Brandnew: polsko – niemiecki startup zyskuje inwestorów

Brandnew social media

Startup Brandnew zyskał finansowanie w wysokości 1,9 miliona dolarów. Firma zajmuje się marketingiem w social media, pomaga firmom zamieszczać treści sponsorowane w serwisach Instagram i Pinetrest.

Firma Brandnew IO GmbH ma siedzibę w Berlinie a została założona przez Polaka Łukasza Łażewskiego i Niemca Francisa Trappa. Jej specjalnością jest marketing w mediach społecznościowych prowadzony bez udziału treści płatnych. Firma pozyskała niedawno 1,9 milionów dolarów dofinansowania. Część tego kapitału to 1,1 miliona dolarów grantu z programu technologicznego prowadzonego przez miasto Berlin. Kolejne 845 tysięcy dolarów zainwestowało kilka europejskich firm: PubliGroupe, Berlin Ventures and Lukas Kirche.

Jeśli startup, to w Berlinie

Łukasz Łażewski zajmuje się startupami od pięciu lat. Mieszkał w Berlinie jeszcze zanim założył Bandnew. Dlaczego akurat tam? „Jest to idealne miasto do rozwijania startupów, głównie ze względu na międzynarodową atmosferę. Rozwijaniu firmy sprzyja tutejsza atmosfera, stosunkowo niskie koszty życia oraz łatwy dostęp do talentów” – wyjaśnia.

Półtora roku temu Łukasz Łażewski poznał Francisa Trappa, podobnie jak on zainteresowanego zagadnieniem marketingu w nowych mediach. Wspólnie założyli firmę Brandnew, tworząc międzynarodowy zespół, złożony w dużej mierze z osób, z którymi pracowali przy wcześniejszych projektach. Większość zespołu stanowią Polacy, firma zatrudnia też kilku Amerykanów.

Technologia w służbie marketingu

Jak wyjaśnia Łukasz Łażewski, Brandnew jest startupem technologicznym, a nie marketingowym. Większość procesów jest zautomatyzowana i opiera się na specjalnych skryptach.

„Dzięki naszej technologii przeszukujemy zasoby Instagrama, Pinterestu i Facebooka oraz identyfikujemy tzw. influencerów, czyli profile, które mają dużą publiczność. Następnie sprawdzamy, jak i o czym piszą oraz nawiązujemy z nimi współpracę.” – wyjaśnia Łukasz Łażewski. „Często jest to współpraca, za którą otrzymują gratyfikację, choć czasami odbywa się ona w sposób naturalny. Dzieje się tak, gdy ktoś jest rzeczywiście związany z marką naszego klienta i chętnie przetestuje np. nowy produkt, a następnie rozpropaguje go na swoim profilu.”

Brandnew nie posługuje się oferowanymi przez portale społecznościowe narzędziami płatnymi, lecz stosuje marketing organiczny, tzw. native ads. „Obecnie jest to najciekawsza forma reklamy, ma za zadanie zwiększyć świadomość marki. W naszym działaniu większość procesów podlega automatyzacji. Po zidentyfikowaniu odpowiednio popularnych profili, weryfikujemy je pod kątem nawiązania współpracy. Część tej weryfikacji odbywa się automatycznie. Sprawdzamy np. czy profil nie jest „spamerski”. Mamy narzędzia, za pomocą których jesteśmy w stanie zmierzyć, czy profil generuje odpowiednie zaangażowanie użytkowników. Identyfikujemy też najciekawsze i najbardziej wartościowe treści, podobnie jak robi to Google.” – wyjaśnia Łukasz Łażewski.

Naturalna promocja

Influencerzy są następnie ręcznie weryfikowani przez menedżerów poszczególnych kampanii. Zanim zaproponuje się klientowi współpracę z konkretną osobą, sprawdza się np. czy nie zachodzi konflikt pomiędzy publikowanymi treściami a potrzebami zleceniodawcy.

Łukasz Łażewski, współzałożyciel Brandnew

Łukasz Łażewski, współzałożyciel Brandnew

„Jeśli influencer wymieniał np. na swoim profilu nazwę konkurencyjnej firmy, klient może nie chcieć z nim współpracować.” – tłumaczy Łukasz Łażewski. Po zakończeniu kampanii mendżerowie wystawiają influencerom oceny. Brandnew ustanawia też limity częstotoliwości udziału influencerów w kampaniach. Chodzi o to, żeby profil nie stracił na popularności przez zbyt intensywne promowanie danej marki. A tak dzieje się przeważnie wtedy, gdy nazwa firmy promowana jest w zbyt oczywisty sposób, albo gdy firma podpisuje z konkretną osobą kontrakt na wyłączność.

Co z ta Polską?

Obecnie Brandnew działa głównie w Stanach Zjednoczonych i w Europie (przede wszystkim w Niemczech, Austrii i Szwajcarii). Wśród klientów korzystających z usług Brandnew znajdują się m.in.: Coca-Cola, Adidas i Ford Motor. Trwają prace nad zwiększeniem obecności w Stanach Zjednoczonych, firma poszukuje tam lokalnych partnerów. Chce też nawiązać współpracę afiliacyjną z dużymi agencjami reklamowymi. Jak zapowiada współzałożyciel Brandnew, firma rozpocznie wkrótce kampanie na Twitterze i YouTube.

Brandnew nie ma jeszcze klientów z Polski, choć współpracuje z kilkoma polskimi influencerami. Przede wszystkim dlatego, że Instagram i Pinterest nie są u nas jeszcze tak rozpowszechnione jak na zachodzie, ale również ze względu na to, że w Polsce najbardziej popularny jest performance marketing.

„Większość dużych polskich firm reprezentują agencje, a temat native ads jest im jeszcze obcy. Nie chcą przeznaczać środków na tego typu kampanie. My natomiast nie organizujemy kampanii o budżecie mniejszym niż 10 tysięcy dolarów.” – tłumaczy Łukasz Łażewski.

Reklama

SCF 2017 Spring