Raport Virtualo: skokowy rozwój rynku e-booków w Polsce

czytelnictwo online

Blisko 30 książek rocznie czyta przeciętnie polski posiadacz czytnika e-booków – wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego z przez sklep Virtualo. To trzy razy więcej niż czytają miłośnicy książek tradycyjnych.

W ramach przeprowadzonej akcji chcieliśmy przede wszystkim sprawdzić ilu jest e-czytelników oraz jakie są najpopularniejsze urządzenia do czytania e-booków. Wszystkie osoby, które odwiedziły stronę czytnikoliczenie.pl prosiliśmy o wypełnienie prostego formularza, w którym trzeba było określić rodzaj urządzenia, na którym czyta respondent, liczbę przeczytanych przez niego książek, rok, w którym e-czytelnik dostał lub kupił swój czytnik oraz sposób czytania – tłumaczy Martyna Bednarczyk, Koordynator ds.marketingu Virtualo.

Uczestnicy „Czytnikoliczenia” przeczytali łącznie ponad 250 tysięcy książek cyfrowych. W formularzu była możliwość zaznaczenia dokładnej daty otrzymania lub zakupienia e-czytnika. Data ta została uznana za moment, w którym czytelnik zaczął czytać e-booki, a odpowiedzi zostały rozłożone proporcjonalnie do podanych dat. Skrajne i nierealistyczne deklaracje zostały zdyskwalifikowane z badania.

Boom na czytniki

Wyniki pokazują, że każdy z uczestników badania przeczytał średnio 50 e-booków na przestrzeni ostatnich lat. Zaledwie 2% osób rozpoczęło swoją przygodę z e-czytaniem przed 2009 rokiem, a 4% ankietowanych czyta na e-czytniku od 2010 roku. Z kolei 10% ankietowanych zaczęło czytać e-booki w 2011 roku, 29% w 2012, a aż 39% w 2013 roku. Odsetek uczestników badania, którzy kupili swój czytnik w 2014 roku wyniósł 16% – trzeba jednak pamiętać, że badanie wykonywane było w połowie roku 2014 roku.

Koniec ery książek papierowych

Z uwzględnieniem upływu czasu i wielkości próby, średnia wyniosła 29,8 e-booków czytanych rocznie przez jednego e-czytelnika rocznie. Daje to 2,5 książki na miesiąc. Z badań wynika, że e-czytelnicy czytają średnio 3 razy więcej niż czytelnicy papierowi. Z kolei z danych Biblioteki Narodowej wynika, że do lektury e-booków przyznało się 7% badanych, a do słuchania audiobooka – 6%.

Amazon  i Kindle dominują

Spośród 5,5 tysiąca osób, które wzięły udział w „Czytnikoliczeniu” prawie 4 000, czyli 73%, posiada czytnik Kindle. Produkt koncernu Amazon deklasuje konkurencję. Drugi w zestawieniu OnyxBoox jest używany przez 4,6% ankietowanych, dalej znalazł PocketBook (4,2%) oraz czytnik Prestigio (1,6%),  a 7,6% wskazało na jeszcze inne marki urządzeń. Tylko 6% e-czytelników czyta książki na tablecie, a 3% na smartfonie.

popularnosc eczytnikow

 

Aż 41% respondentów ankiety kupiło swój czytnik bezpośrednio od producenta na Amazon.com. 25% zaopatrzyło się na Allegro.pl. 20% skorzystało z usług innej strony internetowej, a 14% z marketu RTV/AGD.

gdzie kupujemy e-czytniki.

Badanie „Czytnikoliczenia” zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca 2014 r. Akcja została przeprowadzona we współpracy z Burda Media oraz Allegro. Było to największe do tej pory tego typu badanie zrealizowane w Polsce. Ankieta ma zostać powtórzona w roku 2015.

Reklama

SCF 2017 Spring