Ibm – 5 filarów sprzedaży omnichannel w Polsce

Omnichannel – wielokanałowa strategia kluczem do udanej sprzedaży

Wzrost świadomości konsumenckiej Polaków sprawia, że coraz częściej oczekują od handlu łączenia kanałów offline i online. 

Jest to wniosek płynący z badania przeprowadzonego przez IBM Institute for Business Value, którego wyniki zostały przedstawione na konferencji “Wiedza kliencka – nie tylko gromadź, ale też działaj”, zorganizowanej przez przedsiębiorstwo IBM współpracujące ze spółką Qumak. W badaniu wzięło udział 30 tys. uczestników z 16 różnych krajów, z czego aż 1840 z nich było obywatelami Polski. 

Patrick Opas, dyrektor handlowy polskiej filii IBM zauważa, że jednym z najtrudniejszych zadań jest prowadzenie wielu kanałów dystrybucji jednocześnie, w taki sposób, by były doskonale zorganizowane i spełniały potrzeby klientów. Dla konsumentów dokonujących zakupów on-line istotne jest, by mieć jednocześnie możliwość przymierzenia ich w sklepie stacjonarnym, z kolei dla tych, którzy kupują tradycyjnie w sklepie, by przed dokonaniem transakcji móc znaleźć jak najwięcej informacji na temat interesujących ich produktów czy też porównać ich ceny z tymi innych marek. 

Finalna transakcja w sklepie tradycyjnym czy internetowym?

Choć showrooming i webrooming prym wiodą zdecydowanie na zagranicznych rynkach, zaczynają się cieszyć większą popularnością także wśród polskich konsumentów. Ponad 6% badanych przyznało, że przez zakupieniem produktu w sieci, sprawdza go najpierw w tradycyjnym sklepie. Z możliwości porównania cen danych produktów w Internecie, by następnie zakupić je stacjonarnie, korzysta natomiast ponad 14% Polaków, w większości po to, by znaleźć jak najlepszą, najbardziej pasującą im ofertę. 

Przepis na zadowolonych klientów

Przeprowadzone przez IBM badania są więc swego rodzaju poradnikiem, co robić, by zaspokoić potrzeby konsumentów, którzy zapytani o to, co w ich odczuciu jest najistotniejsze w prowadzeniu jednocześnie sprzedaży internetowej i tradycyjnej, wskazywali m.in.: opcję zwrócenia towaru kupionego online nie poprzez wysyłkę, ale w najbliższym sklepie stacjonarnym czy też możliwość zlokalizowania produktów, które nie są dostępne w magazynie sklepu i zamówienia ich u dostawcy. Ważnymi czynnikami okazały się również pokrywanie się towarów sprzedawanych stacjonarnie i internetowo, występowanie programów lojalnościowych oraz możliwość odbioru w sklepie produktów kupionych online. 

SoLoMo

Korzystanie z social mediów, w myśl zasady Social, Local, Mobile umożliwia dostosowanie oferty do potrzeb klienta, korzystając z wiedzy na temat jego preferencji. 

Przeczytaj: RAPORT: 7 SPOSOBÓW NA SUKCES W ERZE OMNICHANNEL

Jak pokazują badania, kupujący są w znacznym stopniu przychylni takiemu rozwiązaniu i całkiem chętnie dzielą się swoimi danymi, choć niektórzy wciąż w kwestii doradztwa bardziej niż aplikacjom ufają swoim bliskim. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że sklepy nie mają możliwości wpłynąć na zdanie potencjalnego klienta – aż 50% ankietowanych uważa, że posty publikowane na portalach społecznościowych oraz e-maile informacyjne mają wpływ na dokonanie zakupu i są znacznie skuteczniejsze niż na przykład wpisy na stronie internetowej sklepu. W przypadku portali społecznościowych zaletą jest również możliwość podzielenia się opinią na temat produktu, do czego przyznaje się 29% badanych na całym świecie i 24% w Polsce.