Traffic Trends: jak dywersyfikować źródła ruchu w e-sklepie

Traffic Trends

Każdy, kto choć raz miał styczność z doradcą finansowym spotkał się z terminem „dywersyfikacja”. Choć jest to termin stricte ekonomiczny, można słowo to zastosować do prowadzenia e-biznesu – pisze dla Evigo.pl Piotr Urbaniak, członek zarządu agencji marketingu internetowego Traffic Trends.

Większość właścicieli firm, świadomie bądź też nie, dba o zróżnicowanie źródeł pozyskiwania dochodu. Równolegle firmy dbają o to, by pozyskiwać na wiele sposobów nowych klientów, jak i utrzymywać tych „starych”. Dokładnie tak samo wygląda pozyskiwanie ruchu na strony internetowe. Uzależnienie ich od jednego źródła jest najczęstszym i jednym z większych błędów właścicieli stron.

Co zrobić, by tego błędu się ustrzec? Testować! Sprawdzać różnego rodzaju źródła pozyskiwania ruchu w celu wyselekcjonowania tych opłacalnych, o ile możliwa jest ocena ich jakości. Możliwości mamy wiele – ruch darmowy, ruch płatny, media społecznościowe, fora, blogi, mailingi… Od Was zależy tylko ile z tych opcji przetestujecie i ile na stałe włączycie do swojego portfolio marketingowego.

Zostaw najskuteczniejsze źródła ruchu

Na pewno na własnej skórze przekonaliście się już o wyższości jednych źródeł od drugich. Więc po co skupiać się na nowych zamiast rozwijać te sprawdzone? Między innymi po to, by ustzec się popularnych i bardzo bolesnych błędów. Bardzo często spotykam się z właścicielami wielkich internetowych biznesów, których obroty w ciągu kilku dni spadły „na łeb”, a powodem tej sytuacji były np. kary nałożone na ich strony przez Google’a. By uniknąć takiej sytuacji warto spróbować kilku źródeł i zostawić te najskuteczniejsze. I co ważne – warto przetestować je „na własnej skórze”. Każda strona ma inny cel i grupę docelową, dlatego jeśli jakieś narzędzie nie sprawdzi się w jednym przypadku, to nie znaczy, że w kolejnym będzie równie nieskuteczne.

Przyjrzyjmy najczęściej włączane i najpopularniejsze źródła:

  • Organic – ruch organiczny (czyt. Darmowy) z wyszukiwarek. Jest to efekt dobrze zbudowanych stron internetowych i korzystania z pozycjonowania. Wszelkie raporty i badania potwierdzają, że jest to ruch najlepszy, o najwyższej jakości. Niestety w parze idzie też trudność jego zdobycia. Nie da się wygenerować go szybko i mierzalnie.
  • Reklama tekstowa (linki sponsorowane, AdWords) – reklama w wyszukiwarce Google. Od pozycjonowania różni się tym, że jakość ruchu jest niższa, lecz efekt jest pewny i błyskawiczny. Podjęta dziś decyzja o kampanii reklamowej może zaowocować prawie natychmiastowym generowaniem ruchu powiązanego z działalnością Twojej firmy.
  • Reklama graficzna (display) – reklama mająca na celu prezentację banerów reklamujących Twoją firmę na dziesiątkach stron włączonych do sieci reklamowej (np. Google, lub AdTaily).Bardzo dobre narzędzie wizerunkowe, lecz zdecydowanie gorzej konwertujące. Cechuje je wysoka liczba wyświetleń oraz dość niska klikalność.
  • Remarketing – jedna z nowych form reklamy. Polega na śledzeniu użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę ale nie wykonali spodziewanej akcji (np. nie kupili produktu). Reklama w formie grafiki lub tekstu podąża za zapisanymi użytkownikami po innych stronach i reklamuje Twoją witrynę. By przyniosła wymierne i odczuwalne korzyści musisz z innych źródeł zapewnić odpowiednią liczbę osób podatnych na śledzenie.
  • Product Listing Ads (potocznie nazywane Google Zakupy) – narzędzie dedykowane sklepom internetowym. Wyświetla produkty w oknie wyszukiwarki. Dzięki temu skupiasz się na promocji konkretnych produktów podając od razu cenę i dostępność. Najświeższe narzędzie marketingowe oddane przez Google.
  • Social Media – Facebook, Pinterest, Twitter, Google+… Rozwiązań jest coraz więcej. Statystyki pokazują, że często jest to ruch o bardzo wysokiej jakości. Zbudowanie jednak owocnego kanału w mediach społecznościowych wymaga zarówno pomysłu jak i regularności.
  • Blogi, strony odsyłające – coraz częściej kampanie promocyjne opierają się na promocji poprzez treść (tzw. Content marketing). Umieszczanie wysokiej jakości treści na blogach i stronach informacyjnych powiązanych tematycznie z Twoją branżą to świetne narzędzie, które może zarówno wspomóc promocję marki jak i ruch na stronie.
  • Agregatory ofert – sklepy mają porównywarki cen, hotele systemy bookingowe, inne firmy np. branżowe katalogi. Nie w każdej branży narzędzia te są odpowiednio wypromowane, lecz jakikolwiek ruch będą w stanie wygenerować.
  • Akcje mailowe – od ich rozmachu często zależy ich skuteczność. Przy akcjach dużych strzelamy na oślep bez sprecyzowania grupy docelowej; przy zawężonych działaniach możemy odpowiednio określić kto ma otrzymać naszą wiadomość. Cykliczność i regularność akcji, może w znaczący sposób wesprzeć ruch na naszych stronach.
  • Direct – wejścia bezpośrednie, czyli wygenerowane przez to, że ktoś wpisuje „z pamięci” adres Twojej strony. Jest to skutek rosnącej popularności Twojej marki jak i wielu akcji promocyjnych tworzonych poza internetem (ulotki, banery, sponsoring itd.)

Wybór jest całkiem spory. Nawet przy ograniczeniach budżetowych można testowanie konkretnych źródeł rozkładać na pojedyncze miesiące. Przy dokładnej analizie danych jesteś w stanie wybrać te, które przynoszą odpowiednie, satysfakcjonujące efekty.

Opieraj e-biznes na co najmniej trzech źródłach

Nie możesz dopuścić do tego, by ponad 50% Twojego ruchu na stronie generowało jedno źródło. Musisz szukać kolejnych opcji, tak by docelowo oprzeć ruch na 3-4 źródłach. Choć często jest to kosztowne i czasochłonne, to za zadanie ma zabezpieczyć Twój biznes i zapewnić odpowiednią kondycję nawet wtedy, gdy jedno źródło ruchu straci znaczenie. Dodatkowym atutem tej strategii są badania pokazujące, że różne grupy użytkowników korzystają z różnych narzędzi. Są osoby podatne na reklamy w wyszukiwarce, lecz są też i takie, które automatycznie omijają je wzrokiem. Dlatego zwiększenie rozwiązań marketingowych, poza bezpieczeństwem, da Ci możliwość dotarcia do nowych użytkowników oraz potencjalne zwiększenie zyskowności swojego biznesu.

Piotr Urbaniak jest członkiem zarządu agencji marketingu internetowego Traffic Trends. Zawodowo cały czas zajmuje się tworzeniem strategii marketingowych w internecie oraz późniejszą analizą ich opłacalności i skuteczności. Traffic Trends specjalizuje się w pozycjonowaniu sklepów internetowych, pracuje dla ponad 200 klientów z branży e-commerce.

Reklama

SCF 2017 Spring