Raport: jak firmy trwonią pieniądze w mediach społecznościowych

wydatki social media

Promocja w mediach społecznościowych uchodzi za najskuteczniejszą formę marketingu. Portale społecznościowe przede wszystkim umożliwiają bezpośredni kontakt z klientem. Okazuje się jednak, że wydatki na promocję w social mediach pozostają na zaskakująco niskim poziomie.

Nieznany wpływ na sprzedaż

Według najnowszego badania opracowanego przez firmę The CMO Survey, wydatki kierowane na social media stanowią zaledwie 9,4% całości budżetów marketingowych firm. Poziom ten ma się podwoić dopiero za pięć lat. W 2019 roku wydatki na media społecznościowe mają wynosić 21.4% budżetów promocyjnych. Skąd bierze się taki stan rzeczy? Czyżby social media nie były tak skuteczne jak uważamy?

wydatki na social media

Procentowy wzrost inwestycji w social media (odsetek całego budżetu marketingowego)

Raport został stworzony na podstawie wywiadów przeprowadzonych z osobami odpowiedzialnymi za pion marketingu w 351 firmach, także z branży e-commerce. Zaledwie 15% z nich stwierdziło, że jest w stanie ilościowo wykazać jaki wpływ obecność w mediach społecznościowych ma na ogólną sprzedaż i przychody. Aż 45% ankietowanych stwierdziło, że w ogóle nie potrafi zademonstrować wpływu social media na sprzedaż. Natomiast 40% badanych zadeklarowało, że posiada jakościowe, a nie ilościowe dowody na wpływ social mediów na sprzedaż.

Konieczne badania ROI

W roku 2013 sprzedaż online stanowiła już 11,3% całości sprzedaży detalicznej, rok wcześniej było to 8.9%. Coraz większa sprzedaż w sieci powoduje, że firmy mogą pozyskać coraz więcej klientów wykorzystując media społecznościowe jako kanał informacji. Według prognoz, w 2015 roku wydatki na cyfrowy marketing zwiększą się o 10.8% licząc rok do roku. W tym samym okresie wydatki na tradycyjne formy reklamy spadną o 3.6%. Tradycyjne formy marketingu powoli odchodzą w przeszłość, a nowe cyfrowe rozwiązania będą częściej wybierane zarówno przez małe jak i duże firmy.

wpływ social media

Wpływ social media na sprzedaż w internecie

W celu lepszego zobrazowania wpływu portali społecznościowych na sprzedaż  niezbędne będą jednak badania Return On Investment (ROI). Tymaczasem według badania firmy CMO zaledwie 2,3% budżetów marketingowych jest przeznaczana na badania rentowności poszczególnych rozwiązań, co z pewnością nie jest wystarczającym odsetkiem.

Co więcej, zaledwie 11.9% przebadanych marketingowców stwierdziło, że ich firma prowadzi badania focusowe przed uruchomieniem kampanii promocyjnych z użyciem mediów społecznościowych. A przecież tylko dzięki przeprowadzaniu eksperymentów na konkretnej grupie konsumentów można zbadać w jakim stopniu portale społecznościowe wpływają na sprzedaż.

Reklama

SCF 2017 Spring