MCI Management: inwestujemy w e-sklepy zdolne do ekspansji

wojciech-marcinczyk-mci-managment

Wojciech Marcińczyk, członek zarządu, MCI Management SA.

Grupa MCI Management stopniowo rozszerza swoje portfolio inwestycji z obszaru e-commerce. W połowie marca 2014 roku Internet Ventures FIZ, fundusz z Grupy MCI Management, nabył mniejszościowy pakiet udziałów w w spółce Hojo, platformie online umożliwiającej zamawianie profesjonalnych usług sprzątania. Wcześniej grupa zainwestowała m.in. we Frisco.pl czy Answear.com, widzi też duży potencjał w e-sklepach na rynku rosyjskim i niemieckim.

Jak twierdzi Wojciech Marcińczyk, członek zarządu MCI Management SA., istnieje kilka kluczowych obszarów do zagospodarowania na polskim rynku e-commerce. „Wzrost Frisco, jednego z liderów polskiego rynku e-grocery, pokazuje, że w Polsce nadal jest potencjał do rozwijania zakupów spożywczych w internecie. Nasza inwestycja w Answear.com, multibrandowy sklep internetowy z produktami modowymi (odpowiednik model biznesowy spółki Asos z Wielkiej Brytanii), dowodzi, że także w tym obszarze jest sporo do zrobienia. Najnowsze zaangażowanie MCI w serwis Hojo.pl pokazuje z kolei ciekawą niszę rynkową jaką jest oferowanie profesjonalnych usług sprzątania online.” – mówi Wojciech Marcińczyk.

Strategia inwestycyjna funduszu opiera się na trzech filarach wzrostu. Pierwszym są inwestycje w tzw. digital disruption: MCI rozważa i realizuje inwestycje w czyste modele internetowe (tzw. pure players). Największe wzrosty prognozuje dla spółek działających w segmentach: media cyfrowe, ecommerce, marketplaces, Fintech, Internet of Things, Software as a Service, cloud computing, mobilny internet oraz rozrywka cyfrowa.

MCI specjalizuje się też w inwestycjach w tzw. digital ecosystem: bierze pod uwagę inwestycje w spółki działające na rynku rozwoju infrastruktury internetowej, takie jak telekomy i centra gromadzenia danych.

Ostatnim typem są inwestycje w tzw. digital adaptation. MCI wspiera spółki, które po osiągnięciu wiodącej pozycji w tradycyjnej gospodarce, mają ambicje aby wspiąć się na poziom europejski i globalny dzięki wykorzystaniu możliwości internetu. Fundusz poszukuje spółek, które mają potencjał osiągnięcia sukcesu na miarę takich polskich firm, jak Empik.com, mBank i GPW.

„Rentowność biznesu internetowego zależy od efektywności jego modelu biznesowego w tym od skalowalności, czyli umiejętności zwiększania skali działalności nieznacznym kosztem. Staramy się wyszukiwać, a następnie inwestować w spółki, które mają kompetencje i zasoby, by znacząco rozwijać swoją działalność na skalę regionalną lub globalną. Możliwości takich modeli biznesowych są znacznie większe niż tych skoncentrowanych na rynkach lokalnych.” – twierdzi Wojciech Marcińczyk. „Bardzo ważny jest pomysł i przemyślana strategia biznesowa. Kluczowa w ocenie spółki jest też jego kadra zarządzająca. Szukamy firmy z doświadczonym i kompetentnymi menedżerami o sprawdzonej historii biznesowej.” – dodaje.

Kryteria te spełniają właśnie Answear.com czy Frisco. „W obydwu firmach widzimy duży potencjał. Jeśli chodzi o Answear.com, spółka ta rozwija się świetnie.  Z kolei Frisco.pl wyróżnia fakt, że w segmencie e-grocery posiada najnowocześniejsze w Europie Środkowo-Wschodniej centrum logistyczne i najbardziej zaawansowany system obsługi zamówień. W przeciwieństwie do systemów konkurencji, proces realizacji zamówienia jest skalowalny, co daje możliwości obsłużenia bardzo dużego przyrostu zamówień. Potencjał rozwoju można oszacować bazując na wycenie porównawczej firmy Ocado – jedynego publicznie notowanego podmiotu z segmentu e-grocery.” – mówi Wojciech Marcińczyk.

MCI Management stawia zarówno na polskie e-sklepy, które myślą o ekspansji, jak też na zagranicznych graczy e-commerce. Wśród inwestycji znajdują się m.in. firmy niemieckie (Windeln.de, trzeci największy gracz e-commerce w Niemczech) i rosyjskie (KupiVip.ru.). Potencjał widzi szczególnie na wschodzie. „Rynek rosyjski ma specyficzny charakter. Ze względu na znaczącą liczbę ludności kraj ten oferuje swoim firmom duże możliwości rozwoju tylko na rynku lokalnym. To sprawia, że tamtejszy rynek spółek internetowych jest bardzo konkurencyjny.” – mówi Wojciech Marcińczyk. „O atrakcyjności rynku rosyjskiego świadczą też perspektywy rozwoju. Według prognoz EWDN do 2020 r. łączna wartość sprzedaży on-line może tam wynieść nawet 60 miliardów dolarów, co będzie stanowić prawie 10% handlu detalicznego w Rosji. To pokazuje, że internetowy rynek rosyjski jest na wczesnym etapie rozwoju, co skutecznie przyciągać będzie międzynarodowych graczy. Polskie e-biznesy mają zadatki by stać się znaczącymi graczami za granicą i powinny spróbować swoich sił w Rosji.” – dodaje.

MCI, utworzony w 1999 r., to  publicznie notowany fundusz private equity. Działa za pośrednictwem sześciu funduszy: MCI.EuroVentures, MCI.TechVentures, MCI.BioVentures, MCI.CreditVentures, Helix Ventures Partners, Internet Ventures. Realizuje inwestycje w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a także w Niemczech i Austrii (DACH), w krajach byłego Związku Radzieckiego (CIS) i w Turcji. Obecnie wartość aktywów pod zarządzaniem MCI wynosi ponad 1 ,87 miliarda złotych. Zespół MCI liczy około 20 osób i jest zarządzany przez 6 partnerów oraz 3 partnerów inwestycyjnych.

Blisko połowę akcji posiada pośrednio i bezpośrednio Tomasz Czechowicz, założyciel i partner zarządzający MCI Management. Innym inwestorem zaangażowanym w MCI, którego udział jest publiczną informacją, są fundusze związane z Quercus Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA.

Reklama

SCF 2017 Spring