Raport SDL: zakupy świąteczne już tylko w modelu omnichannel

trendy omnichannel w sezonie świątecznym

W sklepie, przed komputerem albo z telefonem w dłoni – klienci chcą mieć szeroki wybór, gdzie i w jaki sposób kupić świąteczne prezenty. Sieci handlowe, jeżeli nie chcą stracić potencjalnych zysków, muszą zapewnić kupującym taki wybór – wynika z raportu przygotowanego przez firmę SDL.

Już 90% konsumentów deklaruje, że wybierając się na przedświąteczne zakupy chce mieć możliwość skorzystania z różnych kanałów sprzedaży, tradycyjnych i onlinowych. Dla porównania, w ubiegłym roku taką chęć deklarowało 73% badanych. Kupujący chcą jednocześnie by oferta  i jakość obsługi we wszystkich kanałach sprzedaży była spójna.

Webrooming kontra showrooming

Jak wynika z raportu, ponad połowa współczesnych kupujących to tak zwani poszukiwacze okazji. Oznacza to, że przed udaniem się do sklepu konsumenci wcześniej sprawdzają ofertę w internecie. Jedynie 23% badanych stwierdziło, że nigdy tego nie robi. Równie popularny jest odwrotny trend, czyli tzw. showrooming. Najpierw klient idzie do sklepu stacjonarnego, tam przegląda ofertę, a następnie kupuje wybrany produkt w internecie. Przyznaje się do tego 60% respondentów.

Konsumenci najczęściej informacji o produktach szukają w:

  • sklepach stacjonarnych – 63%
  • internetowych wyszukiwarkach – 46%
  • na stronach internetowych detalistów – 32%
  • wśród rodziny i znajomych 27%
  • na branżowych serwisach internetowych 26%

M-commerce modny wśród młodych

Aż% konsumentów w wieku 18-29 lat korzysta ze smartfonów w celu wyszukania interesujących ich produktów. W pokoleniu 30 latków odsetek ten wynosi 39%, w przypadku klientów w wieku 40-55 już tylko 21%, a wśród najstarszych jedynie 9%. Okazuje się, że ludzie po 40 roku życia zdecydowanie częściej robią zakupy na komputerach stacjonarnych.

Bardzo podobnie wyglądają statystyki jeżeli chodzi o dokonywanie zakupów online za pomocą tabletów. W tym przypadku również zdecydowanie częściej korzystają z tego młodzi konsumenci w wieku do 40 lat. Ci starsi wolą skorzystać ze zwykłego komputera.

Trzy grzechy główne w e-commerce

Są trzy kluczowe błędy, które w największym stopniu denerwują klientów robiących zakupy internetowe. Po pierwsze jakość zakupów online. Aż 47% respondentów zwróciło uwagę na fakt, że zakupy w internecie nie oferują tego wszystkiego, czego można doświadczyć w salonie stacjonarnym. Po drugie brak wszystkich niezbędnych informacji o produktach, na co narzeka 52% badanych. I w końcu problem zgłaszany przez 60% ankietowanych, czyli niespójność pokazywanej oferty z tym, co tak na prawdę jest w danym momencie dostępne w sprzedaży.

Powiększ obraz

raport SDL e-commerce m-commerce

Firma SDL specjalizuje się w optymalizacji treści witryn online w celu zainicjowania zaangażowania po stronie konsumenta. Poprzez zarządzanie zasobami, analizę danych z portali społecznościowych i zarządzanie kampaniami merketingowymi, firma pomaga swoim klientom zrozumieć, czego oczekuje od nich współczesny konsument. SDL ma ponad 1,5 tys. klientów i 70 lokalnych biur w 38 krajach świata.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring