Raport iProspect: showrooming wśród seniorów to mit

showrooming online sale

Według najnowszych badań, seniorzy korzystający z internetu czują się coraz bardziej pewni siebie. Różnice pomiędzy użytkownikami sieci po „pięćdziesiąte” a tymi w wieku pomiędzy 30 a 49 lat powoli ulegają zatarciu.

Showrooming odchodzi do lamusa

iProspect, internetowa firma konsultingowa, połączyła siły z badaczem rynku B2C – Colemanem Parkesem. Celem tej współpracy było opracowanie i publikacja raportu „The Ageless Internet: From Silver Surfers to Golden Geeks”, który ukazał się w marcu 2014 roku. Raport demitologizuje część teorii dotyczących tzw. Silver Surfers, czyli seniorów korzystających z sieci. Obala także mit, jakoby sklepy przy głównych ulicach handlowych miast miały się gorzej ze względu na rosnącą popularność handlu w internecie oraz tzw. showrooming, czyli oglądanie w sklepie towarów, które chcemy zamówić w sieci. Według autorów raportu, wśród starszych konsumentów trend ten jest lewo dostrzegalny, a dużo bardziej popularne jest zjawisko dokładnie odwrotne, czyli poszukiwanie w internecie informacji o produkcie, który następnie kupujemy w sklepie stacjonarnym.

Tablety – tak, smartfony – niekoniecznie

Według analityków z iProspect, badana grupa wiekowa 50+ okazała się być bliższa w swoich zachowaniach grupie w wieku 30-49 lat, niż tej w wieku 60-69 lat. Według raportu korzystają oni z mediów społecznościowych, gdzie chętnie dzielą się zdjęciami i filmami. Zwracają na nie także większą uwagę oraz chętnie subskrybują serwisy wideo, dzięki czemu można z łatwością pobudzić ich zaangażowanie. Mimo że z reguły posiadają smartfony, to większość rzadko korzysta z nich w celu wyszukania w sieci interesujących ofert. Autorzy raportu radzą, aby klientom z tej grupy wiekowej prezentować swoje produkty i promocje w e-mailach. Grupa ta wiedzie także prym wśród użytkowników tabletów – aż 91% z nich korzysta z tych urządzeń. W przypadku grupy 39-40 odsetek ten wynosi 86%.

Jeśli chodzi o nastawienie starszych grup wiekowych do nowych technologii, to autorzy raportu nie zostawiają złudzeń: zainteresowanie technologią jest wśród tych osób zaskakująco duże. Tym analitycy raportu całkowicie obalają mit staruszka, który po prostu boi się nowych urządzeń. W badaniu mającym sprawdzić pewność siebie podczas korzystania z sieci najlepiej wypadła grupa 30-49, wśród której 24% osób stwierdziło że czują się absolutnie pewni siebie. Przedstawiciele grupy 50-59 zajęli drugie miejsce – 16% z nich stwierdziło, że ich wiedza o korzystaniu z sieci jest absolutnie wystarczająca. Jedynie 1% ankietowanych osób w tej grupie stwierdziło, że nie potrafi w ogóle korzystać z internetu.

W konkluzji raportu autorzy zaznaczają, że należy spodziewać się rosnącej interakcji starszych użytkowników sieci w social media, portalach z komentarzami dotyczącymi sklepów online oraz ich rosnącego zaangażowania w multimedialne serwisy internetowe.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu w serwisie Evigo.com

Reklama

SCF 2017 Spring