Sare: pięć trendów w e-mail marketingu na 2015

email marketing e-commerce

E-mail marketing od lat jest bardzo dynamicznie rozwijającą się dziedziną marketingu. Wciąż rośnie zakres tego pojęcia, niezmienny pozostaje tylko jeden fakt – dobrze przemyślany i konsekwentnie prowadzony stanowi najefektywniejsze działanie sprzedażowe online – pisze dla Evigo.pl Jarosław Królikowski z Sare.

Tymczasem w e-commerce efektywność kosztowa jest szczególnie istotna, dlatego warto podążać za trendami i wykorzystywać coraz to nowsze możliwości oferowane przez systemy mailingowe. Aby wskazać właściwą drogę, krótko opiszę najważniejsze trendy:

1. Budowa własnych baz

Stara prawda mówi, że łatwiej (czytaj: taniej) jest sprzedać coś swojemu klientowi niż osobie obcej. W myśl tej zasady rośnie znaczenie budowania i wykorzystywania baz własnych. Dzięki łączeniu danych z wielu wykorzystywanych systemów otrzymujemy potężną dawkę wiedzy o kliencie. Możemy ją wykorzystywać w procesie sprzedażowym. Na tym tle wiedza o rekordach z zakupionych baz zewnętrznych wypada blado.

2. Wielokanałowość

Internauci coraz powszechniej wykorzystują do czytania maili smartfony. Rośnie grono osób, dla których pierwszą czynnością po przebudzeniu staje się sprawdzenie poczty e-mail – jednak nie w komputerze tylko przez telefon. Korzystanie z internetu przez telefon staje się standardem, a nie kaprysem. To wszystko zamazuje wyraźną kiedyś granicę pomiędzy komunikacją mailową a telefoniczną. Dodatkowo wciąż rośnie znaczenie komunikacji poprzez social media, a do uzupełnienia komunikacji wykorzystać można również „tradycyjny” display. System mailingowy staje się najlepszym miejscem do zintegrowania wszystkich tych kanałów. W efekcie z poziomu systemu mailingowego, po utworzeniu komunikatu, decydujemy, którym kanałem chcemy dotrzeć z informacją do konkretnego użytkownika. W ten sposób możemy budować jeden proces sprzedażowy rozpoczynający się e-mailem, kontynuowany SMS-em, a zakończony w CallCenter. Kolejność kanałów w procesie może być oczywiście różna, ale kluczem jest połączenie ich w jednym miejscu.

3. Projektowanie responsywne

Biorąc pod uwagę wielokanałowość, kluczowe przy mailingu staje się, aby nasz komunikat wyświetlił się poprawnie, bez względu na rodzaj urządzenia, na którym jakim jest odbierany. Błędne wyświetlenie to niemal pewność, że transakcja nie dojdzie do skutku. Dlatego obecnie obok rozwijającego się od lat trendu projektowania responsywnego serwisów, coraz głośniej mówi się o mailach responsywnych i takie maile są już tworzone, a wkrótce powinny stać się standardem

4. Integrowanie danych z platformami e-commerce

Prawdziwym krwiobiegiem dla e-sklepu są dane transakcyjne. Informacje zebrane przez platformę e-commerce, takie jak historia zakupów, zawartość koszyka, porzucone koszyki dają najlepsze możliwości generowania dodatkowej sprzedaży. Jednak trzeba umieć je odpowiednio wykorzystać. W tym celu pomocny również staje się system mailingowy. Jednak aby uruchomić takie działania na szeroką skalę i prowadzić je efektywnie, konieczne staje się jak  najgłębsze integrowanie platformy e-commerce z systemem mailingowym. Lepszego argumentu dla e-commerce niż zwiększanie sprzedaży nie ma, dlatego trend integrowania tych systemów już się toczy i obejmuje coraz więcej e-biznesów.

5. Pogłębiona analityka i Marketing Automation

Kiedyś statystyka wysyłki maili sprowadzała się do prezentacji trzech kategorii danych: dostarczalność maila, otwieralność maila i klikalność w mailu. Ten stan już dawno odszedł w zapomnienie. Obecnie analityka związana z wysyłką obejmuje też cały ciąg zachowań w e-sklepie po otrzymaniu maila. Świadomie używając tych danych można coraz bardziej dostosowywać komunikację do konkretnego użytkownika. W ten sposób tworzone są scenariusze działań dla konkretnych typów klientów, wykorzystujące całą gamę dostępnych kanałów komunikacji. Skutkiem działań ma być sprzedaż i to niekoniecznie tylko jednego produktu. Systemy mailingowe umożliwiają budowanie i automatyzowanie takich procesów, a e-commerce powinien być jednym z głównych ich beneficjentów.

Jarosław Królikowski jest marketing managerem w Sare S.A i ekspertem ds. e-marketingu. Ukończył Szkołę Główną Handlową. Od 2003 roku jest związany z branżą interaktywną. Przez wiele lat kierował działaniami e-marketingowymi PKO Banku Polskiego.

Firma Sare dostarcza narzędzia wykorzystywane w komunikacji newsletterowej, kampaniach e-mailingowych, konkursach, programach lojalnościowych, komunikacji wewnętrznej i relacjach inwestorskich, a także do prowadzenia kampanii mobilnych oraz  badań ankietowych.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring