Benhauer: 5 korzyści z integracji e-sklepu z systemem automatyzacji marketingu

marketing automatyzacja

Marketing Automation pozwala na identyfikację i monitoring zachowań konkretnych osób na stronie internetowej. Na tej podstawie powstaje profil behawioralny każdego z potencjalnych i aktualnych klientów e-sklepu –  pisze Grzegorz Błażewicz, Prezes Zarządu firmy Benhauer.

W oparciu o pozyskane informacje system  dokonuje ich segmentacji i pozwala na uruchomienie automatycznych spersonalizowanych komunikatów w wybranych przez operatora kanałach marketingowych.Integracja  takiego systemu ze sklepem internetowym daje więc jego właścicielowi niespotykane dotąd możliwości w zakresie zwiększenia skuteczności prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych.

Kluczem jest zakres funkcjonalności

Do 2015 roku aż 84% najprężniej rozwijających się firm z całego świata będzie korzystać z systemów do automatyzacji marketingu. Wśród nich z dnia na dzień rośnie liczba klientów z branży e-commerce.  Nic dziwnego – według badań Nucleus Research systemy te pozwalają zwiększyć produktywność działu handlowego nawet o 14,5%, przy jednoczesnym zmniejszeniu wydatków na marketing aż o 12,2%.

Największymi graczami na światowym rynku systemów do automatyzacji marketingu są aktualnie: Hubspot, InfusionSoft, Eloqua, Marketo i Pardot. W pierwszej dziesiątce, według najnowszego raportu Dana Freemana z portalu Marketing Technology Report, znalazł się także i polski system – SALESmanago, stworzony przez krakowską firmę Benhauer.

Rynek systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży przekroczył niedawno liczbę 220 dostępnych rozwiązań na całym świecie. Decydując się na rozwiązanie dla własnej firmy powinniśmy bardzo dokładnie sprawdzić jakie funkcjonalności i zakres wsparcia dla klienta oferują poszczególni dostawcy. Mimo wspólnej nazwy zakres funkcjonalności w systemach Marketing Automation może się różnić. Niektóre z nich to prawdziwe kombajny, które dostarczają kompleksowego rozwiązania dla firm inne to mocno specjalistyczne rozwiązania skupiające się na wąskim obszarze komunikacji marketingowej lub kierowane do określonego segmentu rynku.

Jak przebić konkurencję

Marketing Automation pozwala zachować wysoką jakość komunikacji z klientem. Musimy pamiętać, że w dzisiejszych czasach codziennie zasypywani jesteśmy masą informacji, z których coraz trudniej wyłowić te, które są dla nas cenne. Również dotychczasowe rozwiązania e-marketingowe przestały już być wystarczające by skutecznie dotrzeć do klienta i przebić się przez konkurencję. Stąd, wydaje się oczywistym fakt, iż branża e-commerce, chcąc przetrwać i dalej funkcjonować na rynku, nie może się obejść bez nowych technologii. Tylko pójście z duchem czasu gwarantuje nam możliwość dotarcia do klienta z odpowiednią i dopasowaną do niego ofertą, a to w niekwestionowany sposób zwiększa nasze szanse na sprzedaż i pozyskanie nowego klienta.

Dzięki integracji naszego sklepu z systemem automatyzacji marketingu zyskujemy co najmniej pięć profitów:

1. Identyfikacja i monitorowanie odwiedzających

System pozwala nam na bieżącą obserwację zachowań klientów bez konieczności posiadania sklepu stacjonarnego. Zastępuje więc klasyczną ekspedientkę, śledząc ruch wewnątrz sklepu i na bieżąco gromadząc informacje na temat preferencji osób go odwiedzających. Dzięki temu jesteśmy też w posiadaniu wiedzy na jakim etapie zakupowym jest każdy z poszczególnych użytkowników. A to natomiast pozwala na automatyczną reakcję systemu w kluczowych sytuacjach, a także na pomoc w podjęciu decyzji o ewentualnym zakupie.

2. Dynamiczne wiadomości e-mail

Dzięki wiedzy na temat tego, jakimi produktami zainteresowany jest każdy z poszczególnych klientów oraz w jakiej porze odwiedza on nasz sklep, możemy bardzo dokładnie targetować wysyłane oferty. System dokonuje automatycznego wyboru produktów jakimi zainteresowany jest konkretny klient, umieszcza je w szablonie wiadomości, a następnie wysyła w odpowiednim momencie. Moment ten pojawia się często na przykład wtedy, gdy klient podczas wizyty w naszym sklepie przejrzy kilka produktów, ale nie dokona żadnych zakupów. W takiej sytuacji system może automatycznie generować i wysyłać wiadomość w odstępie kilku godzin od odwiedzin, a czas ten oraz treść komunikatów dopasowane są indywidualnie. Szacuje się, że funkcja ta pozwala zwiększyć konwersję nawet o 400%.

3. Mniej porzuconych koszyków

Bardzo często zdarza się sytuacja, w której klienci ostatecznie nie decydują się na zakup towarów, które chwilę wcześniej umieścili w swoim koszyku. Porzucony koszyk, bo tak przyjęło się go nazywać, może jednak chwilę później znaleźć się w wiadomości wygenerowanej do użytkownika przez system, dodatkowo z dołączoną ofertą rabatową lub propozycją darmowej wysyłki. Automatyczne wysyłanie takich e-maili nie tylko znacznie redukuje liczbę „porzuceń”, ale i często nawet zwiększa wartość zakupów, z uwagi na chęć wykorzystania przez klientów stałego kosztu dostawy lub rabatów.

4. Rekomendacje produktowe

Mechanizm dopasowujący produkty do indywidualnego użytkownika w wiadomości e-mail może także z powodzeniem wykorzystany zostać do wyświetlania ich w formie ramek produktowych na stronie internetowej naszego sklepu, przypominając tym samym klientowi o produktach, którymi był zainteresowany.

5. Dopasowane formularze kontaktowe

Również formularz kontaktowy może dopasowywać się do osoby, która odwiedza nasz sklep.  W sposób automatyczny dopasowuje on swoją treść w zależności od przebiegu wizyty, zarówno zidentyfikowanych jak i anonimowych użytkowników strony.  Dzięki temu możemy pomóc klientowi w wyborze produktu. A im lepiej dopasowana treść formularza, tym większe szanse na pomyślny przebieg transakcji i pozyskanie nowych kontaktów.

Grzegorz Błażewicz – Założyciel i Prezes Zarządu firmy Benhauer. Współtwórca SALESmanago Marketing Automation – Posiada ponad 15 lat doświadczenia w polskiej i międzynarodowej branży marketingowej. Doświadczenie zdobywał w firmach marketingowych w Nowym Jorku i Londynie. W latach 2001 – 2006 pracował jako Dyrektor Marketingu Grupy Kapitałowej Comarch, lidera IT w Europie Centralnej. W latach 2006 – 2008 był prezesem zarządu portalu internetowego Interia.pl – spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Reklama

SCF 2017 Spring