Raport EY: Polacy coraz większymi entuzjastami zakupów online

Ernst Young sprzedaż internetowa raport

Jak wynika z globalnego raportu „Homo Informaticus” przygotowanego przez firmę doradczą Ernst&Young (EY), aż 62% polskich internautów to tak zwani „cyfrowi konsumenci”, czyli osoby poszukujące w sieci informacji o produktach i kupujące online.

Paradoksalnie, największy odsetek cyfrowych konsumentów występuje nie w bogatych, rozwiniętych krajach, a na rynkach rozwijających się, takich jak Indie (75%) czy Chiny (70%). W opinii Barbary Górskiej, z firmy EY, wynika to przede wszystkim z uwarunkowań kulturowych i swego rodzaju „tradycji zakupowych”, które rozwijały się przez dziesięciolecia w najbardziej zamożnych gospodarkach.

“Na mniejszą skłonność internautów do zakupów w kanałach tradycyjnych na rynkach rozwijających się wpływa między innymi niższa jakość punktów detalicznych i mniejsza ich dostępność niż w gospodarkach rozwiniętych. Krótko mówiąc  – by łatwiej i szybciej zdobyć niektóre produkty, konsumenci po prostu muszą kupić je online” – wyjaśnia Barbara Górska.

Polacy wobec mediów społecznościowych

Jak wynika z raportu EY, na tle pozostałych przebadanych krajów polskich internautów cechuje spory sceptycyzm w zakresie możliwości zastępowania kontaktu osobistego tym wirtualnym. Poproszeni o ocenę tego, czy zgadzają się ze stwierdzeniem, że „social media nie zastępują kontaktu osobistego”, Polacy w skali od 1 do 10 (gdzie 10 oznacza „zgadzam się całkowicie”) średnio przyznali temu stwierdzeniu notę 7,8 i była ona jedną z najwyższych w badaniu (średnia dla 34 krajów to 6,9).

Ernst Young ecommerce trendy badania

Internet prawdę ci powie?

Co więcej, Polacy postrzegają media społecznościowe jako pożeracz czasu. Jesteśmy również bardziej niż inne nacje sceptyczni jeśli chodzi o ocenę jakości i rzetelności informacji znajdowanych w mediach społecznościowych. Oceny Polaków są w tej kategorii bardzo zbliżone do ocen internautów na przykład w USA, gdzie różnorodność i intensywność korzystania z mediów społecznościowych jest teoretycznie największa.

Amerykanie oceniając jakość informacji znalezionych w mediach społecznościowych wystawili im notę 3,7 na 10 punktów, Polacy 4,2. Natomiast średnia dla 34 krajów objętych badaniem to ponad 5 punktów.

“Polscy internauci sprawiają wrażenie dość dobrze wyczulonych na tzw. „ściemę”. Podchodzą do informacji zawartych w mediach społecznościowych dość krytycznie i warto brać to pod uwagę budując strategie marketingowe” – podkreśla Maciej Makuszewski z EY.

Ernst Young badanie trendów w ecommerce

Elektronika i odzież królują w e-sklepach

Jak pokazują badania, Polacy najczęściej kupują w internecie urządzenia elektryczne (49%) oraz odzież (45%). Nie oznacza to jednak, że Polacy nie chodzą już w tym celu do tradycyjnych sklepów. Chodzą, tylko coraz rzadziej. Spośród ankietowanych internautów, 47% deklarowało zakup elektroniki w tradycyjnym sklepie, odzieży zaś 79%. W pierwszym przypadku było to o 10 punktów procentowych mniej niż w 2012 roku, a w drugim o 8 punktów procentowych mniej.

Produkty spożywcze w sieci kupuje 19% internautów, w porównaniu do 865, które  idzie po żywność i napoje do sklepu spożywczego. Trend dla sklepów stacjonarnych jest jednak niekorzystny, bo jest to o 6 punktów procentowych mniej niż w poprzedniej edycji badania sprzed 2 lat.

Ernst Young raport ecommerce strategia

 

 

Badania „Homo informaticus: jak cyfrowi konsumenci zachowują się w sieci?” zostały przeprowadzone online. Wzięło w nich udział prawie 30 tys. respondentów z 34 krajów z całego świata.

Ernst& Young (EY) jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

 

Reklama

SCF 2017 Spring