Dropshipping – skuteczne narzędzie dla sklepów online

Dropshipping online retailing

Dzięki dropshippingowi klienci kupują taniej, godząc się jednocześnie na dłuższy czas dostawy. Oszczędzają również e-sprzedawcy, którzy minimalizują koszty związane z magazynowaniem. Na co zwracać uwagę stosując ten model dostaw wyjaśnia Rafał Stępniewski, przezes RzetelnyRegulamin.pl

Dropshipping to formuła stosunkowo mało znana w Polsce. Modele działania sklepów internetowych współpracujących z dostawcami w ten właśnie sposób, można podzielić na dwa przypadki:

  • W pierwszym z nich sklep powierza dostarczanie towarów do klienta dystrybutorowi lub producentowi. W takim przypadku, kupujący zawiera umowę sprzedaży ze sklepem. Realizacją zamówień zajmuje się natomiast dropshipper, który dba o wysłanie ich do klientów. Sklep ponosi więc pełną odpowiedzialność za realizację zamówienia w stosunku do klienta.
  • Drugi model sprowadza się do pośredniczenia w zbieraniu zamówień przez sklep, przy czym stroną w umowie sprzedaży jest firma odpowiedzialna za dostawę – dropshipper. Jest ona więc odpowiedzialna za cały proces realizacji zamówień i zobowiązania wynikające z umowy sprzedaży. Najczęściej firma dropshippingowa jest po prostu hurtownią, która posiada towar na stanie oraz gwarantuje odpowiednią obsługę zwrotów i reklamacji.

Unia chroni e-klientów

W Polsce nawet duże sklepy internetowe korzystają z takich usług w zakresie wybranych grup asortymentu. Dzięki takiemu modelowi współpracy, klient może liczyć na atrakcyjną cenę towaru, a sprzedawca na możliwość rozszerzenia swojego asortymentu, przy jednoczesnym braku kosztów magazynowania i bez konieczności inwestycji w towar. Sam dropshipper zwiększa sprzedaż, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych ze zdobywaniem klientów.

Z punku widzenia klienta kupującego w takim sklepie, istotne jest, by sprawdzić, kto jest faktyczną stroną umowy sprzedaży – sklep czy dropshipper. Informację taką powinniśmy znaleźć w regulaminie sklepu internetowego.

Jeżeli firma, z jaką zawieramy umowę sprzedaży, pochodzi z Polski lub nawet z Unii Europejskiej, obowiązują ją przepisy unijne. W przypadku, gdy sklep korzysta z usług dostawcy za granicą i to właśnie sklep widnieje w regulaminie jako firma będąca stroną umowy sprzedaży, klient może dochodzić swoich praw bezpośrednio u niego. Konsumentowi przysługują wtedy dokładnie te same prawa, jak w przypadku, gdy towar jest wysyłany z magazynu sklepu klient, jako jej odbiorca, będzie wezwany do opłacenia cła.

Kto płaci za zwroty?

Jeżeli mamy do czynienia z takim przypadkiem, a umowa sprzedaży była zawarta ze sprzedawcą w Polsce, to właśnie on powinien ponieść koszty takiej opłaty, a nie klient. W takim przypadku również polski sprzedawca odpowiada np. za reklamację towaru. Należy pamiętać, że klientowi przysługuje również prawo do odstąpienia od umowy.

Dropshipping to dobry sposób na kupowanie dobrych jakościowo towarów w niższych cenach. Robiąc zakupy w internecie, warto zawsze sprawdzić z kim zawieramy umowę kupna-sprzedaży, by uniknąć problemów z dochodzeniem swoich praw.

Serwis RzetelnyRegulamin.pl należy do B2B Consulting Sp. z o.o. Firma funkcjonuje na rynku od 2007 r., wspierając przedsiębiorców prowadzących zarówno sklepy internetowe jak i serwisy branżowe.

Reklama

SCF 2017 Spring