Raport: sześć najbardziej obiecujących rynków e-commerce w Europie

 

Unia Europejska sprzedaż internetowa

Ekspansja geograficzna to naturalny etap rozwoju biznesu. Rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijającego się na świecie, jednak pomiędzy poszczególnymi krajami i regionami występują znaczące różnice. O czym należy pamiętać, planując ekspansję swojego biznesu w Europie?

Przyszłość e-commerce w Europie jawi się w jasnych barwach. Rynek jest zróżnicowany oraz stale dostarcza okazji do rozwoju. Według firmy Asendia, Norwegia i Szwecja charakteryzują się największą popularnością zakupów online (odpowiednio 76% i 74%), jednak nasycony skandynawski rynek musi prędzej czy później zwolnić. Szansą może być handel transgraniczny, który do roku 2015 ma wzrosnąć o 20%. Które kraje Europy są najbardziej atrakcyjne dla inwestorów?

Wielka Brytania: główny teatr działań

  • Wartość rynku: 118 miliardów dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 869 dolarów
  • Prognoza wzrostu: 9,5%

Specyfika rynku: Wielka Brytania jest głównym ośrodkiem e-commerce w Europie. To dojrzały rynek, charakteryzujący się szybkim wzrostem (zwłaszcza handlu mobilnego), ale też bardzo wysokimi oczekiwaniami konsumentów.

Niemcy: przede wszystkim obsługa klienta

  • Wartość rynku: 69,8 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 859,58 dolara
  • Prognoza wzrostu: 7,3%

Specyfika rynku: niemiecki rynek niemiecki jest jednym z najciekawszych w Europie. Podobnie jak w Wielkiej Brytanii, poziom zaufania dla e-sklepów jest w Niemczech stosunkowo wysoki, co znacząco pobudza wzrost całego sektora. Niemieckie e-sklepy charakteryzują się szerokim wyborem opcji płatniczych, możliwości dostawy oraz wysoko wykwalifikowaną obsługą klienta. Pewną barierę mogą jednak stanowić bardzo szczegółowe przepisy dotyczące ochrony prywatności.

Francja: jeden z największych rynków e-commerce na świecie

  • Wartość rynku: 70,8 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 1050 dolarów
  • Prognoza wzrostu: 7,95%

Specyfika rynku: Francja może pochwalić się jednym z największych rynków e-commerce na świecie. Francuscy konsumenci kupują online dużo i często, najchętniej posługując się przy tym kartami kredytowymi. Najbardziej obiecująca wydaje się być branża turystyczna, a zaraz za nią – artykuły RTV oraz elektronika. Przeszkodę w wejściu na ten rynek może stanowić duże przywiązanie lokalnych konsumentów do produktów krajowych.

Hiszpania: szybki rozwój m-commerce

  • Wartość rynku: 17,9 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 383,3 dolara
  • Prognoza wzrostu: 15,6%

Specyfika rynku: Hiszpański e-commerce rośnie w niespotykanym tempie. Duża popularność smartfonów (penetracja na poziomie 66% – najwyższa w Europie) sprzyja szybkiemu rozwojowi usług mobilnych. Mimo że jeszcze do niedawna kraj pogrążony był w kryzysie, obecnie można wyraźnie zaobserwować potrzebę obecności na nim poważnych graczy, którzy będą w stanie zaproponować Hiszpanom szeroki zakres produktów i usług. Warto zauważyć, że koszty prowadzenia biznesu w tym kraju są relatywnie niskie, jeśli porównać je z pozostałymi państwami Unii Europejskiej.

Polska: najszybszy wzrost w Europie

  • Wartość rynku: 8,18 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 213,57 dolara
  • Prognoza wzrostu: 23%

Specyfika rynku: Polska jest liderem e-commerce w Europie Środkowej. Mimo że polski e-biznes jest stosunkowo młody, oferuje on duże możliwości rozwoju. Potencjalną barierę dla inwestorów stanowić mogą problemy z infrastrukturą oraz silne przywiązanie konsumentów do tradycyjnych metod płatności, jak przelew bankowy i płatność przy odbiorze.

Włochy: najważniejsza jest logistyka

  • Wartość rynku: 15,5 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 251,22 dolara
  • Prognoza wzrostu: 16%

Specyfika rynku: Włoski e-commerce ma wiele podobieństw do hiszpańskiego, i jest niemal równie atrakcyjny dla inwestorów. Włosi nie mogą jednak pochwalić się tak szybkim rozwojem m-commerce, jak Hiszpanie. Zaufanie konsumentów do dostawców usług mobilnych jest również znacznie niższe. Rozważając ekspansję na ten rynek warto pamiętać, że jeśli chodzi o e-sklepy, Hiszpanie cenią sobie głównie sprawną logistykę oraz obsługę klienta.

Reklama

SCF 2017 Spring