Chiński gigant e-commerce wchodzi na amerykańską giełdę

Alibaba debiut giełdowy

Tuż przed pierwszą ofertą publiczną, firma Alibaba Group podała do publicznej wiadomości swoją wycenę. Będzie to największy giełdowy debiut od czasów Facebooka.

Alibaba ocenia, że wartość całej firmy to 155 miliardów dolarów. Na giełdę trafić ma około 12% akcji spółki, wartych (według tej wyceny) 18,6 miliarda dolarów. Ale eksperci giełdowi przewidują, że w chwili otwarcia akcje pójdą w górę, a Chiński koncern zbierze aż 24, 3 miliarda dolarów.

Skąd ta cena?

Szacuje się, że w rękach Alibaba Group znajdują się trzy czwarte chińskiego rynku e-commerce. Chińska spółka wyceniła wartość 100% pakietu akcji na niewiele mniej niż Amazon, którego pierwsza oferta publiczna odbyła się przy wycenie 160 miliardów dolarów.

Alibaba Group ujawniła plany debiutu giełdowego w maju 2014. 8 września 2014 spółka rozpoczyna roadshow, podczas którego zaprezentuje inwestorom profil firmy. Debiut na giełdzie NYSE ma nastąpić w drugiej połowie września 2014. Skrótem giełdowym dla spółki będzie „BABA”.

Międzynarodowa ekspansja

Gotówka pozyskana na giełdzie ma posłużyć międzynarodowej ekspansji firmy, głównie w Stanach Zjednoczonych gdzie Chińczycy chcą rzucić rękawicę koncernom Amazon i eBay. Alibaba chce w Stanach budować własny system logistyczny z supernowoczesnymi centrami dystrybucji.

Jak zauważa Wall Street Journal, inwestorzy muszą jednak liczyć się z ryzykiem, jakie niesie ze sobą kupno akcji Alibaba. Oprócz nietypowego stylu zarządzania i skomplikowanej korporacyjnej struktury firmy, kupujący akcje muszą brać pod uwagę silną konkurencję. W Chinach stanowi ją firma Tencent Holdings, która coraz śmielej rozpycha się na rynku e-commerce Państwa Środka. Również ekspansja na Zachód nie będzie łatwa bo Amazon i eBay z pewnością będą zaciekle bronić swoich pozycji. Czy chiński pretendent będzie w stanie zagrozić amerykańskim konkurentom?

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring