Hybris: pięć zasad używania internetu rzeczy w e-commerce

internet rzeczy hybris

Urządzenia wykorzystujące internet rzeczy już niedługo staną się stałym komponentem naszego życia. Dlatego firmy z wielu branż już teraz przygotowują się do kolejnej rewolucji w nowych technologiach. Nasuwa się pytanie, co zrobić by przez internet rzeczy sprzedawać z zyskiem?

Termostaty firmy Nest automatycznie regulują temperaturę w domu, innowacyjne lodówki LG monitorują listę zakupów i zaplanowane posiłki, a na samochód Tesla model S w większym stopniu składa się oprogramowanie, niż układy mechaniczne. Także przyszłością e-commerce jest internet rzeczy.

Podstawą trendu IoT (ang. „Internet of Things”) jest połączenie inteligentnych urządzeń i usług w chmurze. Usługi mogą też zostać wzbogacone o aplikacje i akcesoria wykorzystujące ten sam interfejs programowania aplikacji (API) i mogą być udostępniane użytkownikom na zasadzie subskrypcji.

W celu zapewnienia opłacalności sprzedaży firmy planujące rozszerzenie działalności o internet rzeczy powinny uwzględnić w swojej strategii następujące elementy:

  • System sprzedaży online – który umożliwia sprzedaż zarówno fizycznych urządzeń, jak i usług. Klienci powinni mieć bowiem zarówno możliwość kupna samego urządzenia, jak też urządzenia w pakiecie z oprogramowaniem lub usługą – analogicznie do sprzedaży telefonów komórkowych przez operatorów.
  • Subskrypcja i pakiety. Użytkownicy muszą mieć możliwość zakupienia usług realizowanych przez urządzenia, natomiast sprzedaż w pakietach powinna być dostępna jako opcja. Platforma musi też oferować różne modele subskrypcji i opcji cenowych.
  • Dostęp do usług i pomiar. Kupując inteligentne urządzenie klient w rzeczywistości kupuje dostęp do realizowanych przez nie usług. Urządzenie jest czymś namacalnym, ale największą wartość mają odnoszone przez użytkownika korzyści niematerialne. Natomiast sprzedawca musi mieć możliwość zarządzania dostępem do usług i obliczania stopnia użytkowania urządzeń przez klientów w celu jak najlepszego dostosowania usług do realnych potrzeb klientów.
  • Porady dla użytkowników. Wysyłaj użytkownikom rady dotyczące wykorzystywanych urządzeń (a także dodatków, akcesoriów, aplikacji itp.). Porady mogą zostać spersonalizowane  tak, aby były jak najlepiej dostosowane do potrzeb klienta.
  • Sklep dla firm zewnętrznych. Dzięki niemu niezależni dostawcy będą mogli oferować nowe aplikacje współpracujące z danym urządzeniem, co poszerzy portfolio usług dostępnych dla klienta.

Zintegrowane rozwiązanie oparte na połączeniu sprzętu i usług w większym stopniu, niż dotychczas stanowi klucz do sukcesu w handlu. Zakup produktu nie jest już zakończeniem transakcji, ale otwiera możliwość dalszej współpracy i kontynuowania relacji. Firmy, które najlepiej wykorzystają szansę, jaką daje rewolucja internetu rzeczy, osiągną istotną przewagę konkurencyjną.

Michael Vax jest Principal Product Managerem ds. rynków wschodzących w firmie hybris software.

Oryginalny wpis dostępny jest na blogu firmy hybris „The Future of Commerce”.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring