All4Affiliate: Remarketing i Audience Targeting nieodkrytą szansą dla e-sprzedawców

audience targeting e-handel

Branża e-commerce to bardzo wdzięczny sektor dla e-marketingu, głównie ze względu na łatwą przyswajalność nowych rozwiązań. Doskonałym tego przykładem są audience targeting oraz retargeting personalizowany – sposoby dotarcia do konsumenta, które jeszcze nie tak dawno  były czymś zupełnie nowym w reklamie internetowej. Obecnie niemal w każdym media planie znajdzie się pozycja zawierająca któreś z tych rozwiązań.

Nic w tym dziwnego. Od samego początku swojego istnienia te narzędzia uzyskują znacznie lepsze wskaźniki CTR oraz CR (a w rezultacie też ROI) niż standardowe działania. Kampanie retargetowane nie tylko pozwalają trafić z przekazem reklamowym do klientów zainteresowanych produktami z naszego e-sklepu. Dzięki personalizowanym kreacjom internauci widzą na reklamach dokładnie te produkty, które przeglądali w sklepie internetowym. A to dopiero początek! Systemy adserwerowe, za pomocą złożonych algorytmów, potrafią także wyświetlać produkty komplementarne do już zakupionych. Dla przykładu: Klient kupił laptopa? Świetnie! Pokażmy mu na kolejnych kreacjach reklamowych dysk zewnętrzny, albo myszkę bezprzewodową. Dlaczego mielibyśmy przestać śledzić tego użytkownika? Wręcz przeciwnie – nadal są mu wyświetlane banery reklamowe, ale tym razem system „wie”, żeby dobierać produkty uzupełniające.

reTargeting Personalizowany – ciągle udoskonalany, lecz nadal nie bez wad

Na rynku jest już kilka firm (nie licząc Wielkiego Brata – Google’a), które zajmują się między innymi emisją reklam z automatycznie dobieranym przekazem. Niektóre z nich wręcz specjalizują się stricte w takich rozwiązaniach. Technologie, którymi dysponują, są stale udoskonalane i już teraz potrafią w sposób predykcyjny potraktować użytkownika, przewidując, którą kreację (albo który produkt), z której kampani i na jakim placemencie mu wyświetlić, żeby prawdopodobieństwo zajścia konwersji było jak najwyższe. Dzięki takiemu podejściu, przy względnie małej liczbie odsłon, można generować znacznie większe ilości leadów/sprzedaży niż zwykłe kampanie. Z punktu widzenia e-sklepu, retargetowanie personalizowane posiada w zasadzie tylko jeden minus – działa na zamkniętej puli użytkowników. Jest to narzędzie, które skupia się tylko na klientach, którzy przynajmniej raz byli w naszym e-sklepie. I jeśli mało klientów odwiedza sklep, to system reklamowy wyświetli małą liczbę reklam, co przełoży się bezpośrednio na ilość transakcji, które zostaną zawarte po tym jak klient przejdzie do sklepu po kliknięciu w kreację reklamową. Mała ilość użytkowników to także małe pole do popisu dla algorytmów zarządzających kreacjami dynamicznymi.

Dowolna grupa docelowa

Dlatego właśnie właściciele e-sklepów powinni rozważyć również użycie Audience Targetingu do swoich celów marketingowych. To kolejne narzędzie w branży reklamowej, które w ostatnim czasie przeżyło swój rozkwit. Jest ściśle związane z Real-Time Bidding (aukcje powierzchni reklamowych) i polega na kierowaniu reklam do wybranej grupy użytkowników. Mogą to być na przykład wszyscy, którzy chcą kupić laptopa, albo mężczyźni zainteresowani sportem. Grupa docelowa może być dowolna, a zdefiniować można nie tylko zainteresowania, czy intencje zakupowe, ale też wiek i płeć, na które będziemy targetować. Reklamy są pokazywane tylko tym osobom, które wcześniej zostały przyporządkowane przez system do wybranych w kampanii profili. Profile użytkowników budowane są w oparciu o ciasteczka „zebrane” na porównywarkach cenowych, a także o słowa kluczowe, czy też całe frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach. Narzędzia, które określają do jakiej grupy użytkowników zostanie ktoś przypisany, sprawdzają też częstotliwość odwiedzania przez użytkownika konkretnych witryn lub podstron z odpowiednimi artykułami. Algorytmy przypisujące użytkowników do profili są coraz bardziej wymyślne i coraz bardziej złożone, przez co coraz bardziej precyzyjne, co z kolei sprawia, że coraz chętniej marketingowcy z nich korzystają.

Bez względu na to jakie produkty są w naszym sklepie internetowym oraz jaka jest specyfika sklepu, jeśli w ogóle myślimy o reklamie w internecie, rozsądnie jest – prócz standardowych działań – zaplanować również kampanię retargetowaną (z lub bez kreacji dynamicznych) oraz przeznaczyć część budżetu na audience targeting. Inwestycja zwróci się z nawiązką. Obydwa narzędzia, ze względu na swoją precyzję w dotarciu do klienta, idealnie nadają się do e-commerce. Warto o tym pamiętać.

Autorem artykułu jest Piotr Gerek, Project Manager w agencji All4Affiliate. All4Affiliate (A4A) to sieć reklamowa, w skład której wchodzą trzy niezależne podmioty: sieć afiliacyjna AdLeader, sieć reklamowa AdStockExchange i sieć In-Image Advertising Pixad. Celem firmy jest zapewnienie wydawcom wygodnego dostępu do jednej platformy, poprzez którą można prowadzić szereg różnych działań reklamowych, a także generowanie większej efektywności kampanii reklamowych.

Reklama

SCF 2017 Spring