Widzialni.pl: pięć zastosowań Google Analytics dla e-sklepu

google analytics

Każdy sklep internetowy powinien mieć podpiętą i skonfigurowaną aplikację monitorującą ruch na stronie, aby dobrze planować działania marketingowe. Przykładem takiego narzędzia jest popularny Google Analytics. Jak go jednak skonfigurować, aby nie tracić klientów? Jak doprowadzić ich do celu?

Klienci chodzą po stronie pewną ścieżką, przeszukują witrynę, decydują się na zakup lub nie potrafią sfinalizować transakcji. Google Analytics wyłapie ten moment i pozwoli nam poprawić działanie sklepu, żeby nie dopuścić do rezygnacji z zakupu. Może także dostarczyć wielu ciekawych informacji o naszych klientach takich jak ich wiek i płeć. Za pomocą zmiennych niestandardowych oraz zaawansowanych segmentów można wyodrębnić grupy użytkowników, aby dokładniej poznać ich zachowania w serwisie.

Raporty Google Analytics

Google Analitycs pozwala na wygenerowanie ok. 80 rodzajów raportów. Możemy tym samym sprawdzić dane ruchu w witrynie internetowej, wskaźniki konwersji oraz ROI (Return of Investment, czyli zwrot z inwestycji), pomocne podczas analizy przychodu. Wszystkie rodzaje raportów Google Analitics są istotne, ale szczególnie warto wykorzystać dane prezentowane w 5 typach zestawień. Wyciągając z nich wnioski, możemy zwiększyć skuteczność działań e-commerce

Słowa kluczowe i źródła wizyt

Jest to typ raportu informujący o tym, jakie słowa kluczowe skierowały użytkowników na naszą stronę. Taka wiedza jest istotna dla przeprowadzania dalszych działań SEO/PPC. Uzyskujemy precyzyjną analizę rentowności kampanii i sprawdzamy, które źródło ruchu generuje największe ROI, a z jakiego ruch jest najistotniejszy. Możemy tym samym określić, w który kanał pozyskiwania użytkowników warto inwestować. Dodatkowo Google Analytics umożliwia śledzenia losów użytkowników docierających do witryny za pośrednictwem reklam wyświetlanych na innych serwisach oraz z newslettera dzięki mechanizmowi tagowania kampanii.

AdWords

Tutaj zawarte są statystyki dot. kampanii. Jest to zbiór wielu wskaźników, ale warto przygotować sobie raport niestandardowy, aby móc zobaczyć jeszcze więcej. Wyniki raportu są pomocne podczas poznawania i optymalizowania kampanii PPC. W połączeniu z raportem „Ścieżki wielokanałowe” uzyskujemy informacje na temat kampanii z ujemnym ROI.

Moduł E-commerce

Jest to specjalne narzędzie dedykowane sklepom internetowym, zbierające informacje o transakcjach. Łącząc je z innymi raportami, możemy się dowiedzieć, które źródło lub słowo kluczowe generuje największe zyski. Ewentualnie – czy należy zainwestować dodatkowe środki.

Moduł E-commerce z Google Analytics pozwala monitorować wszystkie transakcje w sklepie i dostarcza wartościowe informacje o źródłach przychodów. Za jego pośrednictwem poznamy:

  • współczynnik konwersji,
  • średnią wartość zamówienia,
  • istotne źródła przychodów i ich zestawienie,
  • koszty wysyłki,
  • zestawienie najlepiej sprzedawanych produktów,
  • zestawienie najpopularniejszych kategorii i przychody z każdej z nich ,
  • ilość odwiedzin Klientów zanim dokonali zakupu,
  • ilość dni, które minęły od pierwszej wizyty do momentu zakupu.

Przychód witryny można obliczyć w przypadku aktywacji modułu e-commerce. Dzięki temu wiemy, które produkty mają najwyższą wartość i sprzedaż, a to zasugeruje wzmocnienie promocji tych towarów oraz wskaże przyczyny niskiej sprzedaży pozostałych. W raporcie analizowany jest ruch w poszczególnych kategoriach na stronie i wartość sprzedaży z udziałem danej podstrony. Moduł e-commerce rejestruje każdą transakcję zakończoną powodzeniem (zakup i zapłata za towar).

Podczas tworzenia lejka zakupowego należy określić poszczególne stopnie (etapy), które pozwolą potencjalnemu klientowi dojść do celu. Analiza lejka pomaga określić etap procesu, kiedy dochodzi do składania zamówienia i największa liczba użytkowników rezygnuje z tego. Dzięki tym informacjom można sprawdzić, co sprawia użytkownikom trudność w zakupach lub ich rozprasza. Po wyeliminowaniu błędów współczynnik konwersji powinien wzrosnąć.

Analiza raportu pozwala na wychwycenie momentu, w którym użytkownik rezygnuje z zakupu, gdyż jakiś element jest niekorzystny. Raporty wykażą procent i ilość unikalnych użytkowników, którzy:

  • zrealizowali cel „idąc zgodnie ze ścieżką”,
  • przeszli do kolejnego kroku,
  • dotarli do konkretnego kroku,
  • dotarli do konkretnego kroku z pominięciem poprzednich.

Dodatkowo raporty określą wskaźnik porzuceń na każdym etapie ścieżki.

Cele

Raport dotyczący pojedynczych realizacji zadania przez użytkownika. Może to być przykładowo dotarcie na konkretną podstronę, spędzenie w witrynie X minut, pobranie pliku, wypełnienie formularza itp. W Google Analytics mamy możliwość określenia maksymalnie 20 celów, które użytkownicy witryny mogą zrealizować. W raporcie sprawdzamy, jak wyglądają ścieżki dojścia do celu i możemy analizować jaki segment użytkowników najczęściej konwertuje. Na tej podstawie oceniamy efektywność ruchu.

Analiza ścieżki zakupowej i ścieżki wielokanałowe

Raport wskazujący na ścieżki najczęściej wybierane przez użytkowników i prowadzące ich do celu. Dzięki temu dowiadujemy się, które źródło uczestniczy w konwersjach, a jakie ich nie powoduje. Pomoże to w podjęciu decyzji o zmniejszeniu budżetu dla źródła, które ma najmniejszą liczbę konwersji i jest za drogie. Po analizie takiej ścieżki dowiemy się, czy dane źródło nie uczestniczy w ścieżce jako medium pośredniczące. Wówczas wstrzymanie lub zmniejszenie budżetu na daną kampanię może się negatywnie odbić na zysku sklepu.

Najczęściej wykorzystywane ścieżki w e-commerce:

  • Strona główna -> przejście do promocji na stronie
  • Strona główna -> zapisanie się do newslettera
  • Wyniki wyszukiwania -> złożenie zamówienia
  • Promocja – > złożenie zamówienia
  • Koszyk -> złożenie zamówienia

Poprawne skonfigurowanie celów oraz ścieżek zakupowych pozwoli nam dokładnie śledzić poziom konwersji.

Raporty specjalne

Dzięki modułowi e-commerce mamy dostęp do kilku specjalnych raportów, które są niedostępne w standardowej konfiguracji Google Analytics. Jest to m. in. raport Skuteczność produktu (typowo sprzedażowy prezentujący najlepiej sprzedające się produkty) i raport Skuteczność sprzedaży (wykazuje dzienne przychody i pomagający określić najbardziej dochodowy dzień). Natomiast raport Czas do zakupu pokaże czas i ilość wizyt potrzebnych odwiedzającym witrynę do złożenia zamówienia.

Optymalizacja

Gdy chcemy poprawić wyniki finansowe naszego sklepu internetowego, na początek należy zlecić optymalizacje witryny przez specjalistów SEO, przy użyciu narzędzi diagnostycznych. Ma to zwiększyć sprzedaż przy jednoczesnej optymalizacji wydatków reklamowych. Stosujemy precyzyjne targetowanie reklam, co w efekcie daje duże oszczędności. Dzięki temu można znacznie zwiększyć konwersję.

Segmentuj albo giń!

Sumując wszystkie dane z poszczególnych raportów segmentujemy użytkowników wg ich zachowania w sieci i źródła ruchu. Możemy zobaczyć np. tylko zachowania użytkowników IE 6 i sprawdzić, czy strona poprawnie się wyświetla. Również można zaobserwować na jakich podstronach przebywają użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka lub nie dokonali zakupu, a także sprawdzić strony najlepsze pod kątem biznesowym i najgorsze pod kątem technicznym. Takie działania wykonujemy dla zatrzymania klientów w swoim sklepie, a tym samym zwiększyć sprzedaż swoich produktów czy usług.

Autorem tekstu jest Bartłomiej Słomiński, Specjalista ds. Analityki w agencji SEO widzialni.pl

Agencja widzialni.pl działa na rynku od 2006 roku. Wśród klientów firmy znajdują się między innymi marki takie jak Nokia, Skoda, Impel, Chomikuj.pl czy AXA. Firma licząca blisko 30 osób i obsługuje kilkuset klientów w różnorodnych branżach.

Reklama

SCF 2017 Spring