E-spirit: siedem sposobów na marketing wielokanałowy

future4

Konsumenci każdego dnia odbierają treści za pośrednictwem przeróżnych mediów i tego samego oczekują od przedsiębiorców. W corocznym raporcie „Consumer Insights Survey” autorstwa mBuys analitycy twierdzą, że 72% konsumentów oczekuje zintegrowanego podejścia marketingowego. Oznacza to, że prosta optymalizacja procesu po stronie klienta nie wystarczy – należy stale zarządzać komunikacją na przestrzeni kanałów online i offline, wliczając w to sieć, media społecznościowe, radio, telewizję, prasę oraz kanał mobilny – twierdzi Oliver Jaeger z E-spirit.

Ponieważ oczekiwania klientów ewoluują niezwykle szybko, zmierzenie się z nimi oznacza dla wielu firm nierówna walkę. Według badań przeprowadzonych przez Forrestera wyzwania te obejmują m.in. słabą jakość zarządzania danymi i treścią, autonomizacja technologii zamiast jej integracji, oraz problemy z alokacją narzędzi pomiędzy sektorami IT i marketingu.

Dla wielu firm całkowita reorganizacja infrastruktury z użyciem narzędzi zaprojektowanych do sprostania najnowszym wyzwaniom dla modelu wielokanałowego jest zupełnie nierealna. Taką decyzję szczególnie trudno podjąć w sytuacji, w której zainwestowało się w narzędzia, technologię i szkolenie zespołu. Według Forrestera dużo efektywniejszym podejściem jest wdrożenie najlepszego dostępnego systemu zarządzania treściami webowymi, który można zintegrować z istniejącymi systemami przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności komunikacji różnymi kanałami. Poniżej przedstawiamy siedem wskazówek, które pomogą ten cel osiągnąć.

Korzystaj z zaawansowanych narzędzi zarządzania treścią

Do niedawna standardem było kreowanie treści przez dział marketingu, który następnie czekał, aż dział IT zamieści te treści w serwisie. Obecnie dostępne są narzędzia, które umożliwiają bezpośrednie zarządzanie treścią, nawet z urządzeń mobilnych. Eliminuje to dodatkowe koszty i pozwala zaoszczędzić czas.

Usystematyzuj organizację pracy

Większość firm musi w jakiś sposób odnieść się do kwestii regulacyjnych, globalnych operacji, a nawet do udostępniania danych finansowych spółki. Zatwierdzanie publikowanych treści poprzez e-mail nie wystarczy, zwłaszcza jeśli chodzi o materię skomplikowaną, do której muszą odnieść się specjaliści z zakresu prawa, medycyny i compliance. Wielopoziomowy system zatwierdzania treści jest czasochłonny, procentuje jednak jakością publikowanej treści. Przeanalizuj swój system pracy i upewnij się, że akcjonariusze i zarząd będą mieli swój głos w dyskusji. Rozważ wykorzystanie modelu graficznego oraz upewnij się, że posiadasz narzędzia, dzięki którym możesz kontrolować przestrzeganie ustalonych reguł.

Zwracaj uwagę na kontekst

W ciągu ostatnich kilku lat witryny WWW przesunęły ciężar swojego zainteresowania z produktu na konsumenta. W związku z tym firmy zmuszone są do implementacji systemów WCMS, które zbierają takie informacje o odwiedzającym, jak historia zakupów, dane demograficzne, a nawet informacje o urządzeniu, z którego klient korzysta. Z czasem technologie WCMS będą dojrzewały a firmy będą musiały rozważyć implementację technologii algorytmicznych, aby lepiej zrozumieć poczynania swoich klientów. Dzięki temu możliwe będzie zaproponowanie im treści zgodnych z ich zainteresowaniami.

Podnoś poprzeczkę

Dobrym sposobem na zainteresowanie odwiedzających swoją witryną jest umieszczenia na niej zdjęć i filmów. Sprawdza się to szczególnie w wypadku klipów zawierających produkty, które można kupić – swego rodzaju internetowy odpowiednik targów branżowych. Aby skutecznie zintegrować media z ogólną koncepcją witryny należy pamiętać o integracji rozwiązań WCMS z innymi narzędziami, na przykład tymi służącymi do zarządzania treścią cyfrową, platformami wideo czy kreatywnym wsparciem organizacji pracy.

Walka z modelem wielokanałowym

Prawdziwe piękno marketingu wielokanałowego tkwi w możliwości dotarcia do klienta na przeróżne sposoby. Wyzwanie polega na tym, że musisz zarządzać wszystkimi kanałami komunikacji. Oprócz utrzymania witryny, trzeba pomyśleć o komunikacji za pośrednictwem social media, e-maili i kanału mobilnego. Aby odpowiednio podejść do tego tematu, należy rozważyć zaimplementowanie centralnego rozwiązania WCMS, które oddzieli treść od warstwy prezentacji. Takie podejście umożliwi adaptację treści dla różnych grup odbiorców oraz dla różnych rynków, a następnie publikowanie jej automatycznie na różnych kanałach uwzględniających cały wachlarz urządzeń przy zachowaniu różnic wynikających z formy właściwej dla poszczególnych kanałów komunikacji.

Aspekt globalny i lokalny

Dzięki rozwojowi technologii i mediów świat się kurczy, a granice pomiędzy państwami ulegają zatarciu. W takiej sytuacji kluczowe jest utrzymanie spójnej identyfikacji audiowizualnej oraz trzymanie się określonej kultury korporacyjnej. Nie chodzi tylko o skalę globalną – systemy WCMS muszą pozwalać na lokalizację treści w celu zaspokojenia lokalnych potrzeb. Firmy młodsze oraz takie, które skupiają się na ograniczonym obszarze geograficznym, zazwyczaj kierują swój przekaz na konkretny rynek i dostosowują treść do jego wymagań. Jednak w warunkach globalnej ekspansji należy opracować politykę promocji jednolitego wizerunku firmy, pamiętając jednocześnie o specyfice rynków lokalnych.

Sieć społecznościowa

Pomimo faktu, że wiele młodych firm nie ma jeszcze ustalonej strategii dotyczącej mediów społecznościowych, należy pamiętać o ewolucji, jaką przechodzi firma wraz z upływem czasu. Na początku większość firm skupia się na ekspozycji prostej, łatwej w odbiorze witryny informacyjnej. W miarę rozwoju firmy pojawiają się nowe możliwości związane z social media, dzięki którym można spersonalizować odbiór treści zamieszczanych w witrynie pod konkretnego klienta.

*Oliver Jaeger jest wiceprezesem działu komunikacji i marketingu globalnego w firmie E-spirit. Od marca 2009 roku Oliver odpowiada za przygotowanie i wdrażanie globalnej polityki marketingowej firmy.

E-spirit to firma odpowiedzialna za system zarządzania treścią FirstSpirit Content Management System. Klienci ze wszystkich sektorów biznesu polegają na tym rozwiązaniu przy implementacji strategii webowych na skalę światową. Znajduje on także zastosowanie przy tworzeniu, zarządzaniu i publikacji treści za pośrednictwem silnie zdywersyfikowanych kanałów komunikacji, takich jak internet, extranet, kanały mobilne, witryny online, PDF, newslettery, portale, DTP czy dokumentacja techniczna.

Reklama

SCF 2017 Spring