Bluerank: 5 powodów dlaczego e-sklep musi prowadzić blog

blog ecommerce

Zaufanie jest kluczowym elementem w budowaniu pozytywnych i trwałych relacji między konsumentem a marką. Sprawdzonym sposobem jest prowadzenie bloga, który, oferując czytelnikom interesujące treści, jednocześnie odzwierciedla politykę firmy.

60% przedsiębiorstw w USA prowadzi swój blog, traktując go jako alternatywę dla kosztownych badań opinii, które trzeba by przeprowadzić, by poznać zdanie konsumentów na temat oferowanych produktów i usług. W Polsce 47% liderów e-commerce korzysta z tej formy komunikacji z konsumentami, uznając ją za uzupełnienie prowadzonej działalności online. Co takiego daje blog? Jest pięć powodów, dla których warto go prowadzić:

1. Przyciąga nowych klientów

Konsument szukając produktu kieruje się konkretnym modelem, parametrami oraz bardzo często opiniami innych osób, które posiadają podobny sprzęt. Podczas poszukiwań jest duże prawdopodobieństwo, że trafi na blog z recenzjami, które ukształtują jego odczucia na temat produktu i zweryfikują oczekiwania.

Pisanie rzeczowych artykułów prezentujących funkcjonalności oferowanych produktów ma wpływ na późniejsze decyzje zakupowe. Wszystko funkcjonuje w systemie naczyń połączonych, gdzie treść generuje ruch na stronie i buduje zaufanie, które w konsekwencji przeradza się w zwiększenie liczby leadów i finalnie w sprzedaż.

 2. Zwiększa pozycje w wyszukiwarkach

Jest to możliwe dzięki prowadzeniu odpowiednich działań SEO. Wartościowy content w serwisie zwiększa zainteresowanie użytkowników i tym samym ruch na stronie. Według badań przeprowadzonych przez specjalistę SEO w Bluerank, Romana Bębenistę, blogi dostarczają aż 6% dodatkowej widoczności badanym serwisom, a aż 61% z nich osadzonych jest w katalogu, ponieważ ich treść jest spójna z tematyką sklepu internetowego . W przeciwieństwie do blogów osadzonych w subdomenie, zwiększają Link Popularity całego serwisu. Wadą osadzania bloga w katalogu jest kara, którą w przypadku naruszenia zasad wyszukiwarki Google, obciążony zostaje również serwis.

Blog w kontekście SEO to przede wszystkim źródło wartościowej dla wyszukiwarek treści, która naturalnie wypełniona słowami kluczowymi pozwala pozyskać dodatkowy ruch w serwisie, także dla fraz z tzw. długiego ogona.

3. Pozwala poznać zainteresowania klientów

Dzięki statystykom udostępnianym przez platformy blogowe, łatwiej identyfikować treści, które spotkały się z zainteresowaniem czytelników, co pozwala na lepsze dopasowanie oferty w sklepie e-commerce. Na uwagę zasługuje również monitoring ilości udostępnianych treści w social media, dzięki którym wokół marki buduje się społeczność osób o podobnych upodobaniach.

Poza tym, prowadzenie bloga pomaga w zdobyciu dodatkowych umiejętności niezbędnych w procesie sprzedaży, takich jak skuteczny copywriting czy prowadzenie komunikacji ze społecznością fanów w social media i dopasowywanie odpowiedniej strategii content marketingu. Działania w serwisach społecznościowych odgrywają rolę wizerunkową, budują zaufanie konsumentów, pozwalają im na nieustanne pozostawanie w kontakcie z marką.  To na blogu i w mediach społecznościowych konsumenci najszybciej dają wyraz swojej opinii w stosunku do danego produktu czy usługi.

4. Zbiera opinie i umożliwia ich wymianę na forum

Blog to miejsce wymiany zdań na temat oferowanych w e-commerce produktów i usług. Pozytywne opinie oddziałują na użytkowników niezdecydowanych, którzy wciąż wahają się przed podjęciem decyzji o zakupie. Ponadto, blog zwiększa zasięgi w sieciach społecznościowych oraz ruch w serwisie. Przydatne treści w postaci porad, zabawnych filmików czy infografik stają się punktem zaczepienia do szerszych dyskusji jako elementy, którymi internauci z chęcią dzielą się na swoich profilach w social media. W połączeniu z informacjami merytorycznymi nasyconymi treścią zawierającą popularne słowa kluczowe, blogi pomagają skutecznie zainteresować potencjalnych odbiorców i zwiększyć poziom ruchu w serwisie.

5. Sprawia, że stajesz się ekspertem

Prowadzenie bloga staje się nieodłączną częścią udanego biznesu. W badaniu przeprowadzonym przez Romana Bębenistę widać, że blogi związane z serwisami e-commerce różnią się od siebie pod względem publikowanych treści. Przeważają blogi, na których opublikowano między 100 a 500 tekstów. Istnieją jednak też takie, które bardzo często komunikują się ze swoimi odbiorcami i opublikowały 5000, a nawet 10000 artykułów.

bluerank sprzedaż

Najwięcej blogów prowadzą sklepy wielobranżowe – aż 70% z nich dostrzega potencjał w prowadzeniu dodatkowego serwisu. Najmniej blogują sklepy turystyczne oraz AGD (odpowiednio 20% i 30%).

bluerank ecommerce

Niezależnie od tego jaki jest obszar naszej działalności biznesowej, prowadząc e-sklep musimy pamiętać o tym, że to głównie z recenzji i tekstów eksperckich można stworzyć wartościowy content, więc aktywna praca nad blogiem zawsze się opłaca. Ponadto, blog, ukierunkowany na odbiorcę, zawierający merytoryczne informacje, jest korzystny dla właściciela e-sklepu, który stopniowo buduje pozycję eksperta. Jeśli nie przesadzimy z natarczywością i nachalną promocją, lecz skupimy się na budowaniu społeczności wokół marki, poświęcony czas i wysiłek z pewnością zwróci się w postaci zaufania konsumentów i zwiększonej sprzedaży.

Maciej Gałecki posiada kilkunastoletnie doświadczenie w branży search engine marketing. Od 2005 roku piastuje stanowisko CEO w agencji Bluerank. Wcześniej związany ze spółkami Grupy Euro RSCG. Od początku swojej kariery (2001 rok) w branży internetowej specjalizuje się w tematyce SEM (SEO oraz Paid Search) oraz analityce webowej.

Maciej Gałecki jest inicjatorem prac nad zasadami Best Practice dla branży oraz ekspertem Izby Gospodarki Elektronicznej.

Do tej pory z usług Bluerank skorzystały firmy takie jak 3M, Agito.pl, Amnesty International, Ceneo.pl, Dbam o Zdrowie, Deutsche Bank, ELECTRO.pl, Inter Cars, Media Expert, Mennica Polska, Mitsubishi Motors, nazwa.pl, Panorama Firm, Rainbow Tours oraz Rossmann.

Reklama

SCF 2017 Spring