Serwis Aukcjoner.pl najszybszą polską stroną e-commerce

Zaledwie dwie sekundy na prezentację  oferty online potrzebuje serwis Aukcjoner.pl. Najwięcej czasu, bo ponad 13 sekund, czekać musimy na załadowanie strony LeroyMerlin.pl. Spółka Hostersi  – dostawca hostingu specjalizowanego wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej po raz pierwszy zbadali szybkość ładowania wiodących w Polsce platform e-commerce.

„Prędkość ładowania internetowych platform handlowych ma ogromny wpływ na satysfakcję użytkowników z dokonywania zakupów online. Ten element jest tak samo ważny, jak przyjazny wygląd i intuicyjna nawigacja e-sklepu – podkreśla Magdalena Zawada, prezes zarządu firmy Hostersi, która już od 4 lat bada szybkość najpopularniejszych serwisów internetowych w Polsce. – Teraz, wspólnie z e-Izbą postanowiliśmy sprawdzić czas ładowania platform e-commerce, bo przecież szczególnie w tej branży czas to pieniądz.” – wyjaśnia M. Zawada.

Badanie 18 najczęściej odwiedzanych przez polskich internautów serwisów e-commerce przeprowadzono w okresie wzmożonej sprzedaży internetowej związanej ze Świętami Bożego Narodzenia (od 16 do 22 grudnia 2013 r.). Najpopularniejsze serwisy wytypowano na podstawie rankingu Megapanel (PBI)/Gemius SA na temat oglądalności serwisów internetowych branży e-commerce w Polsce.

Pomiary szybkości ładowania stron głównych 18 serwisów dokonywano przez 7 kolejnych dni i o stałych porach (8 razy dziennie). Dla zachowania największej wiarygodności, indywidualny pomiar każdego serwisu internetowego wykonywano trzykrotnie i dodatkowo z dwóch lokalizacji geograficznych na terenie Polski – z Rybnika i z Warszawy. W sumie przeprowadzono więc 6 048 pomiarów. Ostateczny wynik danego pomiaru to uśredniona wartość otrzymanych wyników cząstkowych.

W czołówce najszybszych platform e-handlu w Polsce znalazły się serwisy: Aukcjoner.pl (z czasem ładowania 2 sekundy), Deichmann.pl (czas ładowania 3 sekundy) i Skapiec.pl (z czasem 3,6 sekundy). Ranking zamykają zaś e-sklepy: Tchibo.pl (9,2 sekundy), Zalando.pl (11,2 sekundy) i najwolniejszy LeroyMerlin.pl (czas ładowania to 13,3 sekundy).

Wyniki badania pokazują, że te firmy, które mają dłuższe doświadczenie funkcjonowania w Sieci mają zdecydowanie lepsze wyniki od swoich konkurentów, pomimo oferowania na stronach podobnie rozbudowanej zawartości. Kilkukrotnie wolniejsza prędkość ostatnich w zestawieniu graczy w stosunku do liderów pokazuje, że aspekt optymalizacji serwisów pod kątem szybkości nie stanowi priorytetu dla największych podmiotów – co niezmiernie smuci – ocenia Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Autorzy badania podkreślają, że różnice pomiędzy prędkością ładowania wiodących serwisów e-commerce należy w pierwszej kolejności oceniać przez pryzmat udostępnianej na nich funkcjonalności. Czym strona jest bogatsza w zawartość (w szczególności zdjęcia i inne multimedia), tym naturalnie będzie się wolniej ładować. Dopiero w drugiej kolejności należy porównywać aspekty technologii stworzenia i infrastruktury udostępniającej serwis. Nie zmienia to faktu, że dla internautów liczy się wyłącznie jedno – jak najkrótszy czas od zażądania strony do jej wyświetlenia.

„Analiza wyników badania wskazuje, że szybkość ładowania e-sklepu zależy przede wszystkim od rozmiaru całej platformy e-commerce, zastosowanych rozwiązań programistycznych, a także ilości i rozmiaru prezentowanych multimediów oraz zewnętrznych plików CSS i JavaScript. Czynniki te mają wpływ na wydajność nie tylko całej platformy e-commerce, ale również infrastruktury hostingowej, na której utrzymywane są wszystkie zasoby.” – ocenia Magdalena Zawada z Hostersi Sp. z o.o.

Hostersi zapowiadają kolejne edycje badania, aby zweryfikować postępy w skracaniu czasu ładowania najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce. Badanie ma być realizowane co roku w okresie zwiększonej sprzedaży internetowej

badanie2014

Reklama

SCF 2017 Spring