Chiński AliExpress najpopularniejszą stroną e-commerce w Rosji

AliExpress sprzedaż internetowa

Chińskie sklepy internetowe podbijają rosyjski rynek. AliExpress, platforma B2C należąca do Alibaba Group, stała się najczęściej odwiedzaną stroną e-commerce w Rosji i jedną z 10 najbardziej popularnych w tym kraju stron internetowych.

Jak podaje firma badawcza TNS Russia, w lipcu 2014 roku strona AliExpress przyciągnęła 15,9 milionów użytkowników, przewyższając niemalże o połowę najpopularniejszy w poprzednich latach Ozon.ru.

AliExpress

Rosyjska wersja sklepu AliExpress

Od stycznia 2013 roku rosyjski rynek sprzedaży internetowej urósł pięciokrotnie. W 2013 roku do rosyjskich klientów dostarczono ponad 20 milionów przesyłek AliExpress – czytamy na portalu ewdn.com.

Rosjanie chcą niskich cen

W 2012 roku platforma AliExpress dostosowała swoją ofertę do potrzeb lokalnych klientów. W Rosji stale rośnie zapotrzebowanie na produkty z niższej półki cenowej. Za sukcesem AliExpress kryje się rozbudowana oferta, najniższe przedziały cenowe, partnerstwo z najważniejszymi rosyjskimi operatorami płatności oraz silna obecność w mediach społecznościowych.

Do popularności chińskiej platformy przyczynił się również wprowadzony program gwarancyjny, który miał za zadanie rozwiać obawy o jakość chińskich produktów.

Jedną z najważniejszych zmian, które musiała wprowadzić platforma AliExpress aby zdobyć rosyjskiego klienta, było uproszczenie skomplikowanego systemu wyszukiwania produktów i uporządkowanie widoku na stronie głównej. W 2013 roku w serwisie pojawił się szereg nowych narzędzi do wyszukiwania, które ułatwiają przeglądanie oferty. Wyzwaniem pozostaje przyspieszenie tłumaczenia stron produktowych oraz integracja oferty chińskich sprzedawców.

Trudności logistyczne

Kolejnym problemem jest długotrwała dostawa za pośrednictwem Russian Post. Na przesyłki czeka tygodniami, a nawet miesiącami. Liczne są przypadki kradzieży. Aby usprawnić system dostaw, współpracę rozpoczynają rosyjscy i chińscy operatorzy pocztowi. Jednocześnie AliExpress podpisał kontrakt z Pony Express, największą rosyjską firmą logistyczną.

Jak wynika z badań East-West Digital News, rosyjski rynek handlu transgranicznego osiągnął w 2013 roku wartość trzech miliardów dolarów. Mimo napiętej sytuacji międzynarodowej przewiduje się, że w tym roku wartość ta ma wzrosnąć dwukrotnie. Rynek rosyjski zdominowały platformy AliExpress i eBay, które łącznie obsługują 80% całości sprzedaży.

Reklama

SCF 2017 Spring