CupoNation: jak zwiększyć konwersję za pomocą kuponów

kuponyrabatowe.pl e-commerce e-sklep

Odkąd istnieje możliwość dokonywania zakupów przez internet, jesteśmy w stanie w prosty sposób sprawdzić kilka ofert naraz i wybrać tę najlepszą, czyli dla polskiego rynku zwykle najtańszą. Jednym z najgorętszych trendów ostatnich lat stały się kupony rabatowe oferowane, między innymi, przez agregatory zniżek zbierające je wszystkie w jednym miejscu – pisze dla Evigo.pl Jakub Steidel, business development manager w CupoNation Polska.

CupoNation postanowiło sprawdzić, jakie faktycznie są przyzwyczajenia internautów odnośnie zakupów w sieci i korzystania z promocji lub kodów rabatowych oraz czy e-sprzedawcy powinni podążać tym trendem, aby zwiększyć swoją konwersję. Z ankiety przeprowadzonej przez portal wynika, że 71% ankietowanych dokonuje zakupów w sieci od jednego do pięciu razy w miesiącu. Kupowanie przez internet stało się więc codziennością.

cuponation1

Co szczególnie ciekawe, aż 69% z tych osób szuka  promocji i kodów, aby uczynić swoje zakupy tańszymi.  Według danych firmy Google, 10 razy więcej internautów na całym świecie poszukuje kodów rabatowych i promocyjnych za pomocą wyszukiwarki, niż miało to miejsce przed 2010 rokiem. Okazuje się również, że 67%, czyli znaczna większość osób poszukuje kodów i promocji właśnie za pomocą narzędzi udostępnionych przez amerykańskiego giganta.

Łatwo można więc zauważyć, że zdecydowana większość sklepów internetowych powinna mieć u siebie możliwość realizowania kuponów lub kodów rabatowych. Jak proces ten wygląda dla klienta? W koszyku zamówienia, np. w sklepach Answear lub Zalando, obok kwoty do zapłaty znajduje się miejsce na wpisanie specjalnego kodu. Wpisanie kodu jest swego rodzaju interakcją z klientem. Wymaga się od niego wykonania pewnego zadania, za który będzie nagrodzony niższą ceną. Cała praktyka oferowania rabatów stała się dziś jedną z podstawowych aktywności marketingowych niemal wszystkich sklepów internetowych.

cuponation2

Mimo zaufania, którym darzymy wyszukiwarki internetowe, a zatem głównie firmę Google, kodów i promocji szukamy także różnymi innymi metodami. 47% ankietowanych regularnie sprawdza portale społecznościowe – profile sklepów internetowych, lub korzysta z tego co polecają znajomi. Przykładowo, na profilu Facebook’owym bloga „swiatczytnikow.pl”, codziennie pojawiają się informacje o okazjach na e-booki, a takich profili jest o wiele więcej.

Kolejnym źródłem dla poszukiwaczy rabatów są same blogi, z których regularnie korzysta aż 42% ankietowanych. Widać zatem, że możliwości jest wiele, kody i promocje są poukrywane po internecie, a klienci nie zawsze są w stanie samemu je odnaleźć. Z tego powodu ludzie zaczynają coraz częściej korzystać z portali, które agregują zniżki. 2% internautów sprawdza je w poszukiwaniu tanich zakupów. Dziś jest to nawet prostsze, gdyż swoje portale z rabatami mają również najwięksi giganci polskiego internetu, przykładowo, kodyrabatowe.wp.pl, należące do portalu wp.pl.

cuponation3

Którzy sprzedawcy powinni się szczególnie otworzyć na zakupy z wykorzystaniem kodów rabatowych? Najczęstszym przedmiotem powtarzającym się w zamówieniach są ubrania, bo aż 83% osób korzystających z internetowej sprzedaży przeznacza na nie swoje wydatki. Ponadto, dużą popularnością cieszą się też przedmioty związane z rozrywką – bilety do kina czy teatru, kupuje je bowiem aż 75% badanych. 44% ludzi zaopatruje się w sieci w elektronikę, a 38% w bilety lotnicze lub wycieczki.  Ciekawy fakt – 27% internautów regularnie kupuje żywność przez internet. Według danych portalu bankier.pl liczba tych osób w ciągu samego roku 2012 się podwoiła i cały czas rośnie.

cuponation4

Polacy najchętniej kupują na Allegro, aż 67% badanych zadeklarowało właśnie taką wolę. Portal ten był pierwszą porównywarką cenową, na łamach której w jednym miejscu w sieci znajdowało się aż tak wiele różnych ofert na te same produkty. Ten wynik nie może specjalnie dziwić. Jedynie 13% osób korzysta z zagranicznego eBay’a, który przecież jest liderem wielu zagranicznych rynków. Pierwszym sklepem internetowym, który pojawia się na liście, jest Zalando, w którym kupuje 10% ankietowanych przez nas osób. Widać zatem, że mimo krótkiego stażu na naszym rynku, sklep Zalando szybko zyskał zaufanie polskich konsumentów. Nic dziwnego – od samego początku bardzo aktywnie udziela się on również w branży promocji i kodów rabatowych.

Podsumowując wyniki ankiety, na pewno zauważalny jest pozytywny trend w kategorii sprzedaży internetowej. Wraz z rozwojem zakupów w sieci, rozwija się również branża promocji i kuponów rabatowych. Najlepszym przykładem takiej symbiozy między agregatorami i sklepami internetowymi mogą być Niemcy, gdzie prawie każdy sklep internetowy od początku swojego istnienia stawia na właśnie taki rodzaj interakcji z klientem.

Jakub Steidel pracuje jako business development manager w CupoNation Polska.

CupoNation jest jedną z głównych spółek Rocket Internet – właściciela takich portali jak Zalando i e-Darling. Oferuje kupony promocyjne i kody rabatowe uprawniające nawet do 60% zniżki. Firma oferuje swoją platformę dla 13 krajów świata, operuje m.in. w Australii i w Indiach.

Reklama

SCF 2017 Spring