OPTeam: jak przyciągąć klienta online do sklepów tradycyjnych

Showroom online retailing

Jak wynika z najnowszych badań, największy potencjał dla handlu detalicznego tkwi w modelu sprzedaży wielokanałowej. Ten z kolei wymaga wsparcia salonów stacjonarnych za pomocą nowoczesnych technologii. Jedną z firm, która dostarcza rozwiązania pozwalające przyciągnąć klienta do sklepu stacjonarnego jest OPTeam.

Baza produktowa to podstawa

Sprzedawcy wielokanałowi powinni postawić na pełną integrację sklepu ze wszystkimi systemami oraz na odpowiednio przygotowaną bazę produktową. „Duzi gracze, którzy są świadomi rynku, wiedzą, że należy stworzyć spójny system zarządzania sprzedażą. Stanowi to dla firm duże wyzwanie, jednak długofalowe korzyści są nie do przecenienia.” – mówi w rozmowie z Evigo.pl Jakub Bronczyk manager e-commerce w OPTeam. „Biznes wielokanałowy powinien zwracać dużą uwagę m.in. na odpowiednie przygotowanie bazy produktowej. Należy wprowadzać do internetu jak najszerszą ofertę, nawet jeśli nie jest dostępna w całości w sprzedaży online. Prezentacja produktów musi być odpowiednio i dokładnie opracowana. Element ten w znacznym stopniu wpływa na odbiór sklepu i jego widoczność w sieci. Jest oczywiście wiele innych aspektów które są bardzo istotne.” – dodaje.

Dla sprzedawców wielokanałowych ważniejsze niż sama sprzedaż online jest wykorzystanie tego kanału do wsparcia sprzedaży naziemnej. „Istnieje szereg możliwości, by wykorzystać efekt ROPO oraz możliwości, jakie dają najnowsze technologie.” – mówi Jakub Bronczyk. Firma OPTeam dostarcza również rozwiązania, które pomagają udostępnić w salonach sprzedaży kioski multimedialne. Dzięki nim klient może się swobodnie kontaktować z systemem wsparcia sprzedaży. Kioski są wyposażone w urządzenia drukujące i skanujące oraz ekrany dotykowe. „Np. prowadziliśmy z jednym z klientów program pilotażowy, w ramach którego w salonach sprzedaży zainstalowano kioski z ofertą książek. Można było zamawiać książki przedpremierowo, zanim pojawiły się w ofercie sklepu.” – dodaje.

Potencjał sprzedażowy click and collect

Jak twierdzi Jakub Bronczyk, ogromnym potencjałem jest połączenie logistyki sklepów stacjonarnych z ofertą online, szczególnie w postaci usług takich jak click and collect. Zakupy robione przez internet i odbierane w salonach sprzedaży zwiększają możliwości sprzedażowe kanału offline.” Wymaga to aktualizowania na bieżąco stanów magazynowych i odpowiedniej integracji z systemami wewnętrznymi klienta np. ERP. Ponosi się przy tym pewne koszty, jednak na dłuższą metę jest to opłacalne. Kwestia integracji jest kluczowa. Proces taki w zależności od ilości wątków może trwać od jednego do kilku miesięcy jednakże korzyści wynikające z automatyzacji są ogromne.” – mówi Jakub Bronczyk. Dodaje, że przy tego typu zmianach kluczowy jest etap analizy wstępnej.

Polski rynek coraz chętniej adaptuje technologie mobilne. „Wśród stosowanych przez polskich sprzedawców rozwiązań spotkać możemy przede wszystkim kody QR, dzięki którym możemy wyświetlić na smartfonie informacje o produkcie znajdującym się na półce i o związanych z nim promocjach.” – mówi Jakub Bronczyk. „Widzimy zainteresowanie sprzedawców technologiami mobilnymi, które wspierają sprzedaż naziemną, ale na razie ich udział w rynku jest znikomy. Mimo że pojawia się zainteresowanie, uważam że na razie jest to jeszcze gadżet marketingowy raczej niż rzeczywiste narzędzie sprzedaży. Podobnie z rozwiązaniami takimi jak geolokalizacja promocji czy wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość, m.in. wirtualne przymierzalnie. Z czasem na pewno się to zmieni. Era m-commerce nieuchronnie dotrze również do nas.” – dodaje.

Firma OPTeam SA jest integratorem zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych. Oferowany przez nią produkt OPTicommerce pozwala dużym sieciom wdrażać sklepy internetowe, tworzyć systemy rozliczania programów lojalnościowych, systemy oparte na kartach mikroprocesorowych, rozwiązania do obsługi płatności kartami płatniczymi, a także obsługiwać płatności masowe.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring