UPS: miliard dolarów inwestycji w nowe technologie

Paweł Racis_dyrektor handlowy_UPS

Paweł Racis, dyrektor handlowy UPS

Branża logistyczna zmienia się wraz z rozwojem potrzeb rynku oraz zmianami preferencji klientów sklepów internetowych. O tym, jak wykorzystać technologie w dystrybucji i przed jakimi wyzwaniami stoją firmy logistyczne rozmawiamy z Pawłen Racisem, dyrektorem handlowym UPS.

Czy rosnąca popularność click and collect zagraża segmentowi tradycyjnych usług kurierskich? Jeśli tak, to jak dostawcy usług logistycznych mogą temu zaradzić?

Postrzegamy click-and-collect jako okazję do rozwoju naszej działalności. Jak dowiedzieliśmy się z wyników badania UPS Pulse of the Online Shopper, które przeprowadziliśmy w 2013 roku, prawdziwa wielokanałowa sprzedaż detaliczna jest szczególnie ceniona przez kupujących. Wynika to z faktu, że oczekują oni pozytywnych i spójnych doświadczeń na wszystkich polach zakupu, od internetowego / cyfrowego / mobilnego do zakupów bezpośrednio w sklepie. Click-and-collect może stanowić uzupełnienie dla tradycyjnych wyborów konsumenckich robionych drogą on-line, jak również zakupów w sklepie. Ponadto wielu kupujących w internecie wciąż preferuje by ich zakupy dostarczone były do ich domów, w co doskonale wpisuje się UPS ze swoją ofertą trzech prób doręczenia w standardzie. Wygodną alternatywą dla modelu click-and-collect są obecnie paczkomaty, czy też punkty odbioru paczek, jako że umożliwiają one realizację elastycznych dostaw, poprawiają satysfakcję konsumentów i  powodują, że zakupy on-line stają się jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją.

Czy posiadają Państwo w ofercie usługi bądź aplikacje mobilne? Jest przykład takiej aplikacji na rynku która się sprawdza?

UPS posiada wiele aplikacji mobilnych, które pozwalają klientom łatwo wysyłać przesyłki i śledzić ich drogę zarówno z telefonów czy też innych urządzeń mobilnych. Należą do nich mobilne aplikacje dla systemu Android, Blackberry i iPhone. Dodatkowo, udostępniamy naszym klientom w Polsce dostęp mobilny także poprzez stronę m.ups.com. Daje to możliwość śledzenia przesyłek, obliczania kosztów wysyłki i wyszukania najbliższej lokalizacji UPS. Wiemy, że dostępność jest dla naszych klientów kluczowa, stąd też poprzez rozwiązania mobilne UPS staramy się spełnić tę potrzebę.

Technologia ma swój wkład w niemal każdą operację jaką wykonujemy w UPS, dlatego też naturalną kwestią jest, że inwestujemy ciągle w rozwój i aktualizację naszych systemów, by móc zapewnić najwyższy poziom niezawodności, wydajności oraz łatwości użytkowania. Nasze inwestycje są determinowane przez potrzeby naszych klientów w dzisiejszym globalnym środowisku biznesowym. UPS inwestuje w technologię co roku około 1 miliarda dolarów na całym świecie.

Dla przykładu, w Polsce UPS wdrożył komputery podręczne nowej generacji dla kurierów, co zapewnia efektywną kosztowo, ciągłą komunikację. Nowe komputery, zwane Delivery Information Acquisition Device piątej generacji lub DIAD V, są o połowę mniejsze i lżejsze od DIAD IV, są bardziej trwałe i posiadają większą pamięć. Mają one też jaśniejszy i większy wyświetlacz, wszechstronny czytnik kodów kreskowych i mogą szybko łączyć się z Wi-Fi. Ponieważ kurierzy muszą zeskanować daną przesyłkę dwukrotnie, przy odbiorze i dostarczeniu, globalna sieć UPS w dużej mierze polega na komputerach DIAD , które umożliwiają udostępnienie śledzenia statusu przesyłki online, ułatwiając dziennie średnio 32,1 milionom internautom tę możliwość.

Usługa UPS My Choice jest kolejnym doskonałym przykładem rozwiązania opartego na technologii. Obecnie dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych, została uruchomiona we wrześniu 2011 roku i upoważnia konsumenta do przejęcia kontroli w zakresie dostaw realizowanych przez UPS. Dzięki zastosowanej technologii, UPS My Choice, zapewnia powiadomienia o dostawie na dzień przed, z informacją o przybliżonym czterogodzinnym oknem dostawy, jak również opcję przekierowania i zmiany terminu dostawy, czego można dokonać na stronie ups.com za pośrednictwem komputera lub telefonu komórkowego.

Czy Pana zdaniem paczkomaty zrewolucjonizują sektor usług logistycznych dla e-commerce? Czy tego typu usługa ma szansę stać się trendem na szerszą skalę wśród firm kurierskich?

Jak wspomniałem powyżej, postrzegamy model paczkomatów – czy też punktów odbioru paczek jako wsparcie zarówno dla wysyłających jak i odbiorców, którzy korzystają z internetu zamawiając towar. W wielu miastach na całym świecie, konsumenci są zniechęceni do zakupów on-line, dlatego, że mają ograniczone możliwości by odebrać  dostawę w domu. Model paczkomatów lub punktów odbioru rozwiązuje ten problem. Dzięki nim klienci mogą odbierać swoje przesyłki z wygodnego dla siebie miejsca – czy to spod sklepu spożywczego czy chociażby przy stacji paliw. UPS posiada obecnie ponad 11.000 miejsc – alternatywnych punktów odbioru UPS w siedmiu krajach Europy (Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Hiszpanii i Holandii). Ponadto nasza firma zakłada dalszą ekspansję w tym zakresie.

Konsumenci z sektora e-commerce coraz częściej deklarują, że najważniejszy jest dla nich zdefiniowany termin dostawy – konkretny czas i miejsce. Jak sektor logistyczny odpowie na to zapotrzebowanie?

Trudno nam odnosić się w tym zakresie do całego sektora. W UPS dostrzegamy, że klienci internetowi domagają się coraz większych możliwości wyboru, zarówno w produktach, które kupują, jak i w zakresie tego gdzie i kiedy te produkty mają zostać dostarczane. Usługi jakie UPS wdraża na całym świecie, takie jak sieć paczkomatów czy też model UPS My Choice pozwalają odpowiedzieć na te wymagania i dają konsumentom większy wybór i wygodę.

Badanie UPS Pulse of the Online Shopper wykazało również, że konsumenci chcą większej kontroli nad ich zakupami online, w tym większych możliwości w zakresie informacji. Ponadto oczekują także bezpłatnych wysyłek i zwrotów. Logistyka jest istotnym elementem w handlu internetowym, a to jak jest realizowana często decyduje o sukcesie danego sklepu on-line.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring