Raport PostNord: Skandynawia stawia na model omni-channel

postnord e-commerce

W 2013 roku przez zakupy internetowe zrobiło ośmiu na dziesięciu mieszkańców Skandynawii. W Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii zakupy przez internet robi już 15,3 milionów klientów. 29% mieszkańców tych krajów kupuje online co najmniej raz w miesiącu.

Z raportu sporządzonego przez firmę PostNord wynika ponadto, że coraz więcej klientów z państw nordyckich kupuje w sklepach zagranicznych. Robi tak już co trzeci mieszkaniec Skandynawii.

Przekształcenia w stronę omni-channel

Z raportu wynika też, że mieszkańcy krajów nordyckich przez internet kupują przede wszystkim ubrania, książki i artykuły elektroniczne. Ubrania kupiło w 2013 roku 6,3 milionów klientów, czyli jedna trzecia populacji. Na popularności zyskują także kosmetyki, w zeszłym roku online kupiło je 15% konsumentów.

Jednym z najważniejszych trendów w krajach Europy Północnej jest coraz większa popularność modelu omni-channel oraz coraz silniejsze przenikanie się kanałów sprzedaży. Większość graczy koncentruje się na tym, aby dotrzeć do klienta zarówno online, jak i offline. Powszechne stają się też zachowania konsumentów, polegające na przenoszeniu procesu zakupowego z internetu do salonu sprzedaży i na odwrót. W roku 2013 w krajach nordyckich 17% klientów przynajmniej raz obejrzało produkt w sklepie, a następnie kupiło go przez internet. Proces odwrotny jest jeszcze bardziej powszechny: 53% badanych znalazło produkt w internecie, a następnie kupiło go w sklepie. Najchętniej kupowaną w ten sposób kategorią są artykuły elektroniczne.

Klienci nordyccy kupują mobilnie

W krajach nordyckich coraz bardziej powszechne stają się zakupy przez urządzenia mobilne. W ten sposób zakupy zrobił co dziesiąty mieszkaniec Danii, Szwecji, Finlandii i Norwegii. Przez smartfony kupowane są przede wszystkim ubrania, książki i media. Co ciekawe, występują spore różnice pomiędzy poszczególnymi narodowościami, jeśli chodzi o wybór metody płatności. Duńczycy i Norwegowie wybierają przede wszystkim karty płatnicze i kredytowe. Z kolei Szwedzi wolą płacić za pobraniem. Ta metoda jest też stosunkowo popularna w Finlandii, gdzie wybiera ją 25% klientów.

Kolejnym ważnym trendem są rosnące oczekiwania co do szybkości dostawy. O ile jeszcze w 2012 roku klienci oczekiwali, że potrwa ona do 4,67 dni roboczych, o tyle w 2013 roku czas ten skrócił się do 4,16 dni. Najszybszych dostaw oczekują Duńczycy (3,79 dni roboczych). Większość krajów chce nadal korzystać z kurierów. Tylko w Finlandii więcej niż połowa ankietowanych deklaruje, że woli click and collect.

Rośnie handel transgraniczny

Klienci nordyccy coraz chętniej kupują w sklepach zagranicznych. Z takiej możliwości skorzystało w 2013 roku 36% z nich. Przodują w tym Norwedzy: 46% z nich kupiło u zagranicznej konkurencji co najmniej raz w 2013 roku. Klienci z Europy Północnej w sklepach zagranicznych kupują najchętniej ubrania (27%), sprzęt elektroniczny (24%) i książki (17%). Najczęściej wybierane są internetowe sklepy z Wielkiej Brytanii. Popularni są też gracze ze Stanów Zjednoczonych, a także z Niemiec i Chin.

Reklama

SCF 2017 Spring