Zalando: przepis na międzynarodową ekspansję

zalando2

Sklep internetowy Zalando obecny jest na polskim rynku od 2012 roku. Recepta koncernu na międzynarodową ekspansję składa się z dwóch elementów: dopasowanie modelu do lokalnych potrzeb oraz zaoferowanie jednocześnie konkurencyjnych cen produktów z darmową dostawą i darmową opcją zwrotu.

Dla wielu graczy e-commerce model ten jest nie do osiągnięcia. Przy tak niskich marżach, jakimi dotknięty jest e-handel, oferowanie jednocześnie darmowej dostawy i darmowego zwrotu w ciągu trzydziestu dni wydaje się być finansowym strzałem w kolano. Należący do niedawna do koncernu Rocket Internet Zalando nie ujawnia szczegółów dotyczących swojej recepty na rentowność przy tym modelu, kontynuuje jednak ekspansję na europejskim rynku.

„Naszą receptą na biznes jest to, żeby cała ścieżka zakupowa była bezproblemowa, a marka budziła zaufanie. Dlatego wszędzie oferujemy darmowe przesyłki bez limitu minimalnej wartości zamówienia. Korzystamy z lokalnej poczty i kurierów. Produkt można zwrócić za darmo przez 30 dni – czyli dłużej niż przewiduje prawo.” – mówi Robert Schütze, country manager Poland w Zalando. „Zwroty to nic złego, klient nie może się bać zakupów w internecie. Darmowa infolinia dostępna jest w narodowych językach. Nie nakładamy dodatkowych kosztów administracyjnych ani tych związanych z wyborem opcji płatności. Cena, którą pokazujemy na stronie jest ceną końcową.”

Jak twierdzi Robert Schütze, przy międzynarodowej ekspansji kluczowe jest dostosowanie do potrzeb rynku lokalnego i do wymagań tutejszych klientów. Ponieważ w Polsce ważną metodą jest płatność za pobraniem oraz przelewy internetowe, Zalando udostępnia tę właśnie opcje, korzystając z lokalnych usługodawców. Aby jak najlepiej dostosować ofertę do lokalnych potrzeb, każdy rynek obsługiwany jest przez oddzielny zespół. Za sprzedaż w Polsce odpowiada w Zalando 20 osób.

„Stawiamy na pięć aspektów działalności: asortyment, ceny, jakość usług, marketing i on-side experience – staramy się rozwijać spersonalizowaną ofertę. Klient zawsze jest lokalny, więc podstawą ekspansji jest lokalny zespół” – mówi Robert Schütze. W sklepie dostępne są rozpoznawalne  światowe marki, ale też własne takie jak Zign, Kiomi, oraz marki lokalne.

Zalando obsługiwane jest przez trzy centra logistyczne, działa obecnie w 15 krajach, ma 20 mln klientów w Europie. Początkowo firma skupiała się na rynku obuwia, potem stopniowo rozszerzała asortyment. Obecnie sprzedaje głównie produkty dla kobiet, ale również dla mężczyzn i dla dzieci w sześciu kategoriach: obuwie, odzież, sport, premium, akcesoria i asortyment domowy.

Firma rozpoczęła działalność w 2008 w Niemczech, rok później rozpoczęła sprzedaż w Austrii. Pierwsza fala ekspansji miała miejsce w 2010 roku do Francji i Holandii. W 2011 firma weszła do Włochy, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W 2012 roku oferta firmy pojawiła się w Polsce.

Jak informuje Robert Schütze, firma rozwijała się w rekordowym tempie. W 2012 roku przekroczyła barierę miliarda euro obrotu. W pierwszej połowie 2013 roku osiągnęła ponad 800 milionów euro obrotu.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring