DHL: click and collect nie zagraża tradycyjnym usługom kurierskim

Trendy wyznaczane przez klientów branży e-commerce nie pozostają bez wpływu na powiązane sektory usług, w tym sektor logistyczny. Firmy kurierskie prześcigają w się w oferowaniu coraz to nowych aplikacji mobilnych, metod dostaw i najkorzystniejszych cen. O wpływie najnowszych trendów w e-handlu na branżę logistyczną rozmawiamy z Piotrem Birskim*, dyrektorem ds. marketingu w DHL Express Poland.

Wyraźnym trendem w e-handlu jest wzrost popularności aplikacji mobilnych. Operatorzy logistyczni też zdają się dostrzegać to zapotrzebowanie. Jak DHL podchodzi do tego trendu?

dhl-e-commerce-e-handel-logistyka-mobile

Piotr Birski, dyrektor ds. marketingu w DHL Express Poland

Jesteśmy świadomi faktu, że Polsce systematycznie rośnie liczba użytkowników urządzeń mobilnych, a w handlu internetowym kształtują się dwa osobne segmenty: e-commerce oraz m-commerce. Dlatego oferujemy mobilną wersję DHL24 – platformy do obsługi przesyłek krajowych. Zawartość wersji mobilnej DHL24 została dopasowana do konkretnych potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych. Aplikacja umożliwia użytkownikowi zamówienie kuriera, śledzenie losów przesyłek zamówionych przez DHL24 oraz wycenianie przesyłek według stawek z indywidualnej umowy. Można też skorzystać z szablonów przesyłek, przygotowanych na podstawie indywidualnych preferencji, co zmniejsza liczbę pól do wypełnienia i przyspiesza zlecenie odbioru paczek.

Od jakiegoś czasu w branży e-commerce obserwujemy wzrost zainteresowania usługami typu click-and-collect. Czy jest to zagrożenie dla tradycyjnych usług kurierskich? Czy branża logistyczna jest w stanie zaproponować klientom alternatywę?

Click-and-collect to raczej usługa komplementarna, która może wzbogacić ofertę kierowaną do klientów korzystających z usług kurierskich. Dla finalnego odbiorcy ważne są wygoda i możliwość szybkiego odbioru przesyłki. Firma kurierska oferująca sieć punktów odbioru, do których dostarczane są przesyłki, dobrze wpisuje się w model click-and-collect.

Klienci e-sklepów coraz częściej twierdzą, że najważniejszym aspektem usługi kurierskiej jest dla nich zdefiniowany czas dostawy. Jak DHL odnosi się do tego trendu? Jak na to zapotrzebowanie odpowie sektor logistyczny?

Sektor logistyczny już odpowiada na takie zapotrzebowanie. Przykładowo, klienci korzystający z usług DHL Express otrzymują informację o przedziałach czasowych, w których będą mieli możliwość odbioru przesyłki. Oferujemy także doręczenia w godzinach wieczornych oraz w sobotę.

A co z usługami pozwalającymi modyfikować czas i adres dostawy na etapie tzw. ostatniej mili? Czy oferują Państwo takie rozwiązania?

Owszem. W swojej ofercie posiadamy usługę „Informacja przed doręczeniem” (PDI). Polega ona na proaktywnym kontakcie ze strony DHL Express z odbiorcą w celu umówienia się na odbiór przesyłki. W ramach usługi nadawca przesyłki zezwala na doręczenie jej pod adres wskazany przez odbiorcę, inny niż na liście przewozowym. Odbiorca ma więc możliwość przeadresowania przesyłki. Może też zdarzyć się sytuacja, w której z różnych względów odbiorca będzie nieobecny w uzgodnionym terminie. Stąd też oferujemy również e-awizo – usługę powiadomienia odbiorcy o nieudanej próbie doręczenia. Adresat otrzymuje SMS, dzięki któremu może umówić się na kolejną próbę doręczenia. Dodatkowo w dniu nadania przesyłki adresat otrzymuje powiadomienie e-mail o nadaniu przesyłki wraz z informacją o ewentualnej kwocie pobrania.

*Piotr Birski jest dyrektorem ds. marketingu w DHL Express Poland, firmie specjalizującej się w przewozie przesyłek i logistyce, działającej w segmencie międzynarodowych i krajowych przesyłek kurierskich. Ma ona zasięg ogólnoświatowy i posiada oddziały w ponad 220 krajach na świecie. Od 1991 r. DHL świadczy usługi w zakresie łańcucha dostaw także w Polsce. Do kwietnia 2003 roku firma istniała w Polsce jako DHL International Poland. Od 2004 roku funkcjonuje na rynku polskim pod nazwą DHL Express (Poland). Obecnie zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Posiada 4 sortownie krajowe, 6 lotniczych, 3 samoloty oraz ponad 2 300 tras kurierskich.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring