Raport idealo: jak Europejczycy płacą za zakupy online

Eurostat e-commerce Europe

Najczęściej oferowaną metodą płatności w europejskich sklepach internetowych jest karta kredytowa. W Polsce często można płacić gotówką, zaś obciążenie konta bankowego i zakup na rachunek są typowe dla Niemców. Francuzi wciąż chętnie akceptują czeki, a Brytyjczycy oferują najmniej możliwości płatności w e-handlu – wynika z badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo.pl.

W raporcie zanalizowano możliwości płatności oferowane przez europejskich sprzedawców internetowych oraz różnice między poszczególnymi krajami. W badaniach uwzględnione zostały najpopularniejsze sklepy internetowe współpracujące z idealo w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. W raporcie znaleźć można interesujące różnice między poszczególnymi państwami.

Karta kredytowa i e-Payment

idealo-metody-platnosci-w-e-sklepach

Spośród zanalizowanych metod płatności tylko pięć oferowanych jest w każdym ze zbadanych krajów: karta kredytowa, karta debetowa, e-Payment, przedpłata na konto oraz płatność w ratach. W poszczególnych krajach można zaobserwować znaczne różnice między rozpowszechnieniem tych form zapłaty. Przykładem może być przedpłata na konto: podczas gdy ta metoda płatności akceptowana jest w prawie każdym polskim sklepie internetowym (96%), trudno doszukać się jej u brytyjskich sprzedawców (4%).

Najczęściej występującymi w Europie metodami płatności są karta kredytowa oraz e-Payment – te formy zapłaty są oferowane przez więcej niż 70% sklepów internetowych we wszystkich zanalizowanych krajach.

Visa i MasterCard dominują w całej Europie

idealo metody płatnosci w e-sklepach

Najczęściej akceptowaną kartą kredytową w całej Europie jest Visa. We Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii płatność nią oferuje każdy ze zbadanych sprzedawców. Podobnie rozpowszechniona jest tylko karta MasterCard. Płatności kartą Visa i/lub MasterCard akceptowane są w co najmniej 72% sklepów internetowych w każdym z krajów. Na trzecim miejscu plasuje się karta American Express (AmEX), szczególnie popularna w Wielkiej Brytanii.

PayPal bezkonkurencyjny

idealo metody płatnosci w-e-sklepach

Także zapłata za pośrednictwem serwisów e-Payment należy do najczęściej oferowanych metod płatności w Europie. W Polsce bardziej popularne od nich są tylko przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem. Nie zmienia to jednak faktu, że e-payment oferowany jest w dziewięciu na dziesięć zbadanych polskich sklepów – tak samo jak w przypadku Niemiec i Włoch, gdzie jest to najczęściej spotykana forma płatności.

Wśród operatorów płatności e-Payment niekwestionowanym liderem jest serwis PayPal, który wyraźnie dominuje w każdym ze zbadanych krajów. W Polsce zapłatę za jego pośrednictwem oferuje 62% sklepów internetowych. Polski rynek wyróżnia się bogatą ofertą operatorów płatności internetowych. Oprócz PayPal powszechnie oferowany jest serwis PayU, z którego usług korzysta 56% sprzedawców. Oprócz tego w zbadanych przez idealo polskich sklepach akceptowane są płatności za pośrednictwem serwisów Przelewy24 (18%), dotpay (8%), SOFORT Banking (6%) oraz Paybynet (4%) oraz Skrill (2%).

Płatności mobilne

Wśród zbadanych przez idealo sklepów najtrudniej doszukać się tych, które akceptowałyby mobilne możliwości płatności takie jak NFC, BLE lub skanowanie kodów QR. Na szczęście wielu operatorów e-Payment oferuje aplikacje i mobilne wersje swoich stron internetowych, które umożliwiają łatwą płatność w trakcie zakupów mobilnych – równie wygodnych na ekranie tabletu, jak i smartfona.

Wśród uwzględnionych w badaniach metod płatności aż dziewięć jest możliwych w Polsce, przez co rodzimy rynek pozytywnie wyróżnia się na tle pozostałych europejskich krajów – szczególnie uwzględniając fakt, że siedem ze wspomnianych możliwości oferowanych jest w więcej niż połowie zanalizowanych sklepów. Pod tym względem Polska ustępuje tylko Niemcom. Na obu tych rynkach można zaobserwować liczne podobieństwa: zakupy na rachunek są akceptowane właściwie tylko w Polsce i Niemczech, gdzie dwie trzecie sprzedawców (w 62% polskich i w 64% niemieckich sklepów internetowych) wymienia taką możliwość wśród honorowanych metod płatności.

Przedpłata na konto

W porównaniu z innymi krajami w polskich sklepach internetowych, najrzadziej oferowana jest natomiast płatność kartą kredytową. Podczas gdy we Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii można płacić kartą we wszystkich ze zanalizowanych sklepów, możliwość taka nie jest wymieniana w co czwartym (24%) polskim sklepie. Przedpłata na konto i przesyłka za pobraniem są natomiast spotykane nad Wisłą znacznie częściej niż w innych zbadanych krajach. Dostęp do tych metod płatności w niemal wszystkich polskich sklepach internetowych (96%) sprawia, że Polska jest pod tym względem liderem wśród pozostałych europejskich rynków.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring