Raport: dla 69% Polaków zakupy w sieci to przyjemność

omnichannel mec raport e-commerce

Tylko 15% polskich internautów woli zakupy w sieci niż w galeriach handlowych, a zaledwie 9% robi e-zakupy przynajmniej raz w tygodniu – wynika z  badania domu mediowego MEC.

W internecie kupujemy bardziej racjonalnie i planowo niż w galeriach handlowych, a kredyt zaufania mają marki znane z reklam i polecane przez ich znajomych. Kupując w sieci potrzebujemy też poczucia bezpieczeństwa.

Polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe

„W raporcie zmierzyliśmy się z pytaniami, jakie często zadają nam reklamodawcy: czy w epoce e-commerce wpływ działań marketingowych jest zminimalizowany, a decyzje zakupowe konsumentów stają się czysto planowe i racjonalne? Okazuje się, że nie do końca – mówi Tomasz Kolanowski, dyrektor Analytics & Insights z MEC na region CEE.

Grupa największego – z marketingowego punktu widzenia – ryzyka, a więc klienci kupujący zgodnie z planem, porównujący ceny i dokładnie analizujący informacje o produktach, stanowią ok. 30% ogółu internautów. Jednak dla wielu z nich zakupy nadal stanowią przyjemność – 60% z twierdzi, że czerpie przyjemność z kupowania w galeriach, a aż 69% z kupowania w sieci.

MEC raport ecommerce w Polsce

W badaniu MEC Shopper Report przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy.

Bariery w rozwoju e-commerce

Wyniki badania potwierdzają, że zaletami galerii handlowych są przede wszystkim możliwość obejrzenia na żywo produktów  – to kluczowa zaleta dla 63% badanych. Kluczowy jest też duży wybór produktów i fakt, że wszystko można kupić w jednym miejscu (docenia to 56% internautów).  Wybór, cena i wygoda to z kolei główne zalety zakupów online.

Największą barierę e-commerce stanowi z kolei brak tych walorów, które doceniamy w galeriach. Klienci nie lubią kupować, gdy nie mogą zobaczyć i dotknąć produktu oraz obawiają się, że produkt okaże się inny niż w rzeczywistości.

M.in. z tego powodu 22% polskich internautów w ogóle nie robi e-zakupów, a tylko 9%  polskich internautów kupuje online częściej niż raz w tygodniu (45% badanych kupuje z taką częstotliwością w galeriach handlowych).

Konkurencja wśród e-sklepów

Na zakupach w galerii większość (59%) badanych spędza od 1 do 3 godzin. Zaledwie 6% polskich internautów twierdzi, że przeznacza na takie zakupy mniej niż pół godziny i od razu decyduje się na dany produkt.

MEC stan ecommerce w Polsce

W internecie odsetek „szybko kupujących” jest większy – 38% e-klientów nie zastanawia się nad zakupem produktu dłużej niż godzinę.

„Oznacza to, że zakupy w sieci bywają impulsywne, choć wielu klientów wykorzystuje możliwość sprawdzenia cen w konkurencyjnych e-sklepach (50%), na Allegro (66%) czy w porównywarkach (40%). Wysoki odsetek szybko decydujących się na e-zakupy pokazuje jednak także, że w sieci najczęściej wybieramy produkty i marki, które już znamy” – podkreśla Tomasz Kolanowski.

Social media kluczowe w e-sprzedaży

„Zaufanie do sprzedającego i produktu, polecenie przez znajomych, przekonanie, że podobni ludzie do nas korzystają z tej marki: te warunki uprawdopodobniają jej zakup w internecie. Stąd też tak ważne w kontekście e-sprzedaży stają się budowanie kapitału społecznego brandów w social mediach i na forach internetowych” – dodaje Kolanowski.

Badanie MEC Shopper Report zostało przeprowadzono techniką CAWI we wrześniu 2014 roku na próbie 1661 internautów w wieku 15+ i uzupełnione serią 18 wywiadów indywidualnych

MEC jest największą agencją mediową w Polsce z 16,1 proc. udziałem w rynku (RECMA, lipiec 2013 r.). Poza planowaniem i pomiarem skuteczności kampanii reklamowych w mediach, spółka oferuje szeroki zakres usług specjalistycznych – od kreacji i branded content po obsługę badawczą i ekonometryczną. Firma pracuje dla kilkudziesięciu klientów, a w gronie największych polskich reklamodawców korzystających z usług spółki są m.in. Henkel, IKEA, Jeronimo Martins, Mercedes, Nestle, NIVEA, Orange, PKN Orlen, SAB Miller .

MEC jest częścią grupy negocjacyjnej GroupM i należy do międzynarodowego holdingu komunikacyjnego WPP.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring