LemonSky: 10 najciekawszych stron mobilnych w polskim e-commerce

Odpowiednio zaprojektowana, przyjazna użytkownikom, strona mobilna jest w dzisiejszym e-handlu niezbędna. Jak pod tym względem radzą sobie polscy gracze? Paweł Moczarski, Head of Traffic w LS Performance, Lemon Sky specjalnie dla Evigo pl, przygotował subiektywny ranking stron mobilnych w polskim e-commerce.

Nie są to najlepsze, najważniejsze, ani najpopularniejsze strony w Polsce. Są to strony, które z jakiegoś względu wzbudziły moje zainteresowanie i jest to jedyne kryterium jakie zastosowałem. Mimo to wierzę, że poniższe zestawienie może być dla kogoś inspiracją lub odkryciem. Kolejność przypadkowa. Zapraszam.

www.m.payu.pl

Na pierwszy ogień strona systemu płatności PayU. Przykład, który świetnie obrazuje zasadę, że najważniejsze informacje powinny być na samej górze. A więc zaczynamy od pola logowania i rejestracji. Następnie przechodzimy do najważniejszych korzyści, a na samym dole widzimy partnerów i zakładkę „warto wiedzieć”. Dodatkowo w jednym poziomie jest tylko jeden element. Ponieważ ekran smartfonów jest zazwyczaj podłużny, nie ma miejsca na przesuwanie lub przeskakiwanie wzrokiem na boki. Nasze oczy wędrują z góry na dół aż do miejsca, które nas interesuje. 

 payu_mobile

m.lot.com/pl

Mobilna strona Polskich Linii Lotniczych to opcja dla tych, którzy cenią sobie szybki dostęp do informacji. Bez nachalnych bannerów, dużych, irytujących zdjęć, nieprzeładowana informacjami. Minimalistyczny styl zdecydowanie ułatwia nawigację. Najważniejsze informacje są uwypuklone, a pozostałe również łatwo dostępne z rozwijanego menu. Budowa witryny i przemyślany podział na podstrony sprawia, że większości widoków prawie nie trzeba przewijać! LOT mobilnie prezentuje się naprawdę nieźle, nawet w porównaniu do niektórych zagranicznych konkurentów.

lot_mobile

m.leroymerlin.pl

Leroy Merlin to gigant w e-commerce. Ponieważ wersja desktopowa strony opiera się w dużej mierze na wizualizacjach, grafikach i obrazkach, stworzenie strony mobilnej było zapewne sporym wyzwaniem. Moim zdaniem operacja się udała, a pacjent ma się dobrze. Na stronie pojawiają się grafiki, ale nie spowalniają one strony nawet na średniej klasy urządzeniach. Wydaje się, że twórcy mobilnej strony LM znaleźli kompromis między ilością zdjęć, a płynnością działania. Cały proces zakupowy przebiega intuicyjnie i bez zarzutu.

leroymerlin_mobile

m.play.pl

Kto powinien świecić przykładem jeśli nie operatorzy komórkowi? Spośród największych sieci w Polsce najprzyjemniej wygląda strona mobilna Play. Czasem poruszając się po stornie “mobilnej” czuję się jakby była zrobiona na zasadzie „upychania” informacji. Nie tutaj. Na m.play.pl wszystkie zasady są zachowane. Strony nie trzeba przewijać w poziomie, dzięki uprozczonej czcionce tekst jest maksymalnie czytelny, a dzięki stosowanym praktycznie wszędzie rozwijanym menu strony ładują się szybko i to użytkownik decyduje, w którą stronę chce iść dalej. Na podstronie jest maksymalnie jedna grafika, a całość zachęca do nawigacji. Nic dodać, nic ująć.

play_mobile

m.galeria-krakowska.pl

A oto świetny przykład jak zamiast skupiać się na wadach stron mobilnych, postanowiono wykorzystać ich możliwości! Galeria krakowska prezentuje wirtualny plan sklepów z podziałami na piętra i opisami wszystkich sklepów i promocji. Podczas wyprawy na zakupy jest po prostu niezastąpiona. Na stronie znajdziemy również natychmiastową informację o dojazdach i możliwościach parkingowych przy galerii. Naprawdę można poczuć się docenionym przez twórców, którzy starają się ułatwić nam każdy aspekt zakupów i sprawić, że pobyt w Galerii Krakowskiej zamieni się w prawdziwe doświadczenie.

galeriakrakowska_mobile

 m.tesco.pl

Strona mobilna Tesco to kolejna witryna warta uwagi. Dostosowuje się do rozdzielczości i położenia naszego urządzenia, a proste grafiki i niewiele elementów zapewniają szybki i intuicyjny dostęp do wybranej sekcji. Również zakupy online ze smartfona to czysta przyjemność. Jedyne elementy to zdjęcia, nazwa i cena produktu. Designerzy doskonale zdają sobie sprawę, że użytkownicy nie wchodzą na stronę Tesco żeby poczytać o historii jabłek, więc mniej znaczy więcej! Spójna szata graficzna znana użytkownikom w całej europie i plastyczne  ikony sprawiają, że nawigacja po stronie Tesco nie nastręcza nikomu żadnych trudności, a pamiętajmy że grupa docelowa supermarketów jest bardzo zróżnicowana.

tesco_mobile

m.shopalike.pl

Shopalike to inny ciekawy przykład strony mobilnej. Liczba funkcji i ścieżka zakupowa została tutaj ograniczona do minimum. Zrezygnowano ze strony powitalnej, dzięki czemu pierwsze co widzimy to lista kategorii. Od strony z konkretnym produktem dzielą nas zaledwie trzy kliknięcia. Ponieważ shoaplike.pl agreguje oferty różnych sklepów, nie mamy gwarancji, że cały proces zakupowy przebiegnie łatwo i przyjemnie, ale widać że twórcy strony zrobili co mogli żeby to ułatwić. Dodatkową zaletą jest przycisk „powrót do góry” na każdej podstronie. Nie każdy o tym pamięta, a jest to mocno ułatwiająca życie funkcja.

shopalike_mobile

m.mbank.pl

Nie tak dawny, mocno kontrowersyjny rebranding mBanku to dobra okazja, żeby odświeżyć również wersję na urządzenia mobilne. Poprzednia dość archaiczna strona została odświeżona i moim zdaniem zmiana wyszła jej zdecydowanie na plus. Pamiętajmy, że celem stron finansowych jest nie tylko intuicyjna nawigacja, ale przede wszystkim zapewnienie poczucia bezpieczeństwa odwiedzającym. Jedynym  mankamentem jest strona tytułowa ze sliderem. W poprzedniej wersji witał nas ekran logowania, a teraz musimy się przebić przez zachętę do założenia konta. Każda kolejna odsłona (zwłaszcza z tak dużą grafiką) może być utrudnieniem dla użytkowników. Poza tym strona jest bez zarzutu. mBank wyrasta na mobilnego lidera zwłaszcza, że właśnie wypuścił aplikację, która zapewnia dostęp do najważniejszych funkcji jeszcze przed zalogowaniem! Zachęcam do przetestowania własnego banku pod tym względem.

mbank_mobile

m.allegro.pl

Nie mogło zabraknąć w zestawieniu giganta e-commerce. Na pierwszy rzut oka nie widać tutaj wodotrysków, ale jeśli uświadomimy sobie, że jest to jedna z najczęściej odwiedzanych polskich stron (nie tylko na urządzeniach mobilnych) i że musi oferować łatwy dostęp do milionów produktów staje się jasne, że jej wygląd nie jest przypadkowy i jest poparty długimi badaniami. Czy korzystamy z wyszukiwarki, czy idziemy krok po kroku przez kategorie – bez trudu odnajdziemy szukany produkt. To między innymi Allegro kreuje standardy w polskim internecie w ogóle, więc na pewno warto przeanalizować każdą zmianę w wyglądzie tej strony.

allegro_mobile

m.deichmann.com

Oto kolejna strona, która nie tylko spisuje się bez zarzutu, ale oferuje coś więcej niż tylko podstawową funkcjonalność. Będąc na zakupach, możemy za jej pośrednictwem sprawdzić, czy konkretny produkt znajduje się w sklepie w naszej okolicy. Może brakuje automatycznego określania lokalizacji użytkownika, ale i tak jest dobrze. Poza tym strona Deichamnna trzyma się wszystkich zasad. Zawiera przyciski przenoszące na górę strony lub do strony głównej. Wszystkie informacje są w orientacji pionowej, a kategorie i filtry są łatwo dostępne.

deichmann_mobile

*Paweł Moczarski, Head of Traffic w LS Performance, związany z branżą SEM od 2006 roku. Od czerwca 2013 roku zarządza działem Trafficu w LS Performance – komórce Lemon Sky odpowiedzialnej za performance marketing.

Reklama

SCF 2017 Spring

2 komentarze

  1. leszek
  2. leszek