Poczta Polska: 65% klientów chce gwarantowanego terminu dostawy

„Obserwując rozwój trendów w e-commerce możemy stwierdzić, że rozwiązania będące obecnie standardem w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech za chwilę pojawią się na naszym rynku” – mówi Marek Cynowski, pełnomocnik ds. e-commerce w Poczcie Polskiej.

Poczta Polska przeszła ostatnio wiele zmian, zarówno pod kątem wizerunku, jak i oferty. Oprócz zmiany logo, firma uruchomiła długo wyczekiwaną aplikację mobilną. Platforma Envelo także stopniowo zdobywa zaufanie klientów.

„Envelo to nasza platforma cyfrowa, obsługująca trzy produkty. Neoznaczek to znaczek online do wydruku, jest on szczególnie przydatny dla tych, którzy podobnie jak ja na poczcie bywają głównie w celu zakupu znaczków. Neokartka to pocztówka, którą możemy wysłać z poziomu online. Zlecenie jest rejestrowane cyfrowo, jednak pod wybrany adres trafia realna kartka pocztowa. Na podobnej zasadzie działa neolist – list wysłany w formie cyfrowej dostarczony zostaje w wersji hard copy” – mówi Marek Cynowski. „Dodatkowo, w tym roku ruszy odwrócona hybryda tej usługi – klient będzie mógł sobie zażyczyć, aby korespondencja kierowana do niego była skanowana i dostarczana w formie cyfrowej pod wskazany adres e-mail, co stanowi rodzaj e-substytucji” – dodaje.

W ramach e-usług oferowanych przez Pocztę Polską klienci mogą skorzystać z uruchomionej niedawno aplikacji mobilnej. „Długo nie mogliśmy się zdecydować czy będzie miała ona klasyczną formę czy też lepiej zintegrować ją z platformą Envelo. Wybraliśmy tę drugą opcję. Aplikacja jest darmowa i umożliwia m.in. śledzenie przesyłek, zamówienie kuriera, wysłanie neokartki, czy wyszukanie placówki pocztowej” – mówi Marek Cynowski.

Według Cynowskiego, klienci oczekują od firmy kurierskiej przede wszystkim solidności, która przekłada się na terminowość i ceną. Chodzi przy tym głównie o to, żeby paczka nie została zagubiona i dotarła na czas. „Obecnie większość firm kurierskich działających w Polsce spełnia te warunki, jednak zawsze znajdą się klienci niezadowoleni. Co ciekawe, najwięcej takich klientów znajdziemy zarówno wśród tych najwięcej, jak i najmniej zarabiających. Wynika to z faktu, że ci pierwsi mają zazwyczaj bardzo wysokie oczekiwania, a ci drudzy kierują się poczuciem wykluczenia społecznego” – tłumaczy. „Statystycznie najbardziej zadowoleni z usług kuriera są mieszkańcy małych miejscowości, posiadający rodzinę. Są oni po prostu szczęśliwi, że ktoś dostarcza im towar, którego nie mogą kupić w promieniu 60 kilometrów” – dodaje.

Według statystyk cytowanych przez Cynowskiego 65% konsumentów oczekuje gwarantowanego terminu dostawy. Nie jest przy tym istotne, czy będzie to termin dwudniowy czy trzydniowy – chodzi o to, aby towar został dostarczony o konkretnym, wybranym przez klienta czasie. „Coraz więcej użytkowników skłania się ku formie dedykowanej, pozwalającej wybrać czas dostawy. Obecnie jedynie Poczta Polska oferuje usługę, dzięki której klient może wskazać interesujący go dzień. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w której kurier dostarczy paczkę za wcześnie lub za późno” – tłumaczy.

Według przedstawiciela Poczty Polskiej przyszłość firm kurierskich to elastyczne formy dostawy. „Planujemy uruchomienie nowej usługi „Zaufany Sąsiad”, która umożliwi podanie alternatywnego adresu dostawy na wypadek, gdyby akurat nie było nas w domu kiedy zjawi się kurier” – mówi Cynowski. „Popularność zdobędą też modele, w których klient będzie podawał dokładny adres doręczenia dopiero na etapie ostatniej mili, a kurier będzie mógł zlokalizować adresata po jego urządzeniu mobilnym” – dodaje.

Reklama

SCF 2017 Spring