Singraph: cztery zasady skutecznego redesignu w e-sklepie

michal-wojcik-singraph

Michał Wójcik, dyrektor kreatywny agencji Singraph

Zasady web designu stosowane w projektach e-commerce wywodzą się z szeroko pojętej użyteczności. Kluczowym punktem tego typu realizacji jest przejrzystość oraz czytelność oferowanych produktów. O najważniejszych zasadach web designu rozmawiamy z Michałem Wójcikiem, dyrektorem kreatywnym w agencji Singraph*.

Czym powinni kierować się menedżerowie, którzy zlecają stworzenie projektu e-sklepu? Od jakich najważniejszych zasad web designu nie wolno odstąpić e-sprzedawcom?

Chodzi głownie o stworzenie designu dostosowanego do użytkownika i jego potrzeb. Klient nie może gubić się na sklepie, musi w prosty  i intuicyjny sposób dokonać zakupu, unikając w tym procesie niepotrzebnych i zawiłych procedur. Uproszczenie życia klientowi ma bezpośredni oddźwięk w sukcesie komercyjnym sklepu. Aby osiągnąć wyżej wymieniony cel, konieczne jest zastosowanie kliku zasad projektowych.

Podstawową zasadą jest zatem nakreślenie funkcjonalnej makiety użyteczności sklepu, uporządkowanej wg istotności modułów i na jej podstawie analizowanie poszczególnych elementów. Na tym etapie sugerowane jest też przeprowadzenie badanie użyteczności, a w projektach niskobudżetowych nieocenione jest doświadczenie webdesignera oraz analiza konkurencji.

  • Zasada akcentowania – podkreślanie kluczowych dla klientów oraz sprzedawcy elementów. Jest wiele metod akcentowania, mogą być to zarówno różnice kolorystyczne, powiększenie elementów, jak również odpowiednie ułożenie modułów. Celem jest ciekawa dla oka prezentacja wizualna sklepu. Kolorystyka odgrywa tu  ważna rolę i musi być umiejętnie dopasowana do charakteru sklepu.
  • Ważne jest  zrównoważenie akcentowanych elementów – ich nadmiar może doprowadzić do utraty przejrzystości.
  • Harmonijny podział elementów – sklep powinien być ułożony harmonijnie tak, aby uniknąć nieładu. Zaleca się zatem przyleganie czy dopasowanie krawędzi poszczególnych elementów w siatce.
  • Powtarzalność – należy utrzymać spójność prezentowanych elementów, charakterystycznych detali, a poszczególne podstrony powinny być zbudowane na podobnej konstrukcji.

Czy Pana zdaniem warto podążać za nowinkami i trendami w projektowaniu sklepów internetowych?

Lepsze jest zazwyczaj wrogiem dobrego, dlatego warto projektować w oparciu o wiodące trendy w web designie, aczkolwiek z zachowaniem uniwersalności. Należy bowiem zadać sobie pytanie, czy klient będzie gotowy na przebudowę sklepu.

Kluczowym elementem jest również zdefiniowanie targetu sklepu, a więc stwierdzenie, kim są jego potencjalni klienci. Inspiracja jest jednak istotnym czynnikiem podczas każdego procesu tworzenia, dlatego należy bacznie śledzić trendy i rozsądnie dobierać te, które według nas samych są nie tylko piękne, ale i użyteczne.

Jakie są dobre i złe strony przebudowy e-sklepu?

Cóż, myślę, że tych dobrych jest znacznie więcej. Redesign zazwyczaj oznacza odświeżenie wizerunku i zmianę na lepsze. Lepszą funkcjonalność, lepszą szatę graficzną. Nie znaczy to jednak, że o tych złych nie można mówić. Często bowiem zdarza się tak, że użytkownicy, przyzwyczajeni przez lata do charakterystycznego designu, nie potrafią odnaleźć się w nowym sklepie.

Jak zachować równowagę między dobrym web performance, a modnym, nowoczesnym wyglądem e-sklepu?

Przede wszystkim, podczas projektowania należy zawsze mieć na względzie użyteczność takiego sklepu oraz zbieżność z wizją klienta, a także dostosowanie do sprzedawanej usługi.

Dynamiczny rozwój technologii internetowych sprawia, że możliwości prezentacji oferty w porównaniu do pierwszej dekady XXI wieku zmieniają się diametralnie.

Istnieje obawa, że użytkownicy, przyzwyczajeni do tradycyjnych sklepów mogą się zagubić otwierając witrynę wyposażoną w nowe rozwiązania technologiczne. Uważam jednak, że nie można bać się nowych rozwiązań i z całą pewnością należy wprowadzać nowe technologie – wyróżniając się na tle konkurencji. Należny przy tym zadbać o maksymalną wygodę użytkowania i czerpać, przy stosowaniu nowych rozwiązań, z elementów tradycyjnych. Logo powinno zawsze znajdować się w lewym górnym rogu, telefon kontaktowy powinien być umieszczony nad koszykiem itp.

Jak ocenia Pan web design w polskich e-sklepach? Jakie nowe trendy obserwujemy?

Coraz więcej e-sklepów projektowanych jest w systemie RWD, co w moim mniemaniu jest absolutnym minimum w dobie wszechobecnych urządzeń mobilnych. Przy okazji mobile więcej sklepów decyduje się na tzw. finger friendly layout i kafelkowy design. W znacznym stopniu ułatwia to przeglądanie zawartości strony i pozwala na uproszczenie i skrócenie ścieżki zakupowej. Strony są minimalistyczne, bardziej graficzne, niż tekstowe, nierzadko monochromatyczne (oparte tylko na dwóch kolorach).

Które z najnowszych światowych trendów w projektowaniu stron warto implementować i dlaczego?

W ostatnim okresie triumfy święci flat design oraz long scroll – tu znów widać, jak wielki wpływ ma teraz mobile. Strony scrollowane znacznie łatwiej obsługiwane są na urządzeniach dotykowych, jak tablety czy smartfony. Ciekawym rozwiązaniem jest też użycie nowych, dotąd nieużywanych fontów i grafik w dużych rozdzielczościach. Pozytywnym aspektem jest odchodzenie od sztampowych, stockowych zdjęć, które trąciły sztucznością i poprzednią dekadą. Teraz stawiamy na jakość, a to dobrze wróży na przyszłość.

*Agencja interaktywna Singraph od ponad 10 lat działa na rynku marketingu i reklamy, zajmując się usługami od tworzenia kompleksowej kreacji, budowy e-commerce, przez obsługę social media i działania SEO/SEM, aż po kreatywny print, czy kampanie outdoorowe. Do najważniejszych klientów należą: Lifeage Premium Wellness Club, Green House Development, Sokołów, Społem, Citroen, Toyota.

Reklama

SCF 2017 Spring