Apple Pay: czy to faktycznie rewolucja w e-commerce?

apple pay e-commerce

Nowe urządzenia Apple będą miały wbudowany system płatności bezgotówkowych Apple Pay, który działa na zasadzie portfela elektronicznego. Jest to pierwszy system płatności firmy Apple.

Firma Apple właśnie zaprezentowała długo oczekiwane nowości. Oprócz iPhone 6 w dwóch wersjach oraz autorskiego smartwatcha, koncern z Cupertino przestawił swój własny system płatności – Apple Pay. Wiadomo już, którzy detaliści jako pierwsi wprowadzą formę płatności. Wśród 220 tysięcy sprzedawców znajdą się takie firmy jak Target, Whole Foods, McDonalds, Panera Bread, Nike, Starwood, Groupon, oraz  Uber.

„Portfele elektroniczne to przyszłość” – powiedział podczas prezentacji nowych produktów, dyrektor generalny firmy Apple, Tim Cook. „Chcemy zastąpić tradycyjny portfel i wprowadzić możliwość płatności mobilnych za wszystko co nasi użytkownicy kupują. Codziennie w Stanach Zjednoczonych konsumenci wydają ponad 12 miliardów dolarów za pomocą kart płatniczych, jest to ponad 200 milionów transakcji dziennie. Karty płatnicze powoli odejdą do przeszłości” – dodał.

iPhone 6 i Apple Watch

Nowe smartfony iPhone 6 i 6 Plus, dostępne od 17 września 2014, staną się pierwszymi urządzeniami z wbudowaną aplikacją Apple Pay. Płatności – online i w sklepach tradycyjnych –  będą realizowane dzięki interfejsowi Touch ID, rozwiązaniu Apple, które rozpoznaje linie papilarne użytkownika, a także z użyciem komunikacji bliskiego zasięgu NFC. W przypadku płatności w sklepie tradycyjnym użytkownicy będą musieli włączyć Apple Pay i przyłożyć jeden palec w celu weryfikacji tożsamości. Również nowy smartwatch firmy Apple zostanie wyposażony w Apple Pay.

Integracją z kartami płatniczymi

Organizacja Visa już potwierdziła, że umożliwi świadczenie usług płatności mobilnych na smartfonach iPhone 6, iPhone 6 Plus oraz na zegarku Apple Watch. Wkrótce mają to zrobić American Express oraz MasterCard.

W Stanach Zjednoczonych, a w dalszej kolejności również w innych krajach, instytucje finansowe działające w systemie Apple Pay będą mogły włączać debetowe i kredytowe karty Visa, umożliwiając klientom dokonywanie wygodnych i bezpiecznych zakupów u wybranych detalistów – zarówno w tradycyjnych punktach handlowo-usługowych, jak i z wykorzystaniem aplikacji na smartfony.

ApplePay Visa

Karta Visa na aplikacji Apple Pay

Apple a m-commerce

Wiele osób zastanawia się czy na rynku jest miejsce na kolejny system płatności. Jak czytamy opracowaniu Custora E-Commerce Pulse Mobile Report to właśnie urządzania Apple dominują w m-commerce. W sierpniu 2014 roku ponad połowa zakupów zrobionych za pomocą smartfona (52.4%) została zrealizowana z urządzeń Apple iPhone. Smartfony Samsung znalazły się na drugim miejscu (30.6% udziałów).

Sprawa wygląda jeszcze lepiej w przypadku iPada’a, który zdominował zakupy dokonywane za pomocą tabletów – 80.5% wszystkich transakcji jest dokonywanych za pomocą tabletów Apple (udział Samsunga to zaledwie 9.7%).

Ale nie wszystkie liczby przemawiają na korzyść Apple. Jeszcze 2012 roku odsetek zakupów zrobionych za pomocą smartfonów iPhone wynosił 75.1% całości m-commerce. A to oznacza utratę jednej czwartej rynku w dwa lata. Do gry włącza się właśnie Amazon ze swoją linią urządzeń Fire. Koncern Apple w ostatniej chwili wskoczył do odjeżdżającego pociągu.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring