5 kluczowych trendów w płatnościach e-commerce

Jakie będą nadchodzące trendy w e-płatnościach?

Rozwój płatności elektronicznych jest ściśle powiązany z branżą e-commerce. Rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami internetowymi wymaga bowiem wygodnych rozwiązań, które umożliwią szybkie, łatwe i bezproblemowe zakupy. Dlatego też przewiduje się, że rozwój e-usług będzie ściśle powiązany właśnie z wprowadzaniem coraz to nowych sposobów płatności i ciągłego przystosowywania ich do trendów konsumenckich.

Podobną tezę przedstawiła także firma Dotpay, właściciel platformy do dokonywania ekspresowych płatności internetowych. Nakreśliła ona pięć najważniejszych tendencji, które w nadchodzących latach dotyczyć będą e-płatności. Będzie to między innymi prowadzenie sprzedaży z wykorzystaniem strategii omnichannel, wzrost wartości rynku e-commerce, a także rozwój płatności mobilnych.

Rok 2016 pod znakiem urządzeń mobilnych i omnichannel

Raport „Ecommerce w Polsce 2015” wykonany przez firmę Gemius wskazuje, że już ponad jedna trzecia polskich konsumentów robi zakupy w internecie za pomocą smartfona, a nieco mniej, bo 25% konsumentów, wykorzystuje do tego celu tablet. Te liczby nie dziwią, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że obecnie liczba posiadanych przez Polaków urządzeń mobilnych jest o połowę większa niż liczba komputerów. W odpowiedzi na to coraz więcej e-sprzedawców stara się jak najbardziej dostosowywać swoje strony internetowe i związane z nimi bramki do płatności do wymogów różnego rodzaju urządzeń. Ważne jest, by wszystkie transakcje były jak najwygodniejsze w użyciu, czytelne i umożliwiały szybkie dokonanie płatności.

Zobacz: RUSZA UNIJNA PLATFORMA DO ROZSTRZYGANIA KONFLIKTÓW W E-COMMERCE

Rozwój technologii płatności mobilnych nierozerwalnie związany jest również z trendem sprzedaży omnichannel, czyli strategii zakładającej sprzedaż przez wiele różnych dostępnych kanałów, także tych wykorzystujących urządzenia mobilne. Popularność sprzedaży wielokanałowej jest wynikiem zmieniającej się świadomości konsumenckiej oraz przeobrażeń demograficznych. W dzisiejszych czasach te zjawiska wpływają zarówno na wartość sprzedaży online, jak i offline. Zdaniem ekspertów, obie te formy oddziałują na siebie wzajemnie. Wielu konsumentów chętnie przegląda ofertę e-sklepu, po czym kupuje wybrany produkt w sklepie lub też najpierw ogląda interesujący go produkt w punkcie stacjonarnym, po czym kupuje go online. W większości przypadków kalkuluje po prostu najbardziej opłacalną dla niego opcję, co i tak dzieje się z korzyścią dla sklepu.

Tradycyjne metody płatności odchodzą do lamusa

Ekspresowe płatności elektroniczne dotyczą nie tylko zakupów internetowych, ale także innych sfer życia konsumentów. Raport „Ecommerce w Polsce 2015” wskazuje, że ponad połowa z nich woli ten sposób opłacania rachunków niż tradycyjny przelew bankowy. Jest to dla nich rozwiązanie szybsze, łatwiejsze i znacznie wygodniejsze. Trzeba bowiem zauważyć, że w przypadku ekspresowych płatności większość informacji finansowych wypełniane jest automatycznie – trudno więc o pomyłkę i oszczędza się czas. Dodatkowo, łatwiej dokonać takiej płatności przy pomocy smartfona lub tabletu.

Zobacz: INTERNET RZECZY PRZYSZŁOŚCIĄ PŁATNOŚCI ONLINE

Da się także zauważyć, że coraz więcej klientów chętnie płaci w obcej walucie. Dzieje się tak z jednej strony dla tego, że rośnie liczba Polaków, którzy chętnie robią zakupy w niepolskich e-sklepach. Z drugiej strony rośnie także liczba polskich e-sprzedawców, które swoje produkty kierują także do klientów zagranicznych i muszą umożliwić przyjmowanie płatności w innych walutach, na przykład za pośrednictwem platformy Płatności Międzynarodowe Dotpay.

Internetowe zakupy na raty

Coraz więcej e-sklepów stara się wprowadzać do swojej oferty zakupy kredytowe w formie płatności ratalnych lub płatności odroczonych nawet do 14 dni. Może to skłaniać konsumentów do tego, by dokonywać zakupów nawet w sytuacji, gdy chwilowo nie mają żadnych środków na koncie, a docelowo bezpośrednio przełożyć się na liczbę dokonywanych w e-sklepach transakcji i zwiększyć ich obroty. Daje też konsumentom możliwość cieszenia się z zakupu jeszcze przez zapłaceniem za niego.

Opcje te dotyczą na razie tylko niewielkiego wycinka użytkowników e-sklepu – korzysta z nich zaledwie 4% konsumentów. Bernadetta Madej, dyrektor działu handlowego w Dotpay twierdzi jednak, że możemy zaobserwować tendencję wzrostową i coraz więcej właścicieli e-sklepów decyduje się na wprowadzenie takich rozwiązań na swoich platformach.