Rocket Internet inwestuje w mobilny serwis zamawiania usług

Helpling startup usługi sprzątające

Na rynku e-commerce pojawiła się nisza – drobne usługi, które można błyskawicznie zlecić za pomocą aplikacji  mobilnej. W jeden ze startupów oferujących tego typu serwis zainwestował niemiecki fundusz Rocket Internet.

Niemiecki startup Helpling.de, stworzony przez niemiecki inkubator Rocket Internet, uruchomił właśnie mobilną aplikację sprzedażową. Firma oferuje pośrednictwo w zamawianiu usług sprzątania domu. Jej klienci nie muszą już przeszukiwać książki telefonicznej czy zasobów Google, aby znaleźć pomoc domową. Nie muszą też martwić o bezpieczeństwo czy jakość usługi. O standard pracy dba bowiem pośrednik oraz inni użytkownicy, którzy oceniają jakość serwisu.

Usługi przez smartfon

Aplikacja Helpling jest dostępna na terenie kilku krajów europejskich: Niemiec, Francji, Austrii, Włoch, Holandii i Szwecji. Jej obsługa jest intuicyjna. Gdy wpiszemy kod pocztowy, algorytm aplikacji sam wybierze dla nas lokalnych usługodawców. Godzina sprzątania kosztuje 12,90 euro. Możemy wybrać dowolny czas albo zaznaczyć, które pomieszczenia mają zostać wysprzątane. Możemy dodatkowo zamówić mycie lodówki, okien, bądź odkurzanie szaf. Gdy zaznaczamy poszczególne opcje, aplikacja automatycznie oblicza końcową cenę usługi. Możemy zamówić sprzątanie jednorazowe, albo zaznaczyć opcję cotygodniową.

Mobilna aplikacja Helpling

Mobilna aplikacja Helpling

Rocket Internet nieprzypadkowo zainwestował w mobilny serwis zamawiania usług. W Stanach Zjednoczonych jest to już oddzielny sektor e-commerce. O jego dynamicznym rozwoju może świadczyć fakt, że odpowiednik Helplinga, czyli startup Handybook, zatrudnił ostatnio na stanowisku dyrektora finansowego byłego członka zarządu Amazona, Jeffa Pedersena.

Uberyzacja rynku

W Stanach Zjednoczonych trend przenoszenia się sektora usług do internetu i na urządzenia mobilne nazwany jest „uberyfikacją”. Serwisy są też definiowane jako ODMS, czyli „on-demand online services”. W kategorii tej mieszczą się aplikacje, które przyjmują zamówienia online, ale realizują je offline. Cały proces odnajdowania usługodawcy, składania zamówienia, płatności i oceny usługi jest zorganizowany w ramach jednej aplikacji. W czasach przed rozpowszechnieniem smartfonów, proces ten był rozłożony na kilka różnych czynności i kanałów komunikacji.

Steve Schlafman, wiceprezes firmy RRE Ventures wyodrębnił kilka segmentów usług, których pośrednictwo jest coraz częściej prowadzone przez aplikacje mobilne. Najbardziej rozpowszechniony jest transport osób – stąd”uberyzacja” (od nazwy aplikacji Uber”). Drugim co do wielkości segmentem są prace domowe jak sprzątanie czy drobne naprawy. Rośnie też rynek niewielkich usług logistycznych.

Ciekawym przykładem jest tu serwis Ricksahw, firma logistyczna działająca na terenie San Francisco. Zapewnia ona szybkie dostawy, specjalizuje się w dostarczaniu prania, jedzenia, prezentów i gotowych posiłków do firm.

Reklama

SCF 2017 Spring