Okazje.info: w 2013 nastąpił boom e-sklepów w Polsce

Dla polskiego e-commerce ostatnie 12 miesięcy przejdzie do historii nie tylko jako rok utworzenia Izby Gospodarki Elektronicznej i wejścia na rynek serwisu shoppingowego Google, ale także jako czas kolejnych przemian w  strukturze rodzimego e-handlu. Przygotowana przez Okazje.info oraz platformę Shoper trzecia edycja infografiki „E-commerce w Polsce” zwraca uwagę na kilka ciekawych zjawisk, które mieliśmy okazję obserwować w 2013 roku.

Tak jak w latach poprzednich, analizie poddane zostały rankingi branż i sklepów online, prezentujących najbogatszą ofertę. Przyjrzeliśmy się również kategoriom, w których w roku 2013 powstało najwięcej nowych sklepów oraz sprzedawcom najczęściej wybieranym przez Internautów. Zabrane dane pozwoliły nie tylko na przedstawienie aktualnej struktury polskiego rynku e-commerce oraz najważniejszych trendów w nim panujących, ale również na postawienie branżowej prognozy na kolejne 12 miesięcy.

Książki, Dom i Ogród oraz Motoryzacja – to kategorie, które w rankingu ukształtowanym przez liczbę dostępnych ofert zajęły kolejno trzy pierwsze miejsca. Obecność na podium tych właśnie grup produktowych jest dowodem na to, że Polacy są już w pełni świadomi wygody, jaką gwarantują zakupy online. Znalezienie interesującego książkowego tytułu, czy części samochodowej przy pomocy internetowej wyszukiwarki okazuje się znacznie prostsze niż wertowanie księgarskich półek, albo często bezowocne poszukiwania prowadzone w niezliczonej ilości warsztatów, czy tradycyjnych sklepów z akcesoriami motoryzacyjnymi. Analogicznie do lat ubiegłych – powodem systematycznej i intensywnej rozbudowy kategorii Dom i Ogród jest jej znaczne zróżnicowanie oraz stale rosnące zainteresowanie ze strony internautów. Nie dziwi również zlokalizowanie tuż za podium bardzo szerokiej kategorii Komputery, w skład której wchodzą nie tylko laptopy, komputery stacjonarne, monitory, drukarki i skanery, ale także budzące coraz większe zainteresowanie na rodzimym rynku tablety, czytniki e-booków oraz wszelkiego rodzaju komputerowe akcesoria.

Trend zaobserwowany w poprzednich edycjach infografiki, zgodnie z którym najwięcej nowych sklepów powstaje w kategoriach, pozwalających na znalezienie wąskiej niszy i tym samym wzbudzenie zainteresowania konkretnego grona konsumentów unikatową ofertą, na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy był nie tylko stale aktualny, ale także wyraźnie silniejszy. „W 2013 roku powstało 30% więcej sklepów internetowych niż w roku 2012. Przeważały wśród nich podmioty z branży Odzież i Obuwie, Dziecko, Sport oraz Zdrowie” – mówi Michał Ziółkowski z Shoper. „Jednym z głównych czynników determinujących rozwój tych właśnie kategorii jest bez wątpienia wyraźnie rosnąca popularność spersonalizowanych i unikalnych produktów, takich jak ubrania szyte na miarę, ręcznie wykonana biżuteria, designerskie gadżety i zabawki oraz coraz powszechniejsza moda na zdrowy tryb życia” – dodaje.

Rok 2013 nie przyniósł większych zmian w rankingach sklepów posiadających największą ilość produktów. Tak, jak w latach ubiegłych – obok najsilniejszych rynkowych graczy, takich jak Amazon czy Media Markt, w gronie sklepów mogących pochwalić się najbogatszą ofertą produktową, znalazły się również niewielkie firmy, z ofertą dedykowaną wąskiej grupie Konsumentów. Należy do nich chociażby sklep Projektory-Lampy.pl, który jak sugeruje sama nazwa specjalizuje się w sprzedaży lamp do projektorów i telewizorów projekcyjnych, czy Emma.net.pl, posiadający w swojej ofercie baterie oraz zasilacze do notebooków.

Mniej znane marki, specjalizujące się w konkretnych, wąskich grupach produktowych, doskonale poradziły sobie również w rankingach najpopularniejszych sklepów. Co prawda tytuły liderów takich kategorii jak Odzież i Obuwie (Amazon), czy AGD i RTV (RTV EURO AGD) po raz kolejny przypadły w udziale rynkowym potentatom, to  wśród najpopularniejszych sklepów oferujących produkty z kategorii Książki, czy Dziecko zadebiutowały niewielkie podmioty – Booknet.net.pl oraz LittleBaby.pl.

„Aktualna sytuacja na rynku e-handlu oraz wydarzenia mające miejsce w branży na przestrzeni ostatnich miesięcy pozwalają przypuszczać, że rok 2014 przyniesie dalszą rozbudowę, dotąd niszowych dla e-commerce kategorii, co z kolei przełoży się na utrzymanie dwucyfrowego tempa rozwoju polskiego handlu elektronicznego – mówi Marcin Ryske, Brand Manager Okazje.info. – Należy przypuszczać także, że stały mniejszy bądź większy przypływ nowych sklepów utrzyma się w zasadzie w każdej branży – dodaje. Bardziej precyzyjną odpowiedź na pytanie, dotyczące najważniejszych e-commercowych trendów roku 2014 poznamy zapewne już  niebawem.

Źródło: Okazje.info

Reklama

SCF 2017 Spring