Stany Zjednoczone: dlaczego Amazon powinien przejąć sieć sklepów Sears

Amazon e-commerce

Amazon powinien przejąć sieć stacjonarnych sklepów Sears – taką tezę wysunął i uzasadnił Robin Lewis, ekspert ds handlu detalicznego i były analityk w firmie konsultingowej Goldman Sachs. W jego opinii, przejście do modelu omni-channel jest nieuniknioną drogą rozwoju nie tylko sieci stacjonarnych, ale również gigantów handlu internetowego.

W artykule opublikowanym na stronie „The Robin Report”, Lewis uzasadnia, że dla obu firm połączenie sił byłoby korzystne. Jego zdaniem, aby konkurować z wielkimi detalistami, którzy z powodzeniem wdrażają model sprzedaży wielokanałowej, Amazon musi inwestować w stacjonarną sieć sprzedaży. Przykład sieci Walmart, która przeszła poważną restrukturyzację aby sprzedawać wielokanałowo pokazuje, że sprzedawcy, którzy mają zaplecze w postaci stacjonarnej sieci sprzedaży, mogą zyskać przewagę konkurencyjną nad graczami pure-play. 4500 sklepów stacjonarnych Walmart pełni jednocześnie funkcję centrów logistycznych wspierających sprzedaż online, co pozwala obniżać koszty działalności i zapewnić kompleksową obsługę klienta. Aby konkurować z Walmartem jak równy z równym, Amazon musi zatem inwestować w stacjonarną sieć sprzedaży.

Przejmując Sears Holdings, „Amazon zyskałby natychmiast 2400 sklepów stacjonarnych na terenie Stanów Zjednoczonych (1300 pod marką Sears, 1100 pod marką Kmart). Dzięki takiej transakcji Jeff Bezos mógłby rozpocząć działalność w modelu omni-channel. Za zalety tego rozwiązania można uznać połączoną synergię obrotów generowanych przez klientów obu firm, kupujących zarówno online jak i offline, usprawnienie sieci dystrybucji dzięki zyskaniu wielu dobrze zlokalizowanych punktów wydań i odbioru, a także przyspieszenie dostaw.” – pisze Robin Lewis.

Zdaniem Lewisa, fuzja byłaby również korzystna z punktu widzenia Sears Holdings. Uzasadniając, że prezes firmy, Eddie Lampert, zamykając kolejne sklepy raczej przygotowuje firmę do likwidacji, Lewis twierdzi, że oddanie jej w ręce Amazona byłoby bezbolesnym sposobem zamknięcia nierentownej już działalności.

Żadna z firm nie skomentowała spekulacji Lewisa, pojawiły się jednak głosy polemiczne. Jak uzasadnia na łamach CNBC analityk Interactive Brokers, Andrew Wilkinson, Amazon nie byłby w stanie udźwignąć finansowo takiej transakcji, szczególnie że akcje Sears poszły ostatnio mocno w górę. 

Reklama

SCF 2017 Spring