Landingi: cztery sposoby optymalizacji przycisku call – action – przycisk „wzywający do działania”

Landingi o CTA: Jak ulepszyć procesy sprzedażowe?

Wszystkie strony docelowe, zwane landing page’ami, niezależnie od tego, czy mają reklamować produkt, zachęcać do jakiegoś działania czy zbierać dane klientów, powinny mieć jasno wyznaczony cel. W praktyce oznacza to bycie przygotowanym na określoną reakcję ze strony klienta i zastosowanie odpowiadającego na tę reakcję przycisku Call To Action, który ma przekierować go w odpowiednie miejsce. Jak pisze Błażej Abel, prezes firmy Landingi umożliwiającej samodzielne tworzenie stron docelowych, taki przycisk zachęca odbiorcę do kliknięcia i prowadzi do wykonania przez niego pożądanej przez nas akcji.

Odpowiednie wykorzystanie CTA jest bardzo ważne przy tworzeniu strony docelowej, ale jednocześnie bardzo trudne i niejednokrotnie bywa, że wskaźnik konwersji jest bardzo niski. Co należy zrobić, by poprawić jakość przycisku CTA, a tym samym zwiększyć liczbę osób odwiedzających witrynę?

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Landing page ma zazwyczaj jeden jasno określony cel, dlatego umieszczenie na stronie wielu przycisków CTA nie miałoby najmniejszego sensu – wystarczy jeden, łączący się z celem strony docelowej, która najczęściej dotyczy chwilowych okazji czy sezonowych wydarzeń. 

Liczy się pierwsze wrażenie

Niezwykle istotnym czynnikiem jest widoczność przycisku CTA, ponieważ powinien być tym, co od razu zwraca uwagę potencjalnego klienta. Osiągnąć to można przez umiejętne umiejscowienie na stronie czy odpowiedni kolor oraz wielkość.

Przycisk CTA powinien znajdować się w widocznym miejscu, które pokazuje się jako pierwsze po załadowaniu strony, by odbiorca nie musiał jej przewijać, by go odnaleźć. Należy jednak pamiętać również o bardziej wymagających klientach, którzy przed podjęciem decyzji chcą zapoznać się z całą ofertą i przycisk umieścić ponownie w zmniejszonej wersji na samym dole strony.

Nie ma jednej uniwersalnej rady dotyczącej kolorystyki przycisku CTA, ale wiadomo jedno – powinna oddziaływać na odbiorcę tak, by od razu wiedział, że właśnie tu powinien kliknąć. Kolor przycisku CTA powinien więc kontrastować z kolorystyką strony. 

Pod względem wielkości przycisk powinien być oczywiście dopasowany do całej strony i proporcjonalny do innych jej elementów, a przy tym zwracać uwagę i górować nad wszystkimi innymi częściami witryny. Oznacza to więc, że lepiej sprawdzają się większe rozmiary. 

Nie tylko wygląd, ale i treść

Warto popracować nad treścią przycisku CTA, traktując go jednocześnie jako odrębną część strony i jej całość. Tekst umieszczony w przycisku powinien być spójny z ofertą przedstawioną na stronie, ale przy jego projektowaniu należy również pamiętać o odbiorcach, którzy znając cel strony nie będą zapoznawać się z całą ofertą i od razu klikną w przycisk. Klient powinien być informowany, co konkretnie stanie się po naciśnięciu, by nie czuł się oszukany. 

Testowanie 

Istotną rolę odgrywa testowanie landing page’a, by móc ocenić, czy poprawki przynoszą zamierzony efekt i faktycznie przyciągają klientów. Można to sprawdzić przy pomocy np. testów A/B, które pozwalają na porównanie działania dwóch takich samych stron docelowych, różniącym się tylko jednym elementem. 

Przycisk CTA jest najistotniejszym elementem takiej strony, ponieważ to on w większej mierze przyczynia się do sfinalizowania transakcji i decyduje o zdobyciu zaufania klienta. Bez niego żaden landing page nie ma racji bytu i mija się ze swoim celem. 

Opublikowany w UX

Dodaj komentarz