PayPal: internetowe zakupy za granicą tańsze niż w polskich e-sklepach

Z badania przeprowadzonego przez międzynarodowy ośrodek badawczy IPSOS dla PayPal wynika, że ponad 70 proc. Polaków kupuje towary przez internet, a 16 proc. zamawia je zagranicą.

Jako główny powód kupowania online za granicą wymieniają oni niską cenę (48 proc.), oraz większy wybór towarów (45 proc.). PayPal sprawdził także, gdzie polscy użytkownicy mogą kupić markowe produkty najtaniej. Badania uwzględniły popularne sklepy internetowe w USA, Niemczech, Rosji, Chinach i niektórych krajach europejskich. Z analizy przeprowadzonej przez PayPal w najpopularniejszych sklepach internetowych w wymienionych krajach wynika, że w 2013 roku oferowały one ceny niższe niż ich polskie odpowiedniki.

PayPal sprawdził kilkaset produktów reprezentujących kilka kategorii, dostępnych w popularnych sklepach w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Rosji, Chinach oraz na wybranych europejskich rynkach.

Z badania wynika, że pod koniec ubiegłego roku Wielka Brytania stała się jednym z najpopularniejszych miejsc zakupów internetowych wyprzedzając zarówno USA jak i Chiny. W Europie często odwiedzano także niemieckie sklepy wirtualne.

Z wewnętrznych danych PayPal wynika, że w ostatnim roku najbardziej wzrosły płatności wysłane przez polskich użytkowników do sklepów online w Wielkiej Brytanii (wzrost o 32 proc.), Niemczech (wzrost o 27 proc.), USA (18 proc.) i Chinach (16 proc.).

Polscy klienci sklepów internetowych mogą uzyskać najlepszą cenę głównie w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, w zależności od kategorii danego produktu. Polacy, którzy robią zakupy w USA mogą kupić elektronikę o 35 proc., a ubrania nawet o 55 proc. taniej niż w rodzimych sklepach. Gry i zabawki są 50 proc. tańsze, a dokładnie jedną czwartą mniej zapłacimy tam za kosmetyki.

Na niemieckim rynku, gry i zabawki są dostępne za już za połowę ceny obowiązującej w polskich sklepach, odzież jest do 52 proc. tańsza, podczas gdy za produkty z działu elektroniki lub kosmetyków zapłacimy o około 16 proc. mniej niż w Polsce.

Wielka Brytania oferuje konkurencyjne ceny odzieży (prawie 65 proc. taniej niż w Polsce), oraz oszczędności na kosmetykach (16 proc.), grach i zabawkach (33 proc.) oraz elektronice (27 proc.). Chińskie e-sklepy pozwalają zaoszczędzić do 55 proc. na elektronice i 57 proc. na grach.

Towary zakupione na terenie Unii Europejskiej nie podlegają ocleniu. W Polsce za zakupy poniżej 150 euro (ok. 630 zł) klienci nie płacą cła, a jedynie 23 proc. podatku VAT. Przesyłki o wartości do 45 euro mogą dodatkowo zostać zwolnione z podatku VAT. Dotyczy to niewielkich paczek, które oznaczone są jako prezent i nie służą do użytku handlowego. Klienci mogą zatem napisać mail do sklepu, w którym dokonują zakupu, aby oznaczył przesyłkę jako prezent a wtedy podatek ominie klienta. Stawki celne są bardzo zróżnicowane w zależności od kategorii, wagi i wartości towaru. Jak podkreślają analitycy w raporcie, nie powinno to jednak zniechęcić poszukiwaczy tanich zakupów, ponieważ cło przeważnie nie jest wysokie, a w niektórych przypadkach nie obowiązuje wcale (dotyczy to: cyfrowych aparatów fotograficznych, kamer wideo, telefonów komórkowych oraz konsoli do gier). Dla niektórych, najbardziej popularnych przedmiotów stawka celna jest względnie niska. Na przykład, dla obuwia wynosi 17 proc., dla odzieży do 12 proc. Jeśli towary przysyłane są spoza Unii, stawki celne regulowane są przez system Taric, obowiązujący w całej strefie unijnej. Polskim odpowiednikiem systemu Taric jest ISZTAR. Wszystkie stawki celne i opłaty dla krajów z poza UE odstępne są pod adresem  isztar.mf.gov.pl.

Wysokie koszty wysyłki i obawy przed oszustwem stanowiły dotąd największe bariery przed kupowaniem za granicą.

„Pokonaliśmy już większość barier hamujących rozwój międzynarodowych zakupów online — jest wygodnie, bo nasz system pozwala na zakup za pomocą kilku kliknięć bez konieczności podawania długiego ciągu cyfr z karty i bezpiecznie, bo nie musimy ujawniać danych ani logować się do banku w celu dokonania transakcji. Jeśli coś pójdzie nie tak i nie otrzymamy przesyłki lub otrzymamy towar niezgodny z opisem, jesteśmy objęci pełną ochroną kupujących i PayPal pokryje koszty całej transakcji wraz z przesyłką. Ponadto wielu sprzedawców oferuje specjalne promocje dla użytkowników PayPal jak np. darmową wysyłkę.” – komentuje Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Centralnej i Wschodniej Europie.

Nowe prawo unijne przychodzi z pomocą konsumentom zmniejszając bariery w transgranicznym e-handlu. Według Europejskiego Centrum Konsumenta, dzięki dyrektywie 2011/03/UE, w sprawie praw konsumentów, rozbieżności występujące pomiędzy systemami poszczególnych państw zostaną wyeliminowane.  W całej unii na odstąpienie od umowy będziemy mieli 14 dni, formularz odstąpienia od umowy zostanie ujednolicony, a sprzedawcy będą zmuszeni do poinformowania o tym klientów. Dzięki temu konsumenci poczują się pewniej. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie w styczniu 2016 r. mechanizmu ODR – internetowej platformy rozwiązywania sporów. Uchwalone w maju 2013 r. przepisy pozwolą konsumentom dokonującym zakupu w swoim kraju i w innych państwa UE, szybciej i taniej rozwiązywać spory z przedsiębiorcami, bez potrzeby odwoływania się do sądu.

„Ważnym ułatwieniem dla konsumentów, zwłaszcza tych wybierających zagraniczne sklepy internetowe, jest możliwość korzystania z systemów e-płatności takich jak PayPal, czy kupowanie w sklepach posiadających certyfikaty np. znak jakości Trusted Shops, Euro-Label.” – podkreśla Piotr Stańczak, dyrektor ECK Polska.

PayPal oferuje wysyłanie i odbieranie płatności m.in. przez urządzenia mobilne. System daje użytkownikom możliwość wysyłania pieniędzy bez udostępniania danych finansowych, oferując zarazem swobodę wyboru formy płatności: z salda konta PayPal, kartą kredytową lub z rachunku bankowego. System PayPal obejmuje ponad 143 milionów aktywnych kont w 193 krajach i obsługuje płatności w 26 walutach. PayPal jest częścią eBay (NASDAQ: EBAY). Siedziba firmy mieści się w San Jose, Calif., międzynarodowa centrala znajduje się w Singapurze.

image003_kopia

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring