Według raportu, rynek brytyjski utrzymał swoją pozycję i w 2013 roku osiągnął wartość 103 miliardów euro. Francja i Holandia zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Prognozuje się, że całkowita sprzedaż przez internet we Francji osiągnęła w 2013 roku wartość 53 miliardów euro, a w Holandii – 10,5 miliarda euro.

Henk-Jan van der Weide, wiceprezes Hybris w następujący sposób opisał ten region: „Zanika „e” w sformułowaniu „e-commerce”. Internet jest bardzo ważnym punktem na drodze, którą przebywa klient: od momentu, gdy pomyśli o zakupie do sfinalizowania transakcji. E-commerce nie jest już czymś odrębnym, nie jest już traktowane jako dodatkowy kanał sprzedaży. Sprzedaż przez internet dojrzała na tyle, że stała się integralną częścią procesu zakupowego.”

Pontus Kristiansson, wiceprezes RichRelevance uważa, że online będzie jeszcze bardziej zintegrowany z pozostałymi kanałami, jako że firmy zmierzają w kierunku sprzedaży wielokanałowej, w ramach której klient ma stały dostęp do wszystkich kanałów.

Kristiansson wskazuje również na dynamiczny rozwój sprzedaży mobilnej, która obecnie odpowiada za ponad 10% zakupów internetowych w wielu krajach. Wielka Brytania i pod tym względem jest liderem, niedaleko za nią plasują się Francja i Holandia. We wszystkich krajach Europy Zachodniej popularne są iPady, które np. w Wielkiej Brytanii odpowiadały za 82% sprzedaży mobilnej w 2012 roku.

Ecommerce Europe działa na rzecz branży e-commerce e Europie. Organizacja prowadzi platformę, która pomaga  frimom badać i wchodzić na nowe rynki w Europie i na świecie. Dostarcza również wiedzy o branży. Aby ją zapewnić, Ecommerce Europe nie tylko gromadzi dane i know-how, ale również publikuje pogłębione analizy, zawierające fakty, dane, prognozy i śledzące trendy w Europie, różnych jej regionach, a także w rynkach rozwijających się na całym świecie. Organizacja została założona przez wiodące stowarzyszenia krajowe i reprezentuje interesy ponad czterech tysięcy europejskich firm prowadzących sprzedaż online.

Reklama

SCF 2017 Spring