Raport: e-commerce zwiększa popyt na nieruchomości logistyczne

logistyka e-commerce

Najnowszy raport opublikowany przez firmę Prologis, globalnego dostawcę obiektów dystrybucyjnych, koncentruje się na wpływie e-commerce na zakup nieruchomości logistycznych przez detalistów.

Raport ma tytuł „Globalny łańcuch dostaw: e-commerce i nowy model popytu na nieruchomości logistyczne”. Jego autorzy wyliczaja, że globalna roczna sprzedaż w e-commerce osiągnęła 750 miliardów dolarów. Detaliści co raz częściej wybierają rozwiązania omnichannel oraz stawiają na aplikacje mobilne. Wraz z rozwojem e-commerce rozwija się też branża logistyczna, która służy przyśpieszeniu realizacji zamówień oraz oferowaniu większej liczby produktów w lokalnych magazynach.

Ewolucja łańcucha logistycznego

E-commerce wymaga bardzo zróżnicowanych placówek logistycznych. Wszystko zależy od modelu biznesowego firmy oraz czynników takich jak wielkość firmy, rodzaje i wartość produktów czy model prowadzonej sprzedaży – wielokanałowej (omnichanel) lub sprzedaż wyłącznie online.

Etapy rozwoju placówek logistycznych e-commerce:

  • Na początku rozwoju organizacji logistyka realizowana jest poprzez już istniejący system dystrybucyjny lub poprzez placówki logistyczne obsługujące wielu najemców.
  • Wraz z rozwojem biznesu, przychodzi czas na zmiany: wynajem łączonej placówki lub skorzystanie z firmy oferującej usługi logistyczne z własnym magazynem, co pozwala detalistom e-commerce rozbudować logistykę bez inwestowania w nieruchomości.
  • Kolejnym etapem jest zakup lub wynajem własnej placówki logistycznej niezbędnej do realizacji coraz większej liczby zamówień. Takie rozwiązanie wybierane jest zazwyczaj przez duże lub średnie firmy, które są już znane na rynku z prowadzenia standardowej sprzedaży i sprzedaży online oraz które potrzebują miejsca do magazynowania, pakowania oraz wysyłki zamówień do e-klientów.
  • Ostatecznym etapem jest poszerzanie liczby placówek logistycznych. Tworzenie placówek w różnych miastach, a później krajach prowadzi do zmniejszenia czasu dostaw produktów do klientów.
logistyka e-commerce

Rozwój logistyki e-commerce

E-commerce globalny, logistyka lokalna

Autorzy raport zauważają że konsumenci wymagają od detalistów co raz szybszej realizacji zamówień. Dlatego też, bardzo ważne jest umiejscowienie placówek logistycznych w miejscach, w których będą mogły obsłużyć jak największa liczbę konsumentów w jak najkrótszym czasie przy zachowaniu jak najniższych kosztów i jak najwyższych standardów.

Sklepy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów tworząc placówki zlokalizowane w miejscach, w których sprzedaż jest największa. Istnieją jednak pewne ograniczenia związane z kosztami nieruchomości. Dlatego firmy e-commerce często muszą decydować się na mniejszą liczbę scentralizowanych placówek w danym regionie. Idealnym przykładem wykorzystania scentralizowanych placówek ma miejsce w takich miastach jak Sao Paulo oraz Tokio, gdzie jedna placówka może obsłużyć wszystkich klientów znajdujących się w granicach danego państwa. W tym wypadku czas wysyłki wynosi jeden dzień roboczy.

Reklama

SCF 2017 Spring