SmartFocus: jak efektywnie angażować klientów internetowych

engagmend

To jak klienci przetwarzają treści pobierane za pomocą urządzeń mobilnych zmieniło się znacznie w ciągu ostatnich pięciu lat. Dzięki temu jak rozwinął się rynek smartfonów, przeglądanie, kupowanie czy sprawdzanie poczty osobistej i służbowej, a także pozostawanie na bieżąco z social media i najnowszymi informacjami nigdy nie było prostsze. Najnowsze dane pokazują, że do 2019 globalne rozpowszechnienie smartfonów osiągnie 60%, podczas gdy dziś wynosi 25-30%. Powszechne użycie smartfonów i tabletów sprawia, że kanał mobilny staje się dla marketingowców kluczowy. Muszą za jego pomocą nawiązać relacje i zaangażować swoich odbiorców – pisze Anthony Wilkey z firmy SmartFocus.

Czy myślisz mobilnie?

Tak samo jak zrozumienie odbiorcy jest kluczowym elementem, który pozwoli tworzyć i zasilać angażujące kampanie marketingowe, tak samo zrozumienie czynników, które mają wpływ na mobilno-centryczne podejście klientów pozwoli opracować strategię dla tego kanału. Wiedza o tym, jak klienci korzystają z urządzeń pozwoli  stworzyć pozytywne doświadczenie dla klientów, którzy kupują w drodze, na kanapie czy przy biurku.

Oto kilka pytań, które powinieneś sobie zadać, aby zrozumieć mobilny stan umysłu swojego klienta:

  • Którzy klienci czytają maile na urządzeniach mobilnych?
  • Kiedy klienci czytają pocztę na urządzeniach mobilnych?
  • Jakiego typu telefonów używają?
  • Czy kupują za pomocą smartfona?
  • Jaka część klientów robi zakupy za pomocą urządzeń mobilnych?
  • Jak zmieniają się te dane?

78% biznesmenów korzysta z urządzeń mobilnych do sprawdzania poczty. Sposób, w jaki to robią na smartfonie różni się od tego, jak sprawdzają pocztę na innych urządzeniach takich jak tablet czy laptop. Czas jest bardzo cenny, więc posiadacze smartfonów będą przeglądali pocztę w drodze do pracy lub podczas przerwy między spotkaniami.

Doświadczenie mobilne a realny świat

Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę opracowując mobilną, wielokanałową strategię jest szerokie doświadczenie konsumenckie. Aby lepiej dotrzeć do klientów, marki powinny dążyć do stworzenia całościowego, spójnego i emocjonalnego przekazu. Niezbędna jest interakcja z klientem przed, w trakcie i po dokonaniu zakupu. Podobnie, aby dowiedzieć się kiedy i jak kierować przekaz do klientów mobilnych, należy poświęcić uwagę temu, w jaki sposób klienci posługują się urządzeniami mobilnymi.

Podczas opracowywania strategii ważne jest, aby zoptymalizować kampanie pod kątem telefonu komórkowego czy tabletu. Jeśli e-mail, strony internetowe czy formularze źle się wyświetlają i wolno ładują,  zaangażowanie  klientów będzie trudne, a często niemożliwe. Szczególnie wtedy, gdy dostarczane treści nie trafiają w potrzeby i zainteresowania odbiorcy. Promując zakupy czy udostępniając informacje przez e-mail trzeba mieć na uwadze doświadczenie, które dostarczamy klientowi.

Zachowania klientów można zrozumieć testując kampanie przeznaczone na urządzenia mobilne. Można dzięki nim dowiedzieć się, ilu subskrybentów otwiera maile promocyjne, z jakiego typu urządzenia korzystają, ile czasu poświęcają na czytanie maila i czy klikają na linki. Stwierdzono na przykład, że większość użytkowników korzysta z komórki jadąc do pracy ok. ósmej rano – czemu by nie wykorzystać tej informacji do przyszłych kampanii i nie rozsyłać maili o odpowiednio dobranej treści wtedy, kiedy jest najbardziej prawdopodobne, że wiadomość zostanie przeczytana?

Jednak testy nie ograniczają się wyłącznie do czasu wysyłania maili ani treści, które są przekazywane. Tworząc kampanie, należy przetestować każdy czynnik, aby mieć pewność, że doświadczenie jest proste, angażujące i nie wymaga wysiłku. Aby mail wyróżniał się w skrzynce odbiorczej, ważniejsze niż kiedykolwiek staje się wysłanie właściwiej wiadomości o właściwej porze, we właściwym formacie i do właściwej osoby.

Określenie prawdopodobieństwa, że klient skorzysta ze smartfona czy tabletu, a także stwierdzenie kiedy, gdzie i w jaki sposób to zrobi jest kluczowe dla marketingu mobilnego. Właściwe wnioski na ten temat mogą decydować o tym, czy mail zostanie skasowany, czy napędzi konwersję.

Wspomaganie tradycyjnego marketingu za pomocą komórki

Dzięki nowoczesnym technologiom marketingowym marki mają możliwość rzeczywiście zaangażować klienta za pomocą spersonalizowanych treści. Ta filozofia nadal ewoluuje wraz z pojawianiem się nowych kanałów online, lecz wiele tradycyjnych zasad leżących u podstaw marketingu nadal ma dziś zastosowanie.

Zamiast całkowicie zastępować tradycyjne strategie nowymi kanałami mobilnymi zastanów się czy nie wykorzystać dotychczasowych metod jako podstawy i rozszerzenia oferty na inne kanały, które pomogą zaangażować klientów. Ważne jest, aby pamiętać, że doświadczenie mobilne stanowi część wielokanałowego podejścia do marketingu, które ulega stale przemianom. Jeśli potraktować kanał mobilny jako część zintegrowanej strategii, można uczynić z niego wartość dodaną do wysiłków marketingowych firmy.

Marketingowcy dopiero zaczynają ślizgać się po powierzchni możliwości, które daje marketing mobilny. Gdy potencjał ten zostanie w pełni wykorzystywany, będzie to niezwykle wpływowy kanał. Dla klienta będzie przewodnikiem, a dla sklepu – okazją by przekazać odpowiednie treści w czasie rzeczywistym i nawiązać relację z dzisiejszym klientem.

*Anthony Wilkey jest dyrektorem ds. klientów strategicznych w SmartFocus, platformie marketingowej, która pomaga tworzyć i personalizować wielokanałowe kampanie mailowe, mobilne i społecznościowe w czasie rzeczywistym.

Reklama

SCF 2017 Spring