Raport: content marketing warunkiem sukcesu w handlu internetowym

Contenet marketing e-commerce

Wykorzystanie wartościowego content marketingu to klucz do sukcesu w e-commerce. Wykorzystując nowe media i oferując klientom angażującą treść sprzedawcy błyskawicznie zwiększają konwersję – wynika z najnowszego raportu „Content  & commerce”, opublikowanego przez firmę Demandware.

Powszechnie, wiadomo, że promocja polegająca na wykorzystaniu ciekawych dla klientów treści zwiększa konwersję. Mimo to większość firm nie wykorzystuje tej wiedzy w praktyce. Z raportu  firm Demandware i L2 wynika, że 52% północnoamerykańskich firm nie posiada udokumentowanej strategii dla content marketingu. Jedynie 67% sprzedawców zatrudnia pracownika, który nadzoruje tego typu działania firmy.

Wspomóc dystrybucję treści

Eksperci dzielą treści na cztery kategorie formalne: blogi, filmy, narzędzia sprzedażowe oraz treści generowane przez użytkowników.

Firmy zawsze starają się tworzyć treści, które łatwo odnaleźć i które są związane z ich działalnością. Muszą jednocześnie borykać się z ogromną konkurencją: przestrzeń informacyjna jest zapełniana w sposób przekraczający ludzkie możliwości poznawcze. Wiadomo, że użytkownicy selekcjonują treści, więc aby działać skutecznie, trzeba się przebić przez miliony podobnych publikacji. Wymaga to odpowiednich narzędzi, które wspomogą dystrybucję i pozycjonowanie publikowanych treści.

demanware content marketing raport

Kanały komunikacji używane przez e-sklepy w USA

Integracja z blogiem

Spośród przeanalizowanych blogów amerykańskich i zachodnioeuropejskich, ok 71-77% było w jakiś sposób zintegrowanych ze stronami e-commerce. Ich odsetek różnił się w zależności od rynku. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że jedna na cztery marki nie zintegrowała jeszcze bloga ze stroną e-commerce.

Być może słaba integracja z e-commerce była powodem, dla którego blogi były jedynym medium, które zanotowało spadki w liczbie użytkowników liczonej rok do roku (2014 do 2013). Zdaniem autorów raportu jeśli marketerzy będą nadal obserwowali spadki ROI z blogów, stopień ich integracji z e-sklepami będzie malał, a kapitał content marketingowy odpłynie do innych mediów, które dają lepsze wyniki.

Film zwiększa konwersję

Z kolei filmy wideo i poradniki stale zyskują na znaczeniu jako najbardziej wpływowe formy publikowania treści cyfrowych. Coraz bardziej liczą się też jako media mające wpływ na decyzje konsumenckie. Ten trend staje się globalny: na całym świecie od 35% do 53% konsumentów wykorzystuje filmy jako źródło rekomendacji produktów.

Z badań wynika, że im bardziej dojrzały jest rynek, tym więcej wagi przykłada do tego medium. W Stanach Zjednoczonych strony produktowe z materiałem wideo posiada 47% sklepów, w Europie Zachodniej jest to 35%, w Azji zaś jedynie 18%.

demandware content marketing filmy wideo

Wykorzystanie filmów wideo z podziałem na kraje

Recenzje na stronach produktów

W przypadku treści generowanych przez użytkowników, najlepszym sposobem na zwiększenie atrakcyjności i dotarcie do młodszych klientów, jest wykorzystywanie zdjęć i recenzji użytkowników. Mimo, że coraz większa liczba firm inwestuje w narzędzia, które pozwalają zarządzać treściami od użytkowników, niewiele z nich uważa je za faktyczne źródło konwersji.

W Stanach Zjednoczonych zdjęcia dostarczane przez użytkowników publikuje 18% marek. Jeszcze mniej, bo 15%, publikuje takie treści na podstronach produktowych, czyli tam, gdzie klient podejmuje ostateczną decyzję zakupową.

Klient świadomy kupi więcej

Ostatnią kategorią treści są wszelkie narzędzia poradnicze, które w efekcie prowadzą do zwiększenia sprzedaży. Odkąd klienci robią coraz więcej zakupów online i pozbawieni są osobistego doradztwa wykwalifikowanego personelu, firmy udostępniają im coraz więcej narzędzi, mających dopomóc w robieniu zakupów.

Dostarczają też wiedzy o produkcie i jego zastosowaniu oraz diagnozują, który produkt będzie najbardziej odpowiedni dla danego klienta. Taki content marketing zwiększa konwersję, gdyż wyrównuje niedostatki kanału online wobec salonów stacjonarnych.

Reklama

SCF 2017 Spring