Grupa iParts: planujemy ekspansję zagraniczną

Grupa iParts, zajmująca się dystrybucją części samochodowych, operuje wyłącznie w internecie, skupiając się głównie na tym kanale sprzedaży. Obecnie przygotowuje się do uruchomienia e-sklepów grupy na rynkach zagranicznych krajów UE.

image001 - Kopia

Grupa iParts.pl powstała w 2008 roku, rozpoczynając roczne prace związane z  oficjalnym wdrożeniem ogólnoświatowego systemu doboru części samochodowych TecDoc. Posiada własne zaplecze logistyczno-magazynowe i systemy informatyczne do obsługi wszystkich procesów biznesowych. Działalność operacyjną rozpoczęła w roku 2009. Od tej pory dokonała wielokrotnych przeróbek mających na celu eliminację wielu błędów zarówno technologicznych, jak i obejmujących samodzielne tłumaczenie dostarczanych przez TecDoc GmbH baz danych, z których obecnie korzysta cały rynek aftermarket (rynek części zamiennych).

„Aftermarket, czyli rynek części zamiennych do aut, na którym działamy to unikalna branża w kanale e-commerce. Z uwagi na niezwykłą różnorodność części, specyfikę doboru, zakupu i rodzaju części samochodowych oraz konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy, każde złożone zamówienie musi być szczegółowo zweryfikowane przez profesjonalistę, aby zamawiane produkty w 100% pasowały do auta klienta. Wprowadziliśmy dwuetapowy system kontroli każdego zamówienia złożonego w naszych sklepach, pod kątem prawidłowego doboru części.” – mówi Maciej, Wrześniewski, wiceprezes zarządu iParts sp. z o.o. „Spośród branżowych sklepów internetowych z częściami do aut posiadamy jedno z większych contact center, składające się z ekspertów z zakresu mechaniki pojazdów i doboru części zamiennych. Dziesięciu konsultantów pracujących w naszym warszawskim biurze zapewnia pełne wsparcie w zakresie poprawnego doboru części i pełnego doradztwa w zakresie oferty, obsługi sprzedażowej i posprzedażowej.”

Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia e-sklepów grupy na rynkach zagranicznych krajów UE. Według Macieja Wrześniewskiego, jest to „dynamiczny segment, w którym upatrujemy daleko pojęte możliwości ekspansji i dywersyfikacji portfela stałych odbiorców.”

Firma nie jest jednak zainteresowana działalnością w modelu wielokanałowym. „Jesteśmy skupieni wyłącznie wokół biznesu swych sklepów internetowych. Posiadamy jeden Punkt Odbioru Osobistego przy naszym centrum dystrybucyjnym w Warszawie i nie planujemy w najbliższym czasie tworzenia innych, tradycyjnych placówek retailowych. Umacniamy się wyłącznie jako internetowy sprzedawca i wokół tego kanału strategicznie będziemy nadal realizowali kolejne projekty sprzedażowe.” – mówi  Maciej, Wrześniewski. „Posiadamy jedynie wersje mobilne, nad którymi pracujemy i budujemy kolejne sklepy wirtualne. Przywiązujemy baczną uwagę do tego kanału i wierzymy w jego dynamiczny rozwój. Nie możemy lekceważyć mobile w sytuacji kiedy tablety i smartphony wyprzedziły już sprzedaż komputerów przenośnych.”

Główny sklep iParts odwiedza co miesiąc kilkaset tysięcy kierowców szukających części do aut w Polsce. W bieżącej sprzedaży posiada on ponad milion unikalnych indeksów towarowych części do wszystkich aut osobowych i dostawczych. Są one dostarczone w 24 godziny od momentu ich zamówienia z centrum dystrybucyjnego w Warszawie. Sklep realizuje także zamówienia na części specjalistyczne. Sprowadza je w ciągu kilku dni od producentów z całego świata. Są oni częściami składowymi łańcucha logistycznego firmy.

Firma posiada własne zaplecze infrastrukturalne i programistyczne, które prowadzi autorskie projekty rozwojowo-badawcze w zakresie rozbudowy oprogramowania i optymalizacji procesów biznesowych. Partnerem technologicznym jest firma Ideo, która robiła realizacje dla firm takich jak: Polpharma, Asseco, E.Wedel, LG, Axa, Interia, Aviva, PGNiG, Alior Bank, Wirtualna Polska, ING, Nestle, czy GlaxoSmithKline. iParts posiada własny dział IT, który tworzą programiści i administratorzy oraz dział e-marketingu odpowiedzialny za SEM, analitykę internetową, e-PR. Obydwa zlokalizowane są w rzeszowskiej dywizji firmy. Założenia graficzne oraz logotyp marki iParts.pl zostały zaprojektowane przez znanego artystę ilustratora Pawła Jońcę (Murator, Newsweek, Plus GSM, Przekrój, Sukces, Telekomunikacja Polska, Wprost, Zwierciadło).

„Przy takim stopniu skomplikowania technologicznego i skali nie możemy pozwolić sobie na żadną wpadkę, dlatego zbudowaliśmy własną, nowoczesną infrastrukturę serwerową. Jest ona stale rozbudowywana celem zapewnienia pełnej dostępności i wydajności naszych witryn, która determinuje naszą pozycję na rynku.” – twierdzi Maciej Wrześniewski.

Firma jest obecna na Facebooku, a jej profil stanowi codzienny kanał komunikacji z klientami. „Codziennie poprzez Facebooka otrzymujemy wiele postów na temat tego, co powinniśmy zmienić, poprawić oraz wiele rozmaitych uwag dotyczących obsługi posprzedażowej. Aktywnie korzystamy z wszelkich narzędzi tego typu i uważamy je za bardzo skuteczny kanał komunikacji marketingowej, jednak bardziej w kontekście komunikacji posprzedażowej, niż akwizycyjnej. Media społecznościowe to doskonały element uzupełniający naszą aktywność marketingowo-PR’ową. Oprócz Facebooka prowadzimy aktywności w serwisach takich, jak Google+, Twitter, Pinterest oraz Nasza-klasa.”

Firma od początku koncentruje się wyłącznie na sprzedaży przez własne strony, nie wyklucza jednak współpracy z platformami internetowymi. W dalszej przyszłości planuje na Allegro uruchomienie najwyżej outlet’u. „Nie chcieliśmy prowadzić regularnej sprzedaży przez aukcje. Nasz biznes to przede wszystkim sklep internetowy. Naszym zdaniem aukcje nie są miejscem dla kompetentnej i odpowiedzialnej sprzedaży części zamiennych konsumentom.” – wyjaśnia Wrześniewski.

Firma stara się dbać o proste procedury obsługi posprzedażowej, w tym także rozwiązywanie problemów z paczkami uszkodzonymi w transporcie, szybkie zwroty i wymiany zamówionych towarów na inne. Branża aftermarket cechuje się najwyższym współczynnikiem wymian spośród wszystkich zakupów na odległość z uwagi na specyfikę doboru części zamiennych. Główną komplikacją są zarówno pierwotne, jak i wtórne modyfikacje budowy wielu układów pojazdów. „Możemy mieć dla przykładu jeden model i rocznik danej wersji auta, który był wielokrotnie modyfikowany, ulepszany w procesie produkcji przez producenta, a tym samym wiele różnych typów np. układów hamowania, elektroniki etc. Często także pojazd, do którego klient poszukuje danej części mógł być zmodyfikowany przez wcześniejszych użytkowników, bądź jednostki dokonujące np. naprawy powypadkowej. Tym samym produkt, który wskazuje oryginalny katalog producenta, może różnić się od aktualnie zamontowanego w aucie, którego naprawy chce dokonać nasz klient. Często dobór danego pojazdu według katalogu fabrycznego nie jest wystarczający i konieczne jest wymiarowanie techniczne produktu oraz znajomość specyfiki danego modelu przez naszych konsultantów contact center.” – tłumaczy Maciej Wrześniewski.

Reklama

SCF 2017 Spring