Analiza: polski rynek e-booków wart będzie 60 milionów złotych

rynek e-booków rośnie

Polski rynek e-booków jest jeszcze młody, ale ma ogromny potencjał. Szacuje się, że w 2014 roku jego wartość sięgnie 40 milionów złotych, w 2015 zaś – 60 milionów. Takie wnioski zawarte są w raporcie opublikowanym przez należącą do Grupy Empik firmę Virtualo.

„Raport o rynku e-booków w Polsce w latach 2010-2014” jest pierwszą tego typu publikacją. Zawiera dane z lat 2010-2014, opisuje rozwój i zmiany na polskim rynku e-booków. Jego autorzy zauważają, że przez dwa ostatnie lata nastąpił niezwykle dynamiczny rozwój tego rynku, jednak jego potencjał jest nadal niewykorzystany.

Rynek książek elektronicznych

„Wydaje mi się, że słuszne są szacunki mówiące o tym, że rynek jest wart kilkadziesiąt milionów złotych. To jest wciąż kropla w morzu sprzedaży papieru. Rynek e-booków rośnie zdecydowanie od paru lat, ale nie ma zdecydowanego impulsu, który pozwoliłby wyjść spoza tej kilkuprocentowej niszy” – komentuje w raporcie Robet Drózd, właściciel serwisu ŚwiatCzytników.pl.

Polski rynek e-booków cechuje się dynamicznym rozwojem, dużą elastycznością  i podatnością na nowe rozwiązania. Jego wielkość zależy oczywiście od liczby czytników, które posiadają klienci, liczby tytułów dostępnych na rynku oraz od polityki cenowej wydawców.

Zabezpieczenie Adobe DRM

W ciągu ostatnich kilku lat w Polsce nastąpił również rozwój technologiczny, wprowadzono sporo nowych rozwiązań i udoskonalono czytniki. Jak twierdzą autorzy raportu, Polska jest pod tym względem ewenementem w skali Europy. Niewygodne zabezpieczenie Adobe DRM zostało zastąpione watermarkiem, czyli znakiem wodnym, który jest niewidoczny dla klienta i nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania. Udostępniony został również format MOBI, odczytywany przez Kindle.

Większość treści elektronicznych jest obecnie dostępna w opcji multiformatu, dzięki któremu klient płacąc za dany tytuł otrzymuje każdy dostępny dla niego format (zazwyczaj EPUB bądź MOBI, czasami jeszcze PDF). Wzrosła też jakość samych e-booków. Firmy zajmujące się digitalizacją wypracowały procedury sprawdzania poprawności i kompatybilności plików.

Sprzedaż e-booków wsparciem dla papieru

Jedną z kwestii, które mają wpływ na rozwój rynku e-booków jest polityka cenowa. E-booki są opodatkowane stawką VAT 23%, co nie jest bez znaczenia na rozwój tego rynku. Z badań wynika z kolei, że 70% klientów oczekuje, iż cena e-booka będzie o 50% niższa niż cena wersji papierowej książki. Zaledwie 11% zaakceptowałoby cenę o 10-20% niższą od ceny wydania tradycyjnego. Część wydawców podchodzi jednak do ceny bardzo konserwatywnie.

„Kłopot w tym, że ceny promocyjne nie mają nic wspólnego z kalkulacją kosztów na dany produkt. Gdybyśmy brali pod uwagę przede wszystkim kalkulację kosztów, to książka elektroniczna nie powinna być tańsza od jej „siostry” drukowanej o więcej niż 10-15%. Wydawcy obniżają ceny nawet na hity i nowości o 50%, bo traktują e-booki jako wsparcie sprzedaży książki tradycyjnej. E-book staje się de facto nośnikiem reklamy książki drukowanej” – wyjaśnia Marek Dobrowolski, szef handlowy wydawnictwa Nasza Księgarnia. „Na dłuższą metę taka polityka cenowa jest nie do utrzymania” – dodaje.

VAT dławi dynamikę

W rozwoju rynku e-booków może pomóc zrównanie stawki VAT dla książek papierowych i elektronicznych. Ministerstwo Finansów deklaruje swoje poparcie dla ujednolicenia stawki, jednak ze względu na dyrektywę 2006/112/WE kraje członkowskie UE nie mają na razie takiej możliwości. Sprzedaż e-booków traktowana jest bowiem jako sprzedaż usługi, a nie produktu.

Reklama

SCF 2017 Spring