Badanie: wydatki na reklamę mobilną w górę o 118%

Reklama online

Według badania opublikowanego przez IAB Polska oraz PwC Polska, w Polsce wydatki na reklamę w internecie  wzrosły w pierwszym kwartale 2014 o ponad 7% rok do roku. Natomiast wydatki na reklamę mobilną po raz kolejny odnotowały ponad dwukrotny wzrost.

W pierwszym kwartale 2014 wydatki na reklamę online wzrosły do 573,9 mln złotych. W naszym kraju nadal dominują reklamy typu display i SEM. Reklamy typu display odnotowały 11% wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem i obejmują 42% łącznych wydatków na reklamę w Polsce. Reklamy typu SEM znajdują się na drugim miejscu z 7% wzrostem oraz 37% udziałem w rynku reklam w Polsce.

„Wydatki na reklamę w internecie niezmiennie rosną. Po pierwszych trzech miesiącach 2014 r. obserwujemy dynamikę podobną do zeszłorocznej, co pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają się one także w ożywieniu, które jest widoczne na całym rynku reklamowym, szczególnie we wzrostach wydatków na radio i telewizję – czyli mediów, które w zeszłym roku notowały spadki. Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 miliarda złotych” – komentuje wyniki Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

Powiększ obrazek

IAB reklama online

Reklamy mobilne ostro w górę

Reklamy na urządzenia mobilne odnotowały największy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem – o 118%. Niestety, ta forma reklamy, pomimo największego wzrostu, posiada w naszym kraju tylko 1,7% udziału w rynku. Dla porównania reklamy przez social media odnotowały niewielki, bo 2% wzrost, ale posiadają 4,7% udział na rynku reklam w Polsce.

Reklamy w formacie video są nadal popularne, odnotowały 19% wzrost i posiadają 6,4% udział rynkowy. Największy spadek odnotowały reklamy behawioralne (-36%) i zajmują najmniejsza część rynku, zaledwie 0,2%.

Motoryzacja najczęściej reklamowana

Najczęściej reklamowaną branżą pozostaje motoryzacja z 22% udziałem na rynku reklam online. W pierwszym kwartale 2014 zwiększyły się wydatki na reklamę odzieży i dodatków. Nadal częściej reklamowane są dobra trwałe niż produkty z segmentu FMCG. Dziwić może niski wyniki farmaceutyków które są jednym z najczęściej kupowanych produktów w Polsce.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

Reklama

SCF 2017 Spring