Softhis: jak skutecznie dostosować e-biznes do urządzeń mobilnych

Zaczęło się na dobre w 2007 roku, kiedy Steve Jobs zaprezentował nowe urządzenie o nazwie iPhone. W ślad za tym wydarzeniem podążyli inni producenci oferując smartfony, tablety, platformę Android, Windows Phone, wyświetlacze w samochodach, na lodówkach, zegarki podłączone do sieci, czy ostatnio modne Google Glass. Zmieniły one naszą komunikację. Jak w pełni wykorzystać możliwości urządzeń mobilnych radzi czytelnikom Evigo.pl Paweł Zieliński z firmy Softhis.

Urządzenia mobilne wykorzystujemy wszędzie i nie tylko wtedy, gdy nie mamy pod ręką komputera.  Bardzo często to dzięki ich wymiarom i zaletom jesteśmy skłonni do częstszego wyszukiwania informacji za ich pomocą, komunikacji czy kupowania produktów w sieci.

Badania Google z 2012 pokazują, że 67% użytkowników w USA jest bardziej skłonnych do zakupów, jeżeli strona, na którą trafili jest dostosowana do ich urządzeń mobilnych. Według ComScore’s Mobile Metrix 80% ruchu na Facebooku pochodzi z urządzeń komórkowych. Spekulacje o ważność kanału mobilnego w komunikacji jest nie do podważenia.

25% właścicieli urządzeń mobilnych angażuje się w zakupy online głównie przez urządzenia przenośne. To duża grupa konsumentów, która oczekuje dostępu do interesujących treści w sposób wygodny i łatwy. Jeszcze kilka lat temu tworzone były serwisy na wybraną rozdzielczość, gdzie jedynym zmartwieniem developerów było różne zachowanie się przeglądarek. Dzisiaj „Internet of many things” bardzo poszerzył sposób myślenia o user experience e-klientów.

Efektem wielu prób pogodzenia potrzeb marketingowych sprzedawców i oczekiwań konsumentów jest Responsive Web Design – czyli projektowanie stron internetowych, które samodzielnie dopasują treść i układ strony do rodzaju urządzenia (rozdzielczości), na której są oglądane. A jak to wygląda w praktyce? O czym musimy pamiętać?

responsive_templates

  • rozpiętość rozdzielczości najczęściej spotykanych urządzeń można określić pomiędzy 320px a 2560px,
  • różnych ppi (liczba pikseli przypadających na cal długości)
  • dywersyfikacji kontekstu użytkowania: mobile, tablet, laptop, TV, samochód, lodówka itp.

W e-commerce stworzenie mobilnej strony internetowej z wykorzystaniem RWD nie polega jedynie na uporządkowaniu boksów z dotychczasowej strony tak, aby były czytelne na ekranie smartfonu. Warto odwrócić myślenie i spojrzeć na ten mały ekran. Najważniejsza jest treść, istotna i wartościowa z punktu widzenia użytkownika, a nie nas.

responsive_layout_frame

To definiuje obowiązkowe elementy, które pojawią się na na szczycie strony. Dzięki zastosowaniu media queries, czyli dodatkowych atrybutów w CSS3, możemy wykryć rozdzielczość urządzenia, na którym pracujemy i płynnie dostosować zachowanie się boksów oraz wielkość tekstu.

Zrozumienie klienta mobilnego to nie tylko przygotowanie interfejsu, ale również takie opracowanie procesu zakupowego, aby nie był za bardzo angażujący pod kątem ilości wprowadzanych treści przez nabywcę. Teraz zamiast domowego zacisza, nasi klienci kupują w drodze do pracy, spędzając czas na ławce w parku, będąc w kawiarni, pędząc pociągiem lub autobusem, wszędzie tam, gdzie akurat mają chwilę czasu, ale właśnie – chwilę. Same warunki, w których znajduje się konsument zobowiązują sprzedawcę do minimalizowania formalności transakcji. Kwestie podania wielu informacji na użytek marketingowy czy zarejestrowanie konta warto zostawić na sam koniec, a najlepiej zachęcić po dokonaniu zakupu lub przypomnieć o tym fakcie po niedługim czasie.

Polecam serwis http://mediaqueri.es/, który pokazuje sporo ciekawych przykładów zastosowania media queries w e-commerce i nie tylko.

Opisane metody projektowania strony dają szansę na lepsze wykorzystanie potencjału mobilnej grupy konsumentów. Ale jest warunek: układając poszczególne elementy cały czas widzimy potencjalnego użytkownika i jego potrzeby.

Paweł Zieliński jest marketing managerem w Softhis. Firma działa na rynku rozwiązań informatycznych skupiając się na realizacji dedykowanych wdrożeń typu CRM, ERP, aplikacji webowych, mobilnych oraz projektowaniu interfejsów. Firma pracuje dla klientów z Polski i USA. Ranking Deloitte Technology Fast50 CE skupiający najszybciej rozwijające się firmy technologicznie innowacyjne, uplasował Softhis w 2013 roku na pierwszym miejscu w Polsce i trzecim w Europie Środkowej.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring