WorldPay: Kupując online Polacy płacą głównie przelewami bankowymi

payments

Popularność alternatywnych metod płatności w Polsce charakteryzuje się stabilnym wzrostem, nadal jednak dominują przelewy bankowe oraz płatność za pobraniem. Według drugiej edycji raportu „Your Global Guide to Alternative Payments”, Polacy stopniowo przekonują się do nowych metod, jak e-portfele czy płatności mobilne.

Spośród przeróżnych metod płatności, w Polsce największą popularnością cieszą się przelewy bankowe – stanowią one 44,6% wszystkich transakcji, spośród czego mniej niż połowa (20,6%) odbywa się w czasie rzeczywistym. Nie wychodzą z mody metody offline: około 25% transakcji kończy się zapłatą za pobraniem, podczas gdy płatności gotówką w tradycyjnych sklepach stanowią 9,1% operacji. Stosunkowo niski jest współczynnik użycia kart – wynosi ok. 9%. 2,4% sięgają płatności mobilne, a transakcje za pośrednictwem e-portfela odpowiadają za 4% transakcji. Większość z tych ostatnich przeprowadzana jest za pośrednictwem platformy PayPal. Poza PayPalem, Polacy obdarzyli też zaufaniem systemy Przelewy24 i Moje Rachunki.

Według raportu, w 2012 roku całkowita wartość globalnego e-commerce wyniosła 1,713 tryliona dolarów, przy utrzymaniu stałej tendencji wzrostowej. Podczas gdy tradycyjne metody płatności cieszą się dużą popularnością na rynkach rozwiniętych, jak Wielka Brytania i USA, w pozostałych regionach wzrostem popularności cieszą się płatności alternatywne. Szacuje się, że w 2017 roku alternatywne metody płatności będą stanowiły 59% wszystkich transakcji online. W 2012 roku było to 43%.

Rynki europejskie stanowią 34% globalnego sektora e-commerce. Według danych z 2012 roku łączny obrót na tych rynkach wyniósł 579 miliardów dolarów, a 41% wszystkich transakcji zostało dokonanych za pośrednictwem alternatywnych metod płatności, z których najpopularniejszą okazał się e-portfel. Popularność poszczególnych metod różni się znacząco w zależności od kraju. Państwa takie jak Wielka Brytania, Irlandia, Dania i Turcja przodują w użyciu kart kredytowych i debetowych, podczas gdy w Polsce, Finlandii, Niemczech i Holandii dominują płatności alternatywne.

Raport powstał w ramach współpracy WorldPay i First Annapolis Consulting. Oparto go na badaniu przeprowadzonym z pomocą ekspertów ze świata e-commerce i m-commerce. Pod uwagę wzięto ponad 200 systemów płatności mobilnych oraz ponad 130 źródeł informacji z branży, takich jak stowarzyszenia handlowe, banki narodowe, czy stowarzyszenia operatorów płatności.

Reklama

SCF 2017 Spring