Freshmail: jak optymailzować kampanie mailingowe

e-mail marketing

Do zalet e-mail marketingu w e-commerce nie trzeba już nikogo przekonywać. Według analiz rynkowych aż 66% marketerów uważa ten kanał za przynoszący doskonały lub dobry zwrot z inwestycji (ROI), a w rankingu kanałów reklamowych lepiej oceniane jest jedynie pozycjonowanie w wyszukiwarkach (badania  Email Marketing Industry Census 2013). Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Direct Marketing Association, każda złotówka zainwestowana w e-mail marketing może przełożyć się na 28 zł sprzedaży.

Nie owijajmy w bawełnę! Newsletter e-commerce ma za zadanie sprzedawać. Oczywiście powinien też budować relacje i świadomość marki, ale głównym zadaniem jest zwiększanie konwersji. Co prawda nie ma jednej złotej recepty na udaną kampanię e-mail marketingową, ale są sposoby, by wysyłkę zoptymalizować. I właśnie o tym jest poniższy tekst.

E-mail marketing a czas wysyłki

Z badań przeprowadzonych przez FreshMail wynika, że marketerzy najchętniej wysyłają maile z rana, między 8 a 9. Potwierdza to praktyka – w godzinach porannych na nasze skrzynki trafia najwięcej maili. Ma to swoje uzasadnienie, gdyż sprawdzanie skrzynki mailowej to jedna z pierwszych czynności w pracy; przy porannej kawie rośnie OR i CTR. Z kolei największą konwersję emaile osiągają wieczorem, bo to po powrocie do domu mamy czas na zakupy, na skonsultowanie decyzji z domownikami, wtedy też ujawnia się chęć wynagrodzenia sobie trudów dnia.

e-mail marketing

Czy jednak na pewno chcemy wysyłać swoje maile w “godzinach szczytu”? Może lepiej się wyróżnić i wysłać je pod koniec dnia, tak aby klient mógł podjąć ewentualną akcję zakupową tuż po otworzeniu maila, by korespondencja od ciebie nie została przysypana stosem innych wiadomości.

e-mail marketing

Jeśli chodzi o dzień tygodnia, który marketerzy wybierają na wysyłkę, to najpopularniejszy jest czwartek. Dużo maili wysyła się też od poniedziałku do środy. Oczywiście trzeba przy tym wziąć pod uwagę specyfikę branży. Jeśli pracujesz w branży turystycznej, to pamiętaj, że ludzie są bardziej skłonni do myślenia o rozrywce w czwartek – piątek i podczas weekendu. Jeśli wysyłasz ofertę dla firm, musisz liczyć się z tym, że proces decyzyjny w firmie może trwać kilka dni, więc warto wysłać wiadomość na początku tygodnia.

e-mail marketing

Temat i nadawca

Pamiętaj, że masz jedynie około 3-5 sekund na zainteresowanie odbiorców swoją wiadomością. W kręgu kultury europejskiej najważniejszym i decydującym czynnikiem jest nadawca (badania firmy Epsilon). Przeglądamy naszą skrzynkę, najpierw patrząc na nazwę nadawcy. Tym bardziej nadawca nabiera znaczenia w urządzeniach mobilnych, gdzie zdecydowanie wysuwa się na plan pierwszy.

e-mail marketing

Drugim czynnikiem decydującym o sukcesie lub jego braku jest temat wiadomości. Analizując wysyłki realizowane przez system FreshMail, obserwujemy ogólną tendencję personalizowania tematu imieniem nadawcy. Z naszych badań wynika, że takie działanie wcale nie przekłada się na otwieralność, jeżeli za personalizacją tematu nie idzie personalizacja treści, a więc próba dostosowania zawartości do zainteresowań danego odbiorcy.

Jeśli masz wątpliwości co do skuteczności wybranej przez ciebie nazwy nadawcy lub tematu, pamiętaj o możliwości przeprowadzenia testów A/B tychże. Za pomocą automatycznego narzędzia ustawiasz wysyłkę tematu/nadawcy w dwóch wersjach A i B do 10-50% całej bazy. Wersja finalna wysyła się po zdefiniowanym przez ciebie czasie (optymalnie 1-2 godziny) do pozostałej części bazy ze zwycięską nazwą nadawcy/tematu, a ty masz pewność, że wybór został poparty mocnymi argumentami w postaci statystyk.

Spersonalizowany mailing z contentem dynamicznym

Email marketing już dawno nie polega na wysyłaniu takiej samej wiadomości do wszystkich. Sklep internetowy ma szerokie możliwości zbierania danych o swoich klientach. Może następnie wykorzystać je do tego, by lepiej dostosować treść do danego odbiorcy. Dzięki użyciu specjalnych tagów (słowa kluczowe opisujące dany fragment tekstu lub informacji), możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących. W zależności od informacji o klientach, jakie są przechowywane, można użyć tagów, które po wstawieniu do szablonu będą generować określone treści (tekstowe lub graficzne). Jak to działa w praktyce? Jeśli klient przeglądał ostatnio ofertę nart, to prześlijmy mu spersonalizowany mailing z promocją na wybrane modele. Jeśli klient kupił ostatnio kask, to warto podesłać mu ofertę promocyjną na gogle, rękawice i inne gadżety narciarskie oraz pokazać na zdjęciach, jak świetnie gogle pasują do zakupionego kasku.

Segmentacja bazy

W personalizacji mailingu bardzo pomocne będzie narzędzie do targetowania bazy. Możesz podzielić swoich odbiorców z wykorzystaniem określonej reguły: posłużyć się informacjami takimi jak płeć, miejsce zamieszkania, branża. Możesz również kategoryzować odbiorców według ich działań, np. stworzyć osobną grupę osób, które otwierają i klikają w twoje maile, grupę osób, które nie podejmują żadnej akcji po otrzymaniu maila. Równie efektywne może być podzielenie odbiorców według lojalności i przemyślana polityka rabatowa względem poszczególnych kategorii klientów wyrażających mniejsze lub większe zainteresowanie zakupami w twoim sklepie. Podejmując działania optymalizacyjne, pamiętaj, że tylko 4% osób odwiedzających dany serwis jest gotowych do zakupu. Nad pozostałymi musisz cierpliwie pracować i stopniowo budować pozytywny wizerunek swojej firmy.

Autorką artykułu jest Paulina Pacek. Paulina pracuje w dziale strategii FreshMail, pomagając klientom realizować skuteczne kampanie mailingowe oraz tworząc oryginalne mailingi.

FreshMail to agencja specjalizująca się w optymalizacji e-mail marketingu. Wśród jej klientów znajdują się między innymi takie firmy jak InPost i NEO24.PL.

Reklama

SCF 2017 Spring