Raport: 7 najważniejszych trendów w polskim e-commerce

spadek e-commerce

Najnowszy raport „Ecommerce Track” opublikowany przez IRCenter.com oraz SW Research, pokazał znaczące zmiany na krajowym rynku e-commerce.

Spadek w zakupach online

Sezon wakacyjny niestety zawsze wiąże się ze spadkiem sprzedaży online. W maju 2014 ogólna sprzedaż internetowa spadła o 8%. O 11% zmniejszyła się również liczba osób wyszukujących informacje o produktach za pomocą komputerów i notebooków. O 4% spadła liczba osób kupujących  jak i wyszukujących produkty za pomocą urządzeń mobilnych.

Zakupy online maj

Rzadziej kupowaliśmy multimedia niż ubrania

Co ciekawe, w maju 2014 odnotowano wzrost liczby osób kupujących ubrania (4%) oraz wyszukujących online produkty zdrowotne (5%). Niestety w przypadku tej drugiej kategorii zainteresowanie nie przełożyło się na większą sprzedaż.  Multimedia i książki również odnotowały spadek w sprzedaży w maju (o 7% na komputerach stacjonarnych oraz o 4% na urządzeniach mobilnych).

trendy e-commerce maj 2014

ROPO również w dół

ROPO (research online purchase offline) czyli wyszukiwanie produktów online a kupno offline również odnotowało niewielki spadek. Większy spadek został odnotowany w zakupach przez komputery stacjonarne i notebooki niż poprzez urządzania mobilne.

Poczta Polska nadal górą

Polscy konsumenci nadal najczęściej wybierają pocztę polską jako preferowany sposób dostawy produktów. Już ponad 56% ( wzrost o 3%) osób dokonujących zakupy na komputerach stacjonarnych wybiera Pocztę Polską. Tak samo jest z użytkownikami kupującymi za pomocą urządzeń mobilnych –  ponad 50% (wzrost o 7%) wybiera Pocztę. Interesujący jest fakt, że paczkomaty zajmują drugie miejsce w zestawieniu, natomiast inne usługi kurierskie są na trzeciej pozycji.

formy dostawy e-commerce

Najczęściej Polacy wchodzą na strony producenta

Istotną zmianą jest na pewno fakt, że konsumenci w maju częściej szukali informacji o produktach na stronach producenta (56% konsumentów na komputerach stacjonarnych oraz 40% na urządzeniach mobilnych) niż na forach internetowych oraz poprzez porównywarki cenowe. Social media takie jak YouTube i Facebook niestety nadal znajdują się się na dole tabeli, pokazując że producenci muszą jeszcze popracować nad ich wykorzystaniem.

żródła informacji o produktach

Allegro najpopularniejszym serwisem

Allegro nadal pozostaje najpopularniejszym serwisem internetowym ponad – 80% konsumentów wybiera Allegro przy zakupach przez internet, jest to aż 4 na 5 konsumentów. Co więcej Allegro odnotowało 9% wzrost w maju, natomiast należący do grupy serwis OLX (dawniej tablica.pl) odnotował 9% spadek.

Cena nadal najważniejsza

Cena jest nadal najistotniejszym czynnikiem dla konsumentów podczas dokonywania zakupów online (47%), dalej jest szybkość realizacji zamówień (45%) oraz dostępność towarów (43%).

Reklama

SCF 2017 Spring